Hide metadata

dc.contributor.authorKugananthan, Suvetha
dc.date.accessioned2023-09-07T22:03:51Z
dc.date.available2023-09-07T22:03:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKugananthan, Suvetha. Holdninger til matematikk blant minoritetselever på ekstraundervisning. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104629
dc.description.abstractDenne studien har som formål å undersøke hvordan minoritetselever opplever at minoritetsdrevet ekstraundervisning påvirker deres matematiske holdninger. Tidligere forskning har vist at begrepet matematiske holdninger er sammensatt av atferd, følelser, selvoppfatning og syn på matematikk. I oppgavens rammeverk er fokuset å skille mellom positive og negative holdninger. Denne studien tar for seg noen påvirkende faktorer, og tre av de er, foreldre, lærer og undervisning, som også er inkludert i oppgavens rammeverk. I tillegg har faktorene minoritetsaspekt og oppfyllelse av forventinger blitt undersøkt, ettersom det er hoveddel av oppgaven. Disse fem faktorene har så utviklet seg til forskningsspørsmålene i studien, for å kunne undersøke hvordan disse faktorene kan bidra til å påvirke elevenes matematiske holdninger på skolen og ekstraundervisningen. Studien har en kvalitativ tilnærming og har benyttet seg to runder med semistrukturerte intervjuer som datamateriale. Det første intervjuet ble basert på oppgavens rammeverk, mens det andre intervjuet ble tilpasset til hver enkelt elev basert på deres svar i det første intervjuet. Utvalget i studien er syv 10.trinns elever med minoritetsbakgrunn, som er født i Norge og deltar på minoritetsdrevet ekstraundervisning. Hovedfunnene tyder at minoritetsdrevet ekstraundervisningen kan ha bidratt til å påvirke minoritetselevenes matematiske holdninger, ut ifra deres opplevelser. Foreldrene er hovedgrunnen til at flertallet deltar på en slik minoritetsdrevet ekstraundervisning. Flertallet av elevene påpeker at det er komfortabelt og trygt å være med andre elever som også har minoritetsbakgrunn, og da spesielt elever med samme bakgrunn som dem selv. Denne tryggheten har bidratt til at elevene har deltatt mer aktivt på ekstraundervisningen, og fått god hjelp fra læreren. I tillegg opplever minoritetselevene at deres forventinger har blitt oppfylt, og viser positive følelser. Dette indikerer at minoritetselever burde få muligheten til å bruke sitt eget språk som ressurs. Undervisningen bør også tilpasses slik at minoritetselever kan få muligheten til å prestere like høyt som majoritetselever. Det er derimot verdt å påpeke at andre faktorer også kan ha bidratt til å øke minoritetselevenes matematiske holdninger.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleHoldninger til matematikk blant minoritetselever på ekstraundervisningnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-08T22:01:47Z
dc.creator.authorKugananthan, Suvetha
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata