Hide metadata

dc.contributor.authorDanielsen, Håvard
dc.date.accessioned2023-08-23T22:04:11Z
dc.date.available2023-08-23T22:04:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationDanielsen, Håvard.”En leder hos oss er ikke en leder, det er mer enn koordinator” - Funksjonen til ledelse i tverrfaglige grupper. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/103845
dc.description.abstractSammendrag Tema og problemområde Denne studien omhandler hva som kjennetegner ledelse av tverrfaglige grupper, og hva slags forhold og faktorer i den organisatoriske og sosiale konteksten som påvirker tverrfaglige arbeidsprosesser. Tverrfaglighet, i form av f. eks midlertidige organisasjonsformer eller kryssfunksjonelle team, blir mer og mer utbredt i et globalt arbeidsliv som kjennetegnes av en stadig økende grad av kompleksitet og samarbeid (Bakker. 2010). Dette fører til et sterkt fokus på behovet for effektiv ledelse, men hva er egentlig det? Ledere har tradisjonelt sett blitt betraktet som dominerende figurer med særegne kvaliteter og karisma, som leder an veien frem mot mål som triumferende helter (Gandolfini & Stone. 2018). Men når arbeidslivet øker i kompleksitet fører det til at ekspertise tilspisser seg, og graden av samarbeid øker, dette gjør det samtidig vanskelig å tilskrive suksess i prosjekter til én enkelt faglighet eller person, fordi prosessene som leder til vellykkede prosjekter er såpass delte og kollektive (Shotter. 2016). Dette forutsetter at man forsøker å forstå ledelse på andre måter, og at man må fokusere mer på hvordan man kan tilrettelegge for at hvert enkelt medlem i prosjekter lykkes med de er ment å bidra med i et prosjekt (Eva et al. 2019). Spørsmålet blir da hvordan man kan skape prosesser som engasjerer og inviterer til deltakelse, i grupper som kjennetegnes av en større grad av usikkerhet, og verre forutsetninger for å forstå hverandres faglige utgangspunkt, enn i en vanlig arbeidskontekst. På bakgrunn av et ønske om å studere dette, lyder problemstillingen til denne oppgaven som følger: ”Hva kjennetegner ledelse av tverrfaglige grupper?” Problemstillingen besvares ved hjelp av disse forskningsspørsmålene: 1. “Hvordan kan man forstå funksjonen til ledelse av tverrfaglige arbeidsprosesser ut ifra erfaringene til ansatte?”  2. “Hvilken effekt har organisatorisk kontekst og praksis på tverrfaglige arbeidsprosesser?”  Det teoretiske rammeverket for oppgaven baseres på ulike teorier som kan forklare arbeidsformen som tverrfaglige prosjekter har og den organisatoriske konteksten, praksisteori som belyser utvikling av identitet innenfor ulike praksisfellesskap. Men i størst grad teori som beskriver tjenende lederskap (Gandolfini & Stone. 2018.; Eva et al. 2019), og ulik forskning på psykologisk trygghet på individ- og gruppenivå (Edmondson, 1999; Edmondson & Lei. 2014; Edmondson & Nembhard. 2006), og psykologisk trygghet i forbindelse med relasjonshåndtering (Edmondson & Smith. 2006; Jit et al. 2016). Metode For å besvare problemstillingen ble det gjennomført en kvalitativ intervjustudie av konsulenter og ledere fra en organisasjon som bedriver konsultasjon, basert i Oslo. Empirien i studien er basert på innholdet som ble avdekket via de kvalitative intervjuene, som var basert på et kriterieutvalg; totalt seks informanter, en ansatt fra hver av de tverrfaglige faggruppene i organisasjonen, og to ansatte som også hadde lederansvar. Resultater og konklusjon Resultatene i studien viser at ledelse av tverrfaglige grupper kjennetegnes av et omfattende behov for å skape faglig forståelse og respekt på tvers av kunnskapsgrenser, og at dette først og fremst realiseres ved å tilrettelegge for fysisk samhandling. Et sentralt funn er viktigheten av faglig og relasjonell kompetanse hos en leder, for å være i stand til å realisere denne samhandlingen. En forutsetning for funksjonen til leder blir dermed å arbeide med å identifisere barrierer for samarbeid, og tilrettelegge strukturer og rammer for arbeidsoppgaver, og samhandling, som eliminerer usikkerhet, og oppfordrer til deltakelse, inklusjon, og åpenhet blant gruppemedlemmer. Modellen for ledelse som tjenende lederskap tilbyr viser seg å være spesielt nyttig for å gi et bilde av hvordan ledelse av tverrfaglige grupper kan praktiseres. De fokusområdene og adferden som informantene uttrykker at en leder bør ha, reflekterer mer eller mindre direkte det tjenende lederskap fastslår som viktige egenskaper for å skape langvarige, gode relasjoner som gir individuell utvikling, og kollektiv suksess. Gjennom dette reflekterer også tjenende lederskap og ledelse som praksis, flere av de avgjørende prosessene og verdiene som forskning har vist at skaper psykologisk trygghet på gruppe- og individnivå. Ved siden av dette reflekterer flere av informantenes beskrivelser av utfordringer for tverrfaglig samarbeid, aspekter i teoriene om motivasjonsklima, organisatorisk kontekst og praksisteori. En organisatorisk kontekst med flat struktur som fokuserer på å tilby autonomi, tilrettelegger for mange positive erfaringer for de ansatte. Samtidig bringer lite hierarki og tydelig ledelse i daglig sosial praksis med seg visse fallgruver og utfordringer som har potensialet til å legge spenning på relasjoner utenfor prosjekter, og skape tendenser som dreier motivasjonsklimaet til aktører over mot et prestasjonsorientert et (Nerstad. 2014). Dette utsetter prosessene som tilrettelegger for gode erfaringer i prosjekter for risiko, fordi aktører tar med seg holdninger, opplevelser, og forståelser inn i prosjekter, noe som påvirker interaksjonene og relasjonene som formes i det. Funnene i studien viser at ledelse eksisterer i flere former i praksisen til organisasjonen, og at det er tilknyttet prosesser snarere enn roller. Ved å utøve bevissthet om dette, kan de verdiene som skaper psykologisk trygghet i prosjekter som tjenende lederskap fremmer, også overføres til gruppemedlemmer, og med det bli praktisert utenfor prosjekter. Men dette forutsetter at man har ledelse som aktivt praktiserer disse verdiene, og formidler verdien det har. Et av poengene med dette er at ”ledelse” kan omhandle aktører som påtar seg lederansvar, snarere enn at noen spesifikke individer med formelt ansvar er de som må gjøre det. Studien bidrar med innsikt i hva som ettertraktes av ledelse av tverrfaglige team, og hvordan organisatorisk kontekst, og ulike praksiser i de ulike faggruppene kan skape spenninger og utfordringer for aktiviteten i tverrfaglige team, og hvordan dette legger ekstra press på viktigheten av ledelse. Studien kombinerer teori om tjenende lederskap og ledelse som praksis, for å forklare hvordan prosesser som tilrettelegger for psykologisk trygghet, og muliggjør effektiv ledelse, strekker seg lenger ut i den organisatoriske konteksten enn man kanskje først ville ha antatt. Funnene i oppgaven er dog spesifikke til organisasjonen, og er derfor vanskelige å overføre direkte til andre sammenhenger.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.title”En leder hos oss er ikke en leder, det er mer enn koordinator” - Funksjonen til ledelse i tverrfaglige gruppernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-08-24T22:01:29Z
dc.creator.authorDanielsen, Håvard
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata