Hide metadata

dc.contributor.authorJensen, Kristian Nordli
dc.date.accessioned2023-08-24T22:04:42Z
dc.date.available2023-08-24T22:04:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationJensen, Kristian Nordli. «Diablo Ex Machina». Hvordan sosiale interaksjoner i et nettbasert læringskurs påvirker ferdighetsutvikling av ekstremmetallvokalteknikk. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/103969
dc.description.abstractForfatter: Kristian Nordli Jensen Tittel: «Diablo Ex Machina»: Hvordan sosiale interaksjoner i et nettbasert læringskurs påvirker ferdighetsutvikling av ekstremvokalteknikk Veileder: Kenneth Silseth Bakgrunn: Bakgrunn for studien er at Growl Like a Beast er et kurs på et felt det finnes lite forskning om, ekstremmetallvokalteknikk, og at kurset implementerer både asynkron e-læring, asynkron sosial interaksjon og synkron, digital læring, hvilket gjør kurset spennende fra et pedagogisk perspektiv. Metode: Informantene er tre kvinner og en mann i alderen 20-60 år. Alle har deltatt på sangkurset «Growl Like a Beast» enten sommeren 2021 eller våren 2023. Alle informantene er intervjuet hver for seg med et semistrukturert intervju på ca. 60 minutter. Braun & Clarkes induktive tematiske analyse er brukt på datamaterialet. Resultater: Funnene i denne studien består av fire hovedtemaer: 1) Mestringstro, 2) Sosial motivasjon, 3) Selvregulering og 4) Teknologibruk. Konklusjon: Funnene i denne studien tyder på at mestringstro, motivasjon og selvregulert øving påvirker hverandre gjensidig i nettbaserte sangkurs, hvor sosiale interaksjoner og tilbakemeldinger medierer disse faktorene ytterligere. Positive sosiale tilbakemeldinger gir økt tro på at elevene gjør noe riktig, som fører til økt mestringstro rettet mot ferdighetene knyttet til ekstremmetallvokal, i tillegg til å øke troen på at måten de øver på fungerer. De sosiale interaksjonene fører også til økt motivasjon til både mestring av ferdighet og til videre selvstendig øvelse. Funnene viser også at ikke alle får den samme sosiale relasjonen til gruppa, og at disse oppfattes som på utsiden. Implikasjoner: Resultatene gir noen implikasjoner for videre utvikling av nettbaserte sangkurs. Dette inkluderer oppfordring til implementering av sosiale plattformer i nettbaserte sangkurs hvor deltakerne kan interagere, gi tilbakemeldinger og dele ressurser, men også at disse sosiale gruppene ikke må være for store for å sørge for effektiv læring innad i gruppa.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.title«Diablo Ex Machina». Hvordan sosiale interaksjoner i et nettbasert læringskurs påvirker ferdighetsutvikling av ekstremmetallvokalteknikknob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-08-25T22:04:10Z
dc.creator.authorJensen, Kristian Nordli
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata