Hide metadata

dc.contributor.authorVasby, Sigrun Eriksdotter
dc.date.accessioned2023-09-07T22:03:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationVasby, Sigrun Eriksdotter. Norsklæreres perspektiver på nynorsk som sidemål. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104623
dc.description.abstractNorskfaget skal ifølge læreplanen gjøre elevene til trygge språkbrukere på både nynorsk og bokmål (Kunnskapsdepartementet, 2019). Faget har en sentral rolle i å styrke elevenes skriftlige kompetanse og gjøre dem til bevisste språkbrukere (Kunnskapsdepartementet, 2019). Norsklæreren har med det et særlig ansvar for å legge til rette for en god undervisning ved hjelp av didaktisk og faglig kompetanse. Tidligere forskning og fagteori peker på sammenhenger mellom holdninger til nynorsk som sidemål, motivasjon og kompetanse (jf. Jansson, 2021; Karstad, 2015; Nordal, 2004; Nordeide, 2023; Rise, 2007; TNS Gallup, 2006). Nynorskundervisningen i norske klasserom er blant annet preget av grammatikk, skriving og lesing (jf. Aakre, 2020; Askeland & Falck-Ytter, 2009; Blikstad-Balas & Roe, 2020; Fretland & Søyland, 2013; Sjøhelle, 2016). Formålet med denne masteroppgaven er å belyse norsklæreres refleksjoner over nynorsk som sidemål, og undervisningsrammene de bruker i nynorskundervisningen. Oppgavens problemstilling er Hvordan reflekterer lærere rundt nynorsk som sidemål i videregående opplæring, og hvordan rammer de inn nynorskundervisningen i klasserommet? For å få innsikt i dette, har jeg benyttet et kvalitativt forskningsdesign, med triangulering av kvalitative enkeltintervjuer og strukturert klasseromsobservasjon. Lydfiler av intervjuene har blitt transkribert og har, sammen med observasjonsnotatene, dannet grunnlaget for analysearbeidet. I dette prosjektet har jeg brukt en kvalitativ innholdsanalyse, med en deduktiv tilnærming. Utvalget består av fire norsklærere på videregående skole, to steder i landet.Et hovedfunn i denne masteroppgaven er at norsklærere opplever at de har god faglig kompetanse til å undervise i nynorsk, men at de ikke føler seg trygge på sin didaktiske nynorskkompetanse. De peker også på utfordringer knyttet til vurderingssystemet i norskfaget. Informantene har både positive og negative holdninger til nynorsk som sidemål. Et annet hovedfunn er at undervisningsrammene lærerne bruker samsvarer med tidligere forskning, og nynorskundervisningen er i hovedsak preget av grammatikk og skriving. De didaktiske implikasjoner i denne masteroppgaven avdekker et behov for mer kunnskap om nynorsk som sidemål i videregående opplæring etter innføringen av LK20nob
dc.language.isonob
dc.subjectNynorsk. Nynorsk som sidemål. Norskdidaktikk. Nynorskdidaktikk.
dc.titleNorsklæreres perspektiver på nynorsk som sidemålnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-08T22:01:40Z
dc.creator.authorVasby, Sigrun Eriksdotter
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata