Abstract
Denne masteroppgaven er en studie av bruk og utforming av læringsressurser i høyere utdanning. Studien har fulgt studentene og de ansatte i et emne ved Instituttet for Informatikk ved Universitetet i Oslo. Ved bruk av kvalitative forskningsmetoder gir studien et innblikk i hvilke forutsetninger de ansatte ved UiO har til å møte kravene for universell utforming av læringsressurser og tilrettelegge studenters studiehverdag. Den gir også innsikt i hvordan studenter opplever interaksjonen med de ulike læringsressursene i emnet. I studien brukes Gap-modellen til å diskutere om de ansatte har sterke nok forutsetninger til å møte kravene som stilles i forskriften om universell utforming av Informasjons- og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger. Videre diskuteres det hvilke endringer som kan bli innført for å styrke de ansattes forutsetninger slik at de kan lage mer universelt utformede læringsressurser i fremtiden. Studien bruker også retningslinjene i WCAG til å sette studentenes opplevelse inn i et større perspektiv og synliggjøre betydningen av valgene de ansatte tar når de lager læringsressurser.