Hide metadata

dc.contributor.authorThambipillai, Venujan
dc.date.accessioned2023-09-07T22:03:53Z
dc.date.available2023-09-07T22:03:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationThambipillai, Venujan. Faktorer som kan fremme likeverd i vurderingssituasjoner for flerspråklige elever i matematikk. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104630
dc.description.abstractFormålet med studien er å undersøke læreres oppfatning av matematikk og matematikkundervisning, og hvordan de tilrettelegger for vurdering av elever som er i ferd med å lære seg norsk. Vi drøfter hvordan læreres tilpasninger kan bidra til å fremme likeverd i matematikk for flerspråklige elever. Teoretisk og analytisk rammeverk bygger på en operasjonalisering av Gutiérrez (2012) sin definisjon av matematisk likeverd, og en operasjonalisering av Philipp (2007) sin definisjon av oppfatninger. Gjennom Gutiérrez (2012) fire dimensjoner, har vi knyttet likeverd opp mot lærerens tilpasninger av vurdering for flerspråklige elever. Studien er en komparativ casestudie med en kvalitativ tilnærming, i form av semistrukturert intervju og observasjon. Utvalget består av fem lærere som enten underviser eller har undervist elever som er i ferd med å lære seg norsk. Intervjuet ble utformet på bakgrunn av hovedtemaer som kunne belyse problemstillingen, deretter ble intervjuguidene tilpasset til hver deltaker basert på observasjon av deltakernes undervisning. Datamaterialet ble analysert i tre deler: (1) Lærernes oppfatninger og undervisningspraksis ble analysert med utgangspunkt i en deduktiv tilnærming (2) lærernes tilpasning av skriftlige prøver ble analysert abduktivt og (3) lærernes tilpasning av tilbakemeldinger ble analysert induktivt. Funn fra studien tyder på at de fem lærerne tilpasser sine vurderingsformer i matematikk for elever som er i ferd med å lære norsk. Flertallet av lærerne legger hovedvekt på språk som en sentral faktor i sine vurderingstilpasninger, mens kun én lærer tar hensyn til elevenes kulturelle bakgrunn i sin tilpasning. Videre har vi identifisert fire faktorer som kan bidra til å fremme likeverd i matematikkundervisningen: (1) å bruke elevens kultur i vurdering, (2) tilpasse og inkludere elevens språk i vurderingssituasjoner, (3) benytte seg av språkoppgradering etter skriftlige prøver og (4) ha en refleksiv orientert tilnærming til vurdering. Funn fra studien indikerer at lærernes oppfatning av matematikk ikke nødvendigvis korresponderer med deres praksis. Snarere er lærerpraksis en kompleks sammensetning av faktorer, hvor deres refleksjoner spiller en betydelig rolle. Dersom lærere bevisst reflekterer over sine egne oppfatninger og vurderingspraksis, kan dette bidra til en mer likeverdig undervisning for elever som er i ferd med å lære seg norsk.nob
dc.language.isonob
dc.subjectvurdering
dc.subjectrefleksjoner
dc.subjectoppfatninger
dc.subjectflerspråklige elever
dc.subjectLikeverd
dc.titleFaktorer som kan fremme likeverd i vurderingssituasjoner for flerspråklige elever i matematikknob
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2023-09-08T22:01:48Z
dc.creator.authorThambipillai, Venujan
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata