Abstract
Denne oppgaven utforsker fremstillingen av folkemordet på armenerne i tyrkiske lærebøker fra perioden 1980-2020. Folkemordet på armenerne refererer til den tvungne massedeportasjonen og massakren av armenerne i Det osmanske riket under det ungtyrkiske styret mellom 1915 og 1918. I analysen undersøker jeg tre lærebøker fra henholdsvis 1985, 2006 og 2020 for å identifisere endringer i fremstillingen og mulige årsaker til disse endringene. Oppgaven benytter teorier fra feltet kollektiv erindring og fokuserer på hvordan politiske minner og grunnfortellinger har påvirket innholdet i lærebøkene. Jeg undersøker blant annet hvordan folkemordet på armenere har blitt fremstilt i tyrkiske lærebøker og om hvordan språket og begreper som brukes om armenerne bidrar til å skape et bilde av "den andre". Min hovedtese er at innholdet i lærebøkene er sterkt påvirket av samtidens politiske klima i Tyrkia. Dette innebærer at endringer i fremstillingen av folkemordet på armenerne i lærebøkene kan ses i sammenheng med politiske endringer i landet.
This study explores the representation of the Armenian Genocide in Turkish textbooks from the period 1980-2020. The Armenian Genocide refers to the forced mass deportation and massacre of Armenians in the Ottoman Empire under the Young Turks' rule between 1915 and 1918. In the analysis, I examine three textbooks from 1985, 2006, and 2020, respectively, to identify changes in representation and potential causes for these changes. The thesis employs theories from the field of collective memory, focusing on how political memories and master narratives have influenced the content of the textbooks. I also investigate how the language and concepts used about Armenians contribute to creating an image of the "other." My central argument is that the content of the textbooks is heavily influenced by the contemporary political climate in Turkey. This implies that changes in the portrayal of the Armenian Genocide in textbooks can be seen in relation to political changes in the country.