Hide metadata

dc.contributor.authorRønning, Øystein Sandnes
dc.date.accessioned2023-09-07T22:01:48Z
dc.date.available2023-09-07T22:01:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationRønning, Øystein Sandnes. Tverrfaglige temaer i geofagundervisningen: En studie om hvilke muligheter og utfordringer som oppstår for de tverrfaglige temaene i geofagundervisning. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104566
dc.description.abstractMed Fagfornyelsen ble Bærekraftig utvikling og Demokrati og medborgerskap innført som tverrfaglige temaer i læreplanen for geofag. De tverrfaglige temaene har til hensikt å sette kompetansemålene i en større sammenheng. De omhandler samfunnsutfordringer elevene vil måtte forholde seg til i dag og i framtiden, uansett valg av studie og yrke. Det gjenstår for undervisningen å vise hvordan fagets kompetanse kan bidra i samspill med andre fagperspektiver. Dette utvider grensene for hva geofagundervisningen kan være. Hvordan norsk geofagundervisning med de tverrfaglige temaene faktisk foregår har ikke vært subjekt for forskning, og er derfor et viktig hull i vitenskapslitteraturen som må tettes. I denne masteroppgaven ønsker jeg å bidra på dette feltet ved å utforske problemstillingen: Hvilke muligheter og utfordringer for de tverrfaglige temaene oppstår i en undervisningsperiode i en geofagklasse? For å undersøke dette har jeg filmet undervisningen til en Geofag 2-klasse som arbeidet med kompetansemål tilknyttet de tverrfaglige temaene. Videodataene ble analysert deduktivt ved bruk av et rammeverk sammensatt av teorier om undervisningstradisjon (Öhman & Östman, 2019), etiske perspektiver (Attfield, 2018; Kvamme, 2019), aksiomer for transformasjon (Leichenko & O’Briens, 2020), harmoni og konflikt (Öhman & Öhman, 2012), skala (Skarstein & Skarstein, 2020) og naturvitenskapens egenart (NOS) (Kolstø, 2001). Tidligere forskning på tyder på at kritisk tenkning, kompleksitet, etisk refleksjon og handling er sentrale utfordringer i undervisning for bærekraftig utvikling (UBU) og medborgerskap. På den andre siden blir, utforskning, argumentasjons- og problemløsningsaktiviteter ansett som egnede undervisningsaktiviteter. Funnene i denne oppgaven peker imot to hovedutfordringer for elevene: (1) å vurdere relasjonen mellom økonomi, holdninger og bærekraftige valg, og (2) at det var vanskelig for elevene å håndtere geofaglige påstander i debatt. Samtidig finner studien at rollespillet tilrettelegger for å fremme bevissthet rundt konflikten i bærekraftutfordringer, spesielt mellom etiske perspektiver. I tillegg viste funnene at rollespillet setter elevene i en virkelighetsnær situasjon der geofag spiller en viktig rolle for tverrfaglig resonnering og beslutningstaking. Til slutt diskuteres hvordan episodene påvirker elevenes evne til handling.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleTverrfaglige temaer i geofagundervisningen: En studie om hvilke muligheter og utfordringer som oppstår for de tverrfaglige temaene i geofagundervisningnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-09-08T22:00:35Z
dc.creator.authorRønning, Øystein Sandnes
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata