Hide metadata

dc.contributor.authorSzlagor, Malin
dc.date.accessioned2023-09-07T22:02:06Z
dc.date.available2023-09-07T22:02:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSzlagor, Malin. Kjønn og seksualitet i samfunnskunnskap. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104576
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven har vært å bidra med kunnskap om samfunnsfagundervisning om kjønn og seksualitet fra lærerens perspektiv. For å bidra til dette har jeg i denne studien undersøkt følgende problemstillingen: «Hva vektlegger et utvalg samfunnskunnskapslærere i sine refleksjoner over undervisning om kjønn og seksualitet i faget?». Jeg har forsøkt å besvare to forskningsspørsmål: (1) «Hvilke formål med undervisning om kjønn og seksualitet i samfunnskunnskap vektlegger lærerne i sine refleksjoner?» og (2) «Hva slags innhold vektlegger lærerne i sine refleksjoner om undervisning om kjønn og seksualitet i samfunnskunnskap?». Datamaterialet som danner grunnlaget for undersøkelsen, er intervjuer med 5 samfunnskunnskapslærere ved videregående skole. Litteratur som har vært sentral for denne oppgaven har blant annet vært Biestas (2009) kartlegging av ulike formål ved undervisning, Klafkis (2011) forståelse av danning, Westheimer og Kahnes (2004) medborgerskapstyper, Plummers (2001, 2003) begrep om intimt medborgerskap, Svendsens (2022) beskrivelse av kjærlighetens pedagogikk, Kumashiros (2002) tilnærminger til antidiskriminerende undervisning, Støle-Nilsens (2017) tilnærminger til seksualitetsundervisning og litteratur om sensitive og kontroversielle tema. Et hovedfunn i oppgaven er at lærerne vektlegger at det ønsker å videreføre visse holdninger og verdier til elevene som handler om å respektere andre og seg selv, og flere av lærerne knytter disse verdiene og holdningene til å skulle oppdra elevene inn i et demokratisk samfunn. I tillegg vektlegger noen av lærerne at de også ønsker at elevene skal være kritiske eller forme sine egne meninger. Flere av lærerne vektlegger at de inkluderer et innhold med fokus på å vise et mangfold av kjønn og seksualitet, som jeg skal vise at både har både potensiale til å fungere inkluderende og andregjørende. I tillegg har flere av lærerne fokus på grenser, samtykke, lovverk og overgrep. Andre vektlegger en inkludering av et kritisk blikk på for eksempel porno. To lærere synes fokuset på seksualitet i samfunnskunnskap er for negativt, og ønsker et mer positivt fokus på seksualitet i faget. Til slutt er det ulikt hvorvidt lærerne anser tematikken kjønn og seksualitet som kontroversiell, mens de fleste er tydelige at tematikken kan være sensitiv for elevene.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleKjønn og seksualitet i samfunnskunnskapnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-08T22:00:46Z
dc.creator.authorSzlagor, Malin
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata