Hide metadata

dc.contributor.authorOlsen, Martine Elshaug
dc.date.accessioned2023-09-07T22:04:27Z
dc.date.available2023-09-07T22:04:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationOlsen, Martine Elshaug. Students’ experiences of their English teaching across two school reforms: A study of TriPod survey data from 11 different 8th grade classrooms in Norway. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104649
dc.description.abstractHøsten 2020 ble fagfornyelsen innført på barne- og ungdomstrinnet. Et av hovedmålene for fagfornyelsen var å styrke utviklingen av elevenes forståelse og dybdelæring. Læreplanene som ble innført gjennom fagfornyelsen (LK20) sier at læreren skal tilrettelegge for dybdelæring gjennom utforsking. Hvis elever rapporterer at de får faglig støtte, kan det indikere tilstedeværelse av undersøkelsesbasert undervisning. Faglig støtte viser til undervisning som gjør læreplanmålene oppnåelige, logiske og engasjerende. Gjennom forskningsprosjektet «Evaluering av fagfornyelsen i fag» (EDUCATE), har denne oppgaven hovedproblemstillingen: Hva karakteriserer elevers rapporterte opplevelse av faglig støtte i engelskundervisning på ungdomstrinnet, på tvers av to skolereformer? For å besvare problemstillingen har jeg brukt data fra elevspørreundersøkelsen TriPod, som måler elevenes opplevelse av faglig støtte. Spørreskjemadataene har jeg fått tilgang til gjennom EDUCATE-prosjektet. Datautvalget består av elevsvar fra 52 elever i 8. trinn under forrige læreplan (LK06) og 165 elever i 8. trinn under LK20. Data fra LK06 er «baseline data» som ble samlet som del av ETOS-prosjektet. Dette ble brukt for sammenligning med data fra EDUCATE. For å undersøke om det er signifikante forskjeller mellom elevenes opplevelse av faglig støtte under LK06 og LK20 har jeg brukt t-test og ANOVA. Gjennom statistiske analyser fant jeg at elevene rapporterte at de får faglig støtte relativt ofte, og at det er en positiv utvikling over tid. Underkategorien som heter «captivate» har størst økning i rapportert hyppighet. Det betyr at elevene under LK20 rapporterte at de oftere opplever at læreren gjør det interessant og relevant for dem å lære enn under LK06. Det siste funnet er at jenter og gutter opplever hyppigheten av faglig støtte likt. I forbindelse med elevenes rapporterte hyppighet av faglig støtte diskuterer jeg teorier om undersøkelsesbasert læring og god undervisning. Implikasjonene for denne masteroppgaven er at elever som opplever undersøkelsesbasert undervisning, også kan oppleve faglig støtte oftere.eng
dc.language.isoeng
dc.subject
dc.titleStudents’ experiences of their English teaching across two school reforms: A study of TriPod survey data from 11 different 8th grade classrooms in Norwayeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-08T22:02:09Z
dc.creator.authorOlsen, Martine Elshaug
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata