Abstract
Lesing er en grunnleggende ferdighet for å utdanne aktive og velfungerende medlemmer av samfunnet lokalt, nasjonalt og globalt. Ettersom det engelske språkets hegemoni innen global kommunikasjon og skriftlig informasjon ikke ser ut til å avta, er evnen til å lese på engelsk en fundamental ferdighet for unge mennesker som vokser opp i et stadig mer globalisert samfunn. Målet med denne masteravhandlingen er å undersøke engelske leseferdigheter blant elever på ungdomstrinnet i tre land hvor det engelske språkets status varierer fra å være et førstespråk, til et andre- eller fremmedspråk. For å besvare forskningsspørsmålet i denne studien har jeg brukt data samlet inn gjennom min deltakelse i prosjektet Language Use and Instruction Across Contexts (LANGUAGES). Den overordnede problemstillingen i denne studien er: Hva kjennetegner leseferdighetene i engelsk blant elever på 9. trinn i norsk skole, og tilsvarende klassetrinn i England og Frankrike? Resultatene fra denne avhandlingen indikerer at det er en statistisk signifikant forskjell mellom elevers leseferdigheter på engelsk i Norge, England og Frankrike. Først viser resultatene at elever i Norge er nærmere nivået til elever i England enn elever i Frankrike. Engelske og norske elever i denne studien viser et leseferdighetsnivå i engelsk som karakteriseres som selvstendig eller kompetent ifølge det felles europeiske rammeverket for språk (CEFR). Franske elever viser et leseferdighetsnivå i engelsk som er karakterisert av det CEFR omtaler som grunnleggende. Deretter indikerer funnene at bakgrunnsvariabler som elevenes kjønn, og språklige repertoar, klassens lingvistiske mangfold og skolens sosioøkonomiske status påvirker engelske leseferdigheter ulikt i de tre landene. Avslutningsvis identifiserte denne avhandlingen klasser på ungdomstrinnet som presterte betydelig høyere eller lavere enn de andre deltakerklassene i studien. De didaktiske implikasjonene av denne masteravhandlingen foreslår at engelske leseferdigheter er nødvendig for å forberede elevene på fremtidig deltakelse i høyere utdanning, i arbeidslivet og i et globalisert samfunn. Imidlertid viser denne avhandlingen at det er ulike behov for hva elevene trenger for å øke sine engelske leseferdigheter i de tre landene.
Forfatter kan kontaktes for tilgang til en sladdet versjon.