Abstract
I denne oppgaven undersøker jeg fremstillingen av jødiske karakterer i Holbergs komedier. Holberg skrev en rekke komedier som portretterer jøder, men disse jødiske karakterene er lite problematisert i Holberg-forskningen. Jeg tar utgangspunkt i komedien Diderich Menschen- Skræk fra 1731 og analyserer den jødiske karakteren Ephraims rolle i stykket. Det sentrale siktemålet for oppgaven er å undersøke hvilke stereotypiske forestillinger om jøder som kommer til uttrykk i Diderich Menschen-Skræk. Underveis i analysen trekker jeg også inn andre komedier hos Holberg som inneholder jødiske karakterer for å vise tendenser knyttet til portretteringen av jødene. Jeg trekker også inn andre deler av Holbergs forfatterskap i analysen. Analysen viser at Holberg spiller på kjente fordommer knyttet til jødene og at de jødiske karakterene er fremstilt likt i alle komediene. Det som fremfor noe karakteriserer Holbergs jøder er deres tilknytning til åger og pengehandel. Jeg er også opptatt av hvilken funksjon den jødiske karakteren har og finner at jøden fungerer som en komisk og standardisert type. Teaterjøden som stereotyp karakter var et fenomen i den europeiske teatertradisjonen, og i oppgaven viser jeg at Holberg skriver komedier i tråd med denne tradisjonen. Jeg anvender Northrop Fryes og Manfred Pfisters teorier om drama og karakterisering og Henri Bergsons latterteori, samt Elder Olsons teori om det komiske for å gjennomføre analysen. Sentralt for diskusjonen omkring den jødiske karakteren står også Mark Gelbers forskning om litterær antisemittisme. Jeg diskuterer også hvorfor Holberg- forskningen i så liten grad har problematisert de jødiske karakterene hos Holberg, og argumenterer for at Holbergs klassiske status har stått i veien for en problematisering av denne delen av hans forfatterskap.