Hide metadata

dc.contributor.authorLidal, Lea Nessestrand
dc.date.accessioned2023-09-07T22:04:14Z
dc.date.available2023-09-07T22:04:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationLidal, Lea Nessestrand. TikTok – bare tidsfordriv eller nyttig scrolling?. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104642
dc.description.abstractDenne studien tar for seg hva som kjennetegner unge voksnes bruk av det sosiale mediet TikTok til å konsumere innhold, med fokus på deres holdninger og erfaringer knyttet til algoritmisk tilpasset innhold, samt hvilke vurderinger de gjør seg i møte med innholdet de eksponeres for. Ved hjelp av en kvalitativ walkthrough-analyse av appens sentrale sider og handlingsmuligheter, har denne studien undersøkt hvilke funksjoner TikTok tilbyr brukerne sine. Hvordan unge voksne oppfatter og tar i bruk disse funksjonene har deretter blitt studert gjennom kvalitative intervjuer, bestående av et utvalg på syv informanter som alle er aktive brukere av TikTok. For å få dypere innsikt i deres bruk av det sosiale mediet, ble intervjuene gjennomført i kombinasjon med elementer hentet fra metodene «think-aloud» og «media go- along». I samsvar med funn fra tidligere forskning, viser denne studien at TikTok primært brukes som en kilde til underholdning og tidsfordriv. Det ble også identifisert en tredje hovedfaktor, informasjonssøking, som innebærer en tendens til å bruke TikTok til å bli inspirert, få tips og triks og oppdage nytt og nyttig innhold. Plattformens algoritmestyrte «for deg-side» viser seg å være helt sentralt for å oppfylle alle disse behovene, i det at korte og personlig tilpassede videosnutter tilfredsstiller behov for enkel underholdning og tidsfordriv, og i det at algoritmen gir brukerne mulighet til å bli eksponert for innhold de ellers ikke ville ha funnet selv. Sistnevnte har jeg valgt å oppsummere i en slags ny affordanse, kalt «oppdagbarhet», som viser seg essensiell for informantenes bruk av TikTok i forhold til andre plattformer for å konsumere innhold. I tillegg viser analysen av TikTok at appen tilbyr ulike muligheter knyttet til lagring av videoer, som jevnt over er en trend blant informantene at de benytter seg av. Det å bruke TikTok som en «søkemotor» eller som «oppslagsverk» viste seg å være tendenser blant informantene, der de går til TikTok for svar og informasjon. Informantene ga inntrykk av at de generelt sett stolte på innholdet de ble presentert, der det blant annet ble argumentert for at det var «unødvendig» å være kritisk til innholdet på TikTok. Likevel viser funnene at de til en viss grad utøver former for kritikk i møte med innholdet de ble eksponert for. Dette gjaldt særlig der de hadde noe spesifikt som de brukte TikTok for å finne svar på, eller inspirasjon til.nob
dc.description.abstractIn this study, I have examined what characterizes young adults’ use of the social media TikTok as a platform to consume content. The primary focus is on their attitudes and experiences related to algorithmically curated content, as well as what assessments they make in regard to the content they are exposed to. Using a qualitative walkthrough-analysis of the app’s main pages and options of action, I have investigated the functions TikTok offer to its users. How young adults perceive and use these functions was then studied through qualitative interviews, consisting of a sample of seven informants who are active TikTok- users. In order to gain deeper insight into their use of the social media, the interviews were conducted in combination with elements from the “think-aloud” and “media go-along” methods. Consistent with previous research, this study shows that TikTok is primarily used as a source of entertainment and pastime A third main factor was also identified, and summarized as “information seeking”, which involves a tendency to use TikTok to get inspired, get advice and tips, as well as to discover new and useful content. The platforms “for you-page”, driven by algorithms, proves to be central to fulfill these needs. Short and personalized videoclips seems to satisfy the need for easy entertainment and passing time, while the need for information seems to be met in the way that the algorithm gives the users the opportunity to discover content they otherwise would not have found by themselves. I have chosen to summarize the latter as an affordance called “discoverability” – which turns out to be essential for the informants’ use of TikTok versus other platforms for consuming content. In addition, the analysis of TikTok shows that the app offers various possibilities related to the saving of videos, which is generally a trend among the informants that they make use of. Using TikTok as a "search engine" turned out to be a tendency among the informants, where they turn to TikTok for answers. The informants gave the impression that they generally trusted the content they were exposed to, where, among other things, it was argued that it was "unnecessary" to be critical to the content on TikTok. Nevertheless, the findings show that they, to a certain extent, exercise forms of criticism to the content they were exposed to. This was especially true in the cases where they had something specific that they used TikTok to find answers to, or inspiration for.eng
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleTikTok – bare tidsfordriv eller nyttig scrolling?nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-08T22:02:01Z
dc.creator.authorLidal, Lea Nessestrand
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata