Hide metadata

dc.contributor.authorHugøy, Katrin Tianjing
dc.date.accessioned2023-09-05T22:01:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationHugøy, Katrin Tianjing. Et fint sted å starte karrieren. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104411
dc.description.abstractKan man føle tilhørighet til et sted man nesten ikke oppholder seg på? Eller til mennesker man nesten ikke møter? Tilhørighet er et iboende og grunnleggende behov for mennesker, også i arbeidslivet. Opp gjennom årene har det blitt forsket mye på organisasjonstilhørighet og dens mangfoldige konsekvenser for organisasjoner, mennesker og samfunnet som helhet. Fra et organisasjonsperspektiv kan tilhørighet medvirke til å redusere uønsket frafall og destruktiv medarbeideratferd (Mathieu og Zajac, 1990, s. 171). For den enkelte kan sterk tilknytning til organisasjonen bidra til et ønske om å yte ekstra, noe som også kan styrke bedriftens konkurransefortrinn i markedet. Dette viser at tilstedeværelse av organisasjonstilhørighet kan bidra til økt motivasjon og arbeidsglede blant ansatte. Også fra et samfunnsperspektiv har organisasjonstilhørighet verdi ettersom at det kan bidra til mindre jobbutskiftning, som følgelig bidrar til større inntekter og færre utgifter for samfunnet som helhet (Mathieu og Zajac, 1990, s. 171). Forskningen på feltet viser at organisasjonstilhørighet er viktig av flere grunner, og det er et viktig bakteppe for studiens overordnede problemstilling som tar utgangspunkt i nyutdannede konsulenter ansatt hos KPMG. På bakgrunn av dette ønsker vi å belyse studiens overordnede forskningsspørsmål «Hvordan opplever nyutdannede konsulenter organisasjonstilhørighet og hva motiverer dem i rollen som konsulenter?» ved å undersøke følgende underspørsmål: 1. Hvilke faktorer er sentrale for at de skal føle organisasjonstilhørighet? 2. Hvilke forventninger hadde de til arbeidsgiver og konsulentrollen, og har forventningene blitt innfridd? Overgangen til arbeidslivet kan oppleves som særlig utfordrende og krevende for nyutdannede som kommer rett fra skolebenken. Hvordan nyutdannede nykommere tilpasser seg og blir sosialisert inn i bedrifter har betydning for opplevd organisasjonstilhørighet (Polach, 2004, s. 7). For nyutdannede i konsulentbransjen kan det være ekstra utfordrende å etablere en følelse av tilhørighet til organisasjonen, som følge av svært varierte arbeidshverdager og hyppige lokasjonsendringer grunnet arbeid ute hos ulike kunder (Hveding, 2021). Konsulenter befinner seg i en helt særegen arbeidssituasjon ved at de ofte jobber ute hos ulike kunder, noe som kan utfordre ansattes tilhørighet til egen arbeidsplass. Derfor ønsker vi gjennom studien å undersøke hva nyutdannede konsulenter anser som sentrale faktorer for opplevd organisasjonstilhørighet. For å kunne besvare forskningsspørsmålet finner vi det relevant å trekke inn motivasjonsteori og psykologisk kontraktsteori, som to sentrale bidragsytere til studiens overordnede teoretiske rammeverk. Dette er fordi vi tror disse faktorene kan påvirke ansattes grad av tilhørighet til egen arbeidsplass. I forbindelse med studien har det blitt gjennomført femten semistrukturerte dybdeintervjuer med tretten nyutdannede konsulenter og to representanter fra HR-avdelingen i KPMG.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleEt fint sted å starte karrierennob
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2023-09-05T22:01:14Z
dc.creator.authorHugøy, Katrin Tianjing
dc.date.embargoenddate3023-05-29
dc.rights.termsKLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code C
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata