Hide metadata

dc.contributor.authorKaur, Rumit
dc.date.accessioned2023-08-24T22:04:43Z
dc.date.available2023-08-24T22:04:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKaur, Rumit. Meningsskaping på TikTok. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/103970
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har formålet vært å utforske hvordan TikTok, som er en sosial videodelingstjeneste, inngår som et verktøy og et sosialt rom for unge voksne kvinners meningsskaping. Dette har jeg gjort ved å finne ut hvordan unge voksne kvinner bruker plattformen, hva de produserer av innhold på TikTok, og hvordan kvinnene interagerer med andre brukere på plattformen. Ut fra dette har jeg samlet informasjon om unge voksne kvinners opplevelser og erfaringer. Refleksjoner bak hvordan de navigerer det de ser på TikTok, bevisstheten rundt det de publiserer på sin profil, hvordan de bruker TikTok som en sosial arena og sosiale interaksjoner er lagt stor vekt på. Studien har en kvalitativ metodisk tilnærming og benytter seg i hovedsak av datamateriale fra semi-strukturerte intervjuer. Disse intervjuene er gjennomført med fem unge voksne kvinner under 30 år fra Oslo og Viken. Utvalget ble rekruttert ved å bruke nettverket mitt, som videre har knyttet meg til disse kvinnene, med forbehold om at jeg ikke kjenner dem fra før av. Intervjumaterialet ble analysert ved bruk av tematisk analyse. Oppgaven formidler mønstre i materialet i relasjon til oppgavens problemstilling. Det teoretiske bakteppet er preget Lev Vygotsky sin teori om det sosiokulturelle perspektivet, og baserer seg på teorien om individets utvikling i henhold til den sosiale og kulturelle konteksten. Mennesker tenker, resonnerer og løser problemer i en sosial forankret setting. Begreper som mediering, situert læring og kontekst, dialog, språk og dialogisme utgjør oppgavens teoretiske bakgrunn. Teorier om multimodalitet og semiotiske ressurser er også brukt for å forstå verktøy som er brukt for meningsskaping. Funnene i studien er tolket som at TikTok fungerer som både en sosial arena, samt et hverdagsrom. Det vil si at TikTok opereres som et samlepunkt for de med felles interesser og meninger, som igjen bidrar til å danne et fellesskap. Det fungerer også som et kommunikasjonsmiddel for å dele erfaringer og opplevelser som man kan relatere til. Videre kommer det fram at kvinnene navigerer informasjon de ser på TikTok, for å fakta sjekke informasjon, og er meget bevisst over hva som skal publiseres på deres profil. Til slutt er min tolkning at mennesket er et sosialt og kulturelt vesen. Det kvinnene i denne studien gjør er avhengig av hva andre gjør først, før de gjør noe selv. Kvinnene skaper mening sammen med andre – de tolker ting som skjer og ting de ser i fellesskap. Tradisjonelt sett skapes mening gjennom ord og ord som deles. Her derimot ser vi en praksis hvor informantene uttrykker at de opprettholder et fellesskap ved å dele multimodale uttrykk. Det er en ny form for samvær – man kan sitte sammen og være tause, og likevel kommunisere og samhandle. Multimodaliteter gjør at man uttrykker seg annerledes. Man skaper mening gjennom multimodale ressurser og gjennom det sosiale.nob
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis has been to explore how TikTok, which is a social media application, is used as a tool and a social place for the opinions of young female adults. I have looked into this by researching how young female adults use the platform, what kind of content they create, and how they interact with other users on the platform. Based on this I have gathered information on young female adults' experiences. I have emphasized their reflections on how they navigate the application, their awareness on content they create and publicize, how they use TikTok as a social arena, and their social interactions. The study has a qualitative methodological approach and utilizes data material from semi-structured interviews. These interviews were carried out with five young female adults under the age of 30 from Oslo and Viken. The selection was made with the help from my network, which put me into contact with these five young female adults - whom I do not have any previous knowledge of. The material from these interviews was analyzed by using thematic analysis. The thesis presents certain patterns in the material in accordance with the problem statement. The theoretical backdrop is influenced by Lev Vygotsky's theory about the sociocultural perspective, which is further based on the theory about the individual's evolution in relation to the social and the cultural context. Human beings think, calculate, and solve problems in a socially established setting. The thesis' theoretical background is built on the concepts of mediating, situated learning and context, dialog, language, and dialogism. Theories about multimodality and semiotic resources are also applied to better understand tools that are used for generating opinions and beliefs. The interpretation of the findings in this study is that TikTok functions as a social arena but is also used casually for everyday activities. This means that TikTok operates as a place for people with common interests and opinions, which in turn builds a community. The application is also used as a means of communication to share experiences that people can relate to. Furthermore, the young female adults navigate information they come over on TikTok - often fact-checking information - and they are highly aware of the content they publicize on their profile. Lastly I believe that the human being is a socially and culturally dependent being. I am of the opinion that everything the young female adults did was influenced by other people before they did it themselves. They create meaning in the things they do and the things they see in relation with other people - as a community. Traditionally, meaning is created through words and words that are being shared. However, in this study we observe how the informants demonstrate that they maintain a community by sharing multimodal expressions. This is a new form of togetherness - people can sit in each other's company in silence, yet consider it as a form of communication and interaction. Multimodalities have arranged for us a new way to express ourselves. We create meaning through multimodal resources and through the social aspect of technology.eng
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleMeningsskaping på TikToknob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-08-25T22:04:10Z
dc.creator.authorKaur, Rumit
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata