Hide metadata

dc.date.accessioned2023-09-08T08:36:24Z
dc.date.available2023-09-08T08:36:24Z
dc.date.created2023-09-05T09:09:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104671
dc.description.abstractI denne rapporten presenterer jeg analyser og funn fra forskningsprosjektet Skeive spillutviklere og spillere. Gjennom dybdeintervjuer med 15 informanter (seks spillutviklere og ni spillere) har jeg studert hvordan skeive spillutviklere og spillere opplever spillindustriens forsøk på mer skeiv, mangfoldig og inkluderende representasjon i dataspill; hvordan det er å være åpent skeiv i spillkulturen på nett; hvordan det er å være skeiv spillutvikler i norsk spillbransje og forholdene for utvikling av skeiv representasjon i norske spill; og hvordan spillindustrien kan jobbe for økt mangfold og inkludering av skeive. Informantene mener skeiv representasjon i dataspill er veldig viktig for at skeive skal kunne få utforske, uttrykke og se seg selv i spill, og for å motvirke fordommer og bidra til økt forståelse og toleranse for skeive i samfunnet. Informantene er fornøyde med varierte former for skeiv representasjon i flere typer spill, men er også særlig kritiske til når skeive inkluderes som bakgrunnskarakterer uten hensikt eller betydning for spillet, stereotypiske framstillinger av kjønn og seksualitet, og hvordan valgmekanismer brukes for å gjemme bort skeivt innhold eller forenkle forståelsen av seksualitet. Spillkulturen på nett er en viktig arena for flere av spillerne, men særlig onlinespilling og spillstrømming fortsetter å være en skeivfiendtlig arena hvor skeive møter på uønsket oppførsel, problematisk språkbruk, trakassering og hets. Dette får enkelte spillere til å avstå fra å spille online. De fleste spillerne opplever at spillindustrien tar skeive mer på alvor nå enn før, men mener også at spillindustrien kan bli enda bedre på nyansert skeiv representasjon, og ta et tydeligere oppgjør med den problematiske onlinespillkulturen. Spillutviklerne opplever at norsk spillbransje er en åpen og inkluderende bransje, men det er forskjellige og tidvis motstridende oppfatninger av hva slags mangfold det egentlig er i bransjen. Flere spillutviklere opplever at kommersielle hensyn råder hos ulike tilskuddsordninger og investorer, og legger føringer for innholdet i spill, noe som får konsekvenser for skeive spillprosjekter. Videre peker analysen på et mulig syklusproblem i den offentlige finansieringen av norsk spillutvikling. Større selskaper med mye ressurser og god historikk får ofte de store summene i tildelinger, men dette er ikke selskaper som oppleves å satse særlig på skeiv representasjon og mangfold. Dermed blir det lite penger til overs til mindre prosjekter og mindre selskaper som ønsker å satse på skeivt innhold og skeive spillprosjekter. Dette gjør det vanskelig for den norske spillbransjen å henge med i den skeive kulturelle utviklingen i andre deler av spill- og medieindustrien. Rapporten foreslår konkrete tiltak for å jobbe for økt mangfold og inkludering av skeive i spill, spillutvikling og spillkulturen, og skisserer noen veier for videre forskning på dette området.
dc.description.abstractSkeive spillutviklere og spillere: mangfold og inkludering av skeive i dataspill, spillutvikling og spillkulturen
dc.languageNB
dc.publisherInstitutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo
dc.titleSkeive spillutviklere og spillere: mangfold og inkludering av skeive i dataspill, spillutvikling og spillkulturen
dc.title.alternativeNBNorsk, bokmålNorwegian, bokmålSkeive spillutviklere og spillere: mangfold og inkludering av skeive i dataspill, spillutvikling og spillkulturen
dc.typeResearch report
dc.creator.authorØstby, Joakim Johansen
cristin.unitcode185,14,9,0
cristin.unitnameInstitutt for medier og kommunikasjon
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.fulltextoriginal
cristin.fulltextoriginal
cristin.fulltextoriginal
dc.identifier.cristin2172320
dc.identifier.pagecount51
dc.type.documentForskningsrapport


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata