Hide metadata

dc.contributor.authorPettersen, Emilie Skjold
dc.date.accessioned2023-09-07T22:02:23Z
dc.date.available2023-09-07T22:02:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationPettersen, Emilie Skjold. Undervisning om politiske valg i samfunnskunnskap. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104586
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk tar for seg samfunnsfagslæreres metoder for å undervise elever om valg og politikk. Vi har sett på hvordan undervisningen fortoner seg i de år det foregår et stortingsvalg eller kommune- og fylkestingsvalg parallelt med undervisning i samfunnskunnskap på Vg 1 for studiespesialiserende klasser og Vg 2 på yrkesfag. Gjennom å ha intervjuet seks lærere i samfunnskunnskap sørget vi for å få et bredt innblikk i hvordan dette faget undervises når det foregår et valg samtidig. Vårt utgangspunkt var å finne ut hvilke metoder og verktøy som ble brukt av lærerne, samt å se på hvilke ressurser som benyttes av klasseledere under en valgkamp. Det denne studien konkluderer med er at lærerne vi har snakket med er meget opptatt av å ta i bruk mange ulike verktøy for å undervise elevene om valg og politikk. Variasjon ser for oss ut til å være en vesentlig del av undervisningen. Et annet funn vi ser er at undervisning om politikk og valg stort sett skjer i par eller grupper. Lærerne vi har snakket med velger verktøy og metoder som har et sosialt aspekt ved seg og at klassisk oppgaveløsing fra lærerbok ikke ser ut til å være en del av undervisningen til vårt utvalg. Lærerne virker heller å ha et stort fokus på ulike samtaleformer og trekker frem diskusjon i større grad enn debatt. Utvalget vi har intervjuet viser tydelig at valgkamp har en stor innvirkning på undervisningen i form av aktualisering, bruk av nyheter og valg av verktøy. Valgkampen ser ut til å gi lærerne flere knagger å henge fagstoffet på og knytte politikkundervisningen opp mot elevenes livsverden.nob
dc.description.abstractThis master's thesis in social science didactics examines teachers' methods of teaching students about elections and politics in social science classes in Norway. We have interviewed six teachers and asked how they execute their teaching on politics and elections during the years when a parliamentary election or local elections take place both for Vg 1 specialization in general studies and Vg 2 vocational studies. By conducting interviews with six social studies teachers, we ensured a broad insight into how this subject is taught when an election is taking place concurrently. Our starting point was to identify the methods and tools used by the teachers, as well as to examine the resources utilized by teachers during an election campaign. This thesis concludes that the teachers we have interviewed to are highly focused on utilizing a variety of tools to teach students about elections and politics. Variation appears to be an essential part of the instruction. Another finding is that teaching about politics and elections mostly occurs in pairs or groups. The teachers in our study choose tools and methods that have a social aspect, and traditional problem-solving from textbooks does not seem to be part of the instruction in our sample. Instead, the teachers seem to place a strong emphasis on different forms of conversation, favoring discussion rather than debate. The selection of teachers we have interviewed clearly demonstrates that election campaigns have a significant impact on instruction through the process of making the subject matter relevant, using news sources, and selecting appropriate tools. The election campaign seems to provide teachers with more points of reference to connect the subject of politics to students' life experiences.eng
dc.language.isonob
dc.subjectpolitikk
dc.subjectvalg
dc.subjectDemokrati
dc.subjectundervisning
dc.subjectvalgår
dc.subjectskole
dc.titleUndervisning om politiske valg i samfunnskunnskapnob
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2023-09-08T22:00:58Z
dc.creator.authorPettersen, Emilie Skjold
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata