Hide metadata

dc.contributor.authorRivø, Ragnhild Sophie
dc.date.accessioned2023-08-25T22:02:12Z
dc.date.available2023-08-25T22:02:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationRivø, Ragnhild Sophie. Tuning into Kids i skolen: En kvalitativ studie av hvordan lærere har opplevd TIK-S. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/104045
dc.description.abstractForfatter: Ragnhild Sophie Rivø. Tittel: Tuning into Kids i skolen: En kvalitativ studie av hvordan lærere har opplevd TIK-S. Veiledere: Karine Maria Porpino Viana og Evalill Bølstad. Bakgrunn: TIK-S er et nytt teoretisk og empirisk drevet emosjonsveiledningsprogram som er designet for å passe norske skoleretningslinjer. TIK-S baserer seg på foreldreveiledningsintervensjonen TIK, og er blant de første programmene i norsk skole som retter seg mot å øke kompetansen om emosjonsveiledning hos lærere. Fra høsten 2020 og til høsten 2021 har et utvalg skoler i Oslo deltatt i et større forskningsprosjekt om emosjonell kompetanse i skolen. Lærere og annet skolepersonell ble undervist og veiledet i måter å samhandle med elevene på måter som hjelper elevene med å forstå og regulere sine emosjoner. Formålet med denne studien har vært å få et innblikk i hvordan det var for lærerne å delta på dette. Dette er den første studien som kvalitativt foretar undersøkelser av hvordan lærerne opplever å delta på intervensjonsprogrammet TIK-S. Dette er et selvstendig forskningsprosjekt gjennomført av forfatteren selv. Studien har allikevel tilknytning til den større studien TIK-S som har vært gjennomført ved UiO koordinert av Evalill Bølstad i samarbeid med folkehelseprosjektet «Alle har en psykisk helse» i bydelene Grorud og Stovner i Oslo. Det overordnede målet for denne masterstudien har vært å forstå hvordan et utvalg lærere har opplevd å delta på TIK-S, og følgende forskningsspørsmål har blitt stilt: 1) Hvilke aspekter opplever lærerne at har endret seg etter en intervensjon om emosjoner? 2) Hvordan opplever lærerne at intervensjonen har bidratt til å endre deres emosjonsveiledningspraksis? og 3) Hvordan tenker lærerne at programmet best kan tilpasses en skolesituasjon? Metode: Studien benyttet seg av fokusgruppeintervju av tre kvinnelige lærere som har deltatt TIK-S. De tre lærerne var fra to ulike skoler. Intervjuet ble lydopptatt, og lydopptaket ble transkribert og deretter analysert ved bruk av tematisk analyse. Resultater: Gjennom den tematiske analysen ble fire temaer identifiser: Tema (1) «Økt bevisstgjøring», tema (2) «Eget forhold til emosjonsregulering» med undertemaet «Selvregulering», tema (3) «Mer emosjonsveiledende» med undertemaene «Forståelse og aksept», «Setter ord på emosjoner», «Modellering» og «Rom til elevene» og tema (4) «Behov for tilpasninger» med undertemaene «Oppfriskning», «Forventninger» og «Tid». Resultatene viser at lærerne opplever å ha blitt mer emosjonsveiledende etter deltakelse på TIK-S. I tillegg gir lærerne uttrykk for at deres egen tilnærming til emosjonsregulering og selvregulering generelt har endret seg. Lærerne rapporterer å ha blitt mer oppmerksomme på sine egne emosjoner og at de tar økt hensyn til egne emosjonelle og fysiske behov. I tillegg uttrykker de behov for å gjøre tilpasninger ved programmet. Konklusjon: Denne studien fant at lærerne opplever å ha fått en økt bevisstgjøring når det gjelder emosjonsveiledning og utvikling av emosjonell kompetanse etter deltakelse på TIK-S. Den informasjonen lærerne har gitt er unik og verdifull, særlig med hensyn på videre forskning om bruk av intervensjonsprogrammer om emosjonell kompetanse i skolen. Denne nye kunnskapen kan dermed fungere som et utgangspunkt for videre forskning, og den vil kunne bidra til å optimalisere programmet gjennom forbedringer og nødvendige tilpasninger.nob
dc.language.isonob
dc.subjectskole
dc.subjectemosjonsveiledning
dc.subjectkvalitativt
dc.subjectTuning into Kids
dc.subjectlærer-elevrelasjon
dc.subjecttematisk analyse.
dc.subjectemosjonssosialisering
dc.subjectTIK-S
dc.titleTuning into Kids i skolen: En kvalitativ studie av hvordan lærere har opplevd TIK-Snob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-08-26T22:00:53Z
dc.creator.authorRivø, Ragnhild Sophie
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata