Hide metadata

dc.contributor.authorSolli, Lill Signe
dc.date.accessioned2023-09-07T22:05:01Z
dc.date.available2023-09-07T22:05:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSolli, Lill Signe. "Det er en sjanse jeg liker å gripe" Tilrettelegging og literacy - hvordan bygge bro mellom elevers tekstpraksiser på yrkesfag. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104668
dc.description.abstractSammendrag Det finnes lite forskning innen norskdidaktikk på yrkesfag i dag, dette til tross for at elevene utgjør en betydelig andel av elevene i den videregående skolen. Det er også kjent at yrkesfag har hatt frafallsproblematikk, noe som har resultert i økt yrkesretting av fellesfagene med blant annet prosjekter som FYR - Fellesfag, yrkesretting relevans (2014-2016). Denne studien er forankret i sosiokulturell literacyteori. Innen denne forskningstradisjonen er det bred enighet om sammenhengen mellom elevers forforståelse og skolemestring. Det vil si at elever som kjenner igjen skolens måter å bruke tekster på har forutsetning for mestring. I dagens samfunn er elever aktive deltagere i ulike tekstkulturer. Forskning på barn og ungdoms tekstpraksiser på fritiden kan fortelle oss hvordan man kan bygge bro mellom formelle læringssituasjoner i skolen og literacy som elevene utvikler i hverdagslivet ( (Juuhl & Michelsen, 2020). Oppgaven ønsker å ta et helhetlig blikk på kompetansen elevene kan besitte, og derfor kan ikke yrkesfaglig kompetanse overses. Problemstillingen Hvilke erfaringer har tre norsklærere med å bygge bro mellom elevers tekstpraksiser i norskundervisningen på yrkesfag undersøker muligheter for å tilrettelegge mellom yrkesfagelevers literacy, hjemme og i skolen, gjennom et lærerperspektiv. Problemstillingen er konkretisert med tre forskningsspørsmål: a) Hvordan får norsklærerne kjennskap til yrkesfagelevers teksterfaringer og interesser? b) Hvilke tilpasninger gjør lærerne for å bygge bro mellom yrkesfagelevers individuelle tekstpraksiser og litterære tekstpraksiser? c) Hvordan håndterer lærerne utfordringer knyttet til yrkesfagelevenes individuelle tekstpraksiser? d) Hva er norsklærernes erfaring med yrkesretting, og hvilke muligheter mener de foreligger i elevenes fagspesifikke literacy fra yrkesfag? Datamaterialet består av individuelle semi-strukturerte intervjuer med tre norsklærere som har undervisningserfaring fra yrkesfag, og er analysert med tematisk analyse. Funnene viser at lærerne opplever å lykkes med tekstutvalg som tar utgangspunkt i elevenes erfaringer og interesser. som en inngang til litterære tekstpraksiser, og at de er opptatt av teksters kvalitet. I tillegg viser analysen at det foreligger potensiale i yrkesfagelevers fagspesifikke literacy som kan nyttiggjøres i utvikling av fagbegrep.nob
dc.language.isonob
dc.subjectLiteracy
dc.title"Det er en sjanse jeg liker å gripe" Tilrettelegging og literacy - hvordan bygge bro mellom elevers tekstpraksiser på yrkesfagnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-08T22:02:30Z
dc.creator.authorSolli, Lill Signe
dc.date.embargoenddate3023-11-09
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata