Hide metadata

dc.contributor.authorKorpberget, Ingvild
dc.date.accessioned2023-09-07T22:02:07Z
dc.date.available2023-09-07T22:02:07Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKorpberget, Ingvild. Fra terror til undervisning: En kvalitativ studie av utvalgte samfunnsfaglæreres tanker og refleksjoner rundt undervisning om 22. juli terroren. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104577
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg sett på undervisning om 22. juli-terroren i samfunnsfag. Den overordnede problemstillingen i studien er: «Hvordan erfarer og planlegger et utvalg lærere på ungdomskolen å undervise om 22. juli-terroren i samfunnsfag?». For å besvare denne problemstillingen har jeg også stilt tre forskningsspørsmål: «Hvordan opplever lærere undervisning om 22. juli-terroren, og har det forandret seg over årene?», «Hvilke didaktiske innfallsvinkler og ressurser benytter lærere seg av i undervisning om 22. juli-terroren?», og «Hvordan reflekterer lærerne over samfunnsfagets ansvar for å forebygge ekstreme holdninger?». Denne problemstillingen besvares med data som er innhentet gjennom semistrukturerte kvalitative intervjuer med fire samfunnsfaglærere fra fire forskjellige skoler på Østlandet. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven fokuserer på forskjellige temaer, fortellinger og didaktiske innfallsvinkler som kan knyttes til eller tas opp i undervisning om terroren, definisjonen av hva kontroversielle, sensitive og emosjonelle temaer i skolen er, og teori om undervisningsplanlegging og elevenes livsverden. Analysen i denne oppgaven er delt inn i tre hoveddeler. I første del er fokuset på hvordan lærerne opplever undervisningen om 22. juli-terroren og tanker de har rundt den. Her viser empirien at lærerne ser på undervisningen om temaet som viktig og interessant, og at det har en selvfølgelig plass i samfunnsfagundervisning, samtidig som at det kan være potensielt sensitivt eller vanskelig å undervise om. Den andre delen av analysen fokuserer på innholdet i undervisningen om terroren, her hvilke ressurser, didaktiske innfallsvinkler og fortellinger som kommer frem gjennom den. Her er fokuset også noe på planleggingen av 22. juli-undervisning. Studien viser at det i stor grad er fokus på konfliktperspektivet, årsakene til terroren, og på minnearbeid. Tredje del av analysen undersøker hvordan lærerne reflekterer rundt det ansvaret om å forebygge ekstreme holdninger som kommer frem gjennom læreplanen. Det kommer frem at lærerne i stor grad fokuserer på å forebygge ekstremisme gjennom sin undervisning, og de knytter seg tett oppunder læreplanen (Utdanningsdirektoratet, 2020, s. 4).nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleFra terror til undervisning: En kvalitativ studie av utvalgte samfunnsfaglæreres tanker og refleksjoner rundt undervisning om 22. juli terrorennob
dc.title.alternativeFrom terror to teaching: A qualitative study of selected social studies teachers thoughts and reflections on teaching about the 22. July-terroreng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-08T22:00:47Z
dc.creator.authorKorpberget, Ingvild
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata