Hide metadata

dc.contributor.authorLervåg, Paul Omar
dc.date.accessioned2023-08-29T22:00:17Z
dc.date.available2023-08-29T22:00:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationLervåg, Paul Omar. Dataspill som tekstkulturelt artefakt - Et nytt, semiotisk paradigme for studiet av dataspilltekster. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104123
dc.description.abstractDet overhengende målet med denne oppgaven er å etablere et kultursemiotisk paradigme for dataspilltekster. For å etablere et slikt paradigme må jeg først oppfylle fire målsettinger. Først må jeg vise at vi kan beskrive dataspillfenomener gjennom kultursemiotiske prinsipper og verktøy. For det andre må jeg utvikle og utdype de kultursemiotiske prinsippene og verktøyene med mine egne og andres tanker både om dataspill og om tekstkommunikasjon, slik at prinsippene kan anvendes på dataspilltekster på en god måte. For det tredje må jeg rettferdiggjøre dette paradigmet gjennom å vise hvorfor det er nødvendig for å utforske dataspillteksten i dens helhet og vår opplevelse av denne helheten. For det fjerde må jeg vise hvorfor et kultursemiotisk paradigme er nyttig både for aktører i akademia og for aktører i samfunnet for øvrig. Gjennom en teoretisk utforskning av teori og med eksempler fra dataspillverdenen utforsker jeg målsettingene over og viser at et kultursemiotisk blikk på dataspill kan være nødvendig og løfterikt for dem som er opptatt av dataspilltekster.nob
dc.language.isonob
dc.subjectintersubjektivitet
dc.subjectDataspill
dc.subjectfenomenologi
dc.subjectkultursemiotikk
dc.subjectsosialsemiotikk
dc.subjectsemiotikk
dc.subjecttekstvitenskap
dc.subjectmultimodalitet
dc.titleDataspill som tekstkulturelt artefakt - Et nytt, semiotisk paradigme for studiet av dataspillteksternob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-08-29T22:00:17Z
dc.creator.authorLervåg, Paul Omar
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata