Hide metadata

dc.contributor.authorQureshi, Aliah
dc.date.accessioned2023-09-07T22:01:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationQureshi, Aliah. Hva legger lærere i begrepet utforskende arbeid, og hvordan arbeider de med det i matematikkundervisningen?. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104560
dc.description.abstractDenne studien presenterer et matematikkdidaktisk forskningsarbeid om utforskende arbeid i undervisningen, med vekt på lærerens praksis. Etter fagfornyelsen i 2020 ble utforskende arbeid sentralt og en viktig del av matematikkfaget. Tidligere forskning indikerer at begrepet utforskende arbeid har vært vanskelig å definere, da det er ulike syn og oppfatninger knyttet til det. Denne uklarheten bidrar antakelig til at det er utfordrende å diskutere hvordan utforskende arbeid bør implementeres i lærerens undervisning. Denne studien har til hensikt å undersøke lærernes syn på begrepet “utforskning” og hvordan de implementerer det i matematikkundervisningen. Tilnærmingen til studien vår er kvalitativ, og datamaterialet består av intervjuer av lærere og observasjon av deres undervisningstimer. På bakgrunn av kravet om utforskende undervisning i den nye læreplanen har vi valgt å formulere følgende problemstilling: “Hva tenker lærere om begrepet utforskning i matematikk, og hvordan arbeider de med dette?”. Problemstillingen blir besvart gjennom to forskningsspørsmål som omhandler hvordan lærere tenker at utforskning er relatert til problemløsing og hvilke utfordringer lærerne ser ved utforskende arbeid i matematikk. Resultatene i studien indikerer at lærere ikke opererer med tydelige skiller mellom utforskende arbeid og problemløsing, noe som kan være en ulempe for lærerne i deres arbeid med å velge oppgaver og aktiviteter som skal brukes i undervisningen. Et annet funn er at lærerne oppfatter begrepet “utforskende” som nærmest synonymt med “utfordrende”, noe det ikke er dekning for i matematikkplanen LK20. Det å finne utfordrende oppgaver der elevene må streve litt for å finne løsninger, og samtidig tilpasse oppgavene til ulike behov og forutsetninger hos elevene, kan være krevende for lærere. Mange lærere opplever også at de har begrenset med tid og ressurser til å gjøre dette på en tilfredsstillende måte. Gjennom samarbeid og kommunikasjon med andre elever, kan de øke hverandres kompetanse og forståelse. Dette blir også styrket av veiledning fra læreren, som kan hjelpe elevene med å finne riktig vei fra deres nåværende ståpunkt. Resultatene våre kan ha en overføringsverdi til andre sammenhenger, men det er viktig å merke seg at funnene våre ikke kan generaliseres på grunn av at utvalget som ble brukt i undersøkelsen ikke er representativt.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleHva legger lærere i begrepet utforskende arbeid, og hvordan arbeider de med det i matematikkundervisningen?nob
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2023-09-08T22:00:28Z
dc.creator.authorQureshi, Aliah
dc.date.embargoenddate3023-06-01
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata