Hide metadata

dc.contributor.authorBorgersen, Camilla
dc.date.accessioned2023-08-28T22:01:17Z
dc.date.available2023-08-28T22:01:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationBorgersen, Camilla. Digitaliseringens bidrag til en grønnere skipsfart – en casestudie av drivere og barrierer. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104113
dc.description.abstractDenne kvalitative casestudien undersøker elleve ulike skandinaviske aktører i den internasjonale skipsfartsindustrien som strategisk arbeider med digital transformasjon og digitale teknologier. Ved å se nærmere på digitalisering av skipsfarten og utviklingen det innebærer, samt hvilke drivere og barrierer som påvirker utviklingsprosessen i retning av grønnere skipsfart vil disse områdene illustreres i lys av utvalget og tidligere studier gjennom to ulike analytiske rammeverk, flernivåperspektivet og teknologiske innovasjonssystemer.   Det analytiske rammeverket består overordnet av flernivåperspektivet og teknologiske innovasjonssystemer. Disse anvendes for å analysere forskningsspørsmålene og den overordnede problemstillingen. Flernivåperspektivet (MLP) anvendes for å diskutere dagens praksis og utvikling, og skape et bilde av hvordan digitale teknologier bidrar til utslippsreduksjon og nærmere studere drivere og barrierer for videre utvikling. Teknologiske innovasjonssystemer blir i denne oppgaven brukt som en forenklet analyse gjennom utvalgte funksjoner i rammeverket.   De digitale teknologiene som blir nevnt av informantene og som ser ut til å være mest utbredt i litteraturen er KI, IoT, big data, tingenes internett, skylagring, digitale tvillinger, sensorteknologi og værruting- og ruteoptimaliserende systemer. Av Wells et al. (2017) sine utviklingsbaner er det en kombinasjon av scenario 1 og 2 mine funn antyder som mest aktuelle når det gjelder digital teknologi for å fremme en grønnere skipsfart. 
Resultatene fra denne studien viser at digitalisering bidrar til bedre operative beslutninger og utslippsreduksjon, men det eksisterer flere barrierer som begrenser potensialet. Det eksisterer også flere drivere for denne utviklingen, men det er ikke gitt av bare ved å forsterke disse vil barrierene reduseres. Det blir tydelig at digital innovasjon bidrar til optimalisering gjennom inkrementelle endringer, heller enn radikale og transformative omstillinger. Det fremkommer også at shippingbransjen er preget av sterk konkurranse, ulike forretningsmodeller, nasjonale forskjeller og et internasjonalt politisk press for å redusere klimagassutslipp. Digitalisering ser ut til å ha en sentral rolle i energieffektivisering med tilhørende utslippsreduksjon, og denne masteroppgaven undersøker dette nærmere i skipsfarten.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleDigitaliseringens bidrag til en grønnere skipsfart – en casestudie av drivere og barrierernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-08-29T22:00:14Z
dc.creator.authorBorgersen, Camilla
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata