Hide metadata

dc.contributor.authorMathiesen, Randi Margit Ruud
dc.date.accessioned2023-08-10T22:00:26Z
dc.date.available2023-08-10T22:00:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationMathiesen, Randi Margit Ruud. Bruk av digitale konsultasjoner i oppfølgingen av kreftpasienter En undersøkelse om ansattes erfaring med telefon – og videokonsultasjoner på Avdeling for kreftbehandling på OUS. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/103145
dc.description.abstractSpesialisthelsetjenesten har ansvar for å tilby pasientene helsetjenester av god kvalitet. I de senere årene har det blitt et økende press på helsepersonell i spesialisthelsetjenesten. Dette presset vil fortsette å øke i årene som kommer. Årsaken er både økende antall eldre og befolkningsvekst i Norge. En av de store utfordringen blir å rekruttere og beholde helsepersonell. Helsepersonellkommisjonen peker på at det fortsatt er mulig å styre helsesektoren inn i en mer bærekraftig retning, men dette krever endring. Økt bruk av digital teknologi er et av områdene som det anbefales satsning på. På Avdeling for Kreftbehandling (AKB) på Oslo Universitetssykehus (OUS) er andelen digitale konsultasjoner (telefon- og videokonsultasjoner) lavere enn det uttalte kravet på 20 % fra sykehusledelsen. I 2022 var andelen digitale konsultasjoner 12 % for legene og 15 % for sykepleierne. I denne undersøkelsen ønsket vi derfor å undersøke om det foreligger spesielle fremmere eller hemmere for gjennomføring av digitale konsultasjoner på AKB. Det ble gjennomført en spørreundersøkelse hvor alle legene på AKB og sykepleierne med poliklinisk arbeidssted, ble bedt om å svare. Studien har benyttet kvantitativ metode. Legene og sykepleierne ble spurt om hvordan de oppfattet kvaliteten på pasientbehandlingen med bruk av digitale konsultasjoner, hva de oppfattet som de viktigste hindringene og meningene om hvilket klima- og miljøhensyn sykehuset bør ta i utformingen av tilbudet om helsetjenester. Totalt svarte 117 av de spurte legene og sykepleierne på AKB på spørreskjemaet; 92 leger og 25 sykepleierne. 74 % av alle som svarte, hadde erfaring med telefonkonsultasjoner og 14,5 % hadde erfaring med både telefon- og videokonsultasjoner i løpet av 2022. Kun to av sykepleierne hadde gjennomført videokonsultasjoner i løpet av 2022. Legene og sykepleierne rapporterte at de var nøytrale/noe positive til hvordan de oppfattet kvaliteten på pasientbehandlingen ved bruk av digitale konsultasjoner. Resultatene viste at sykepleierne i mindre grad enn legene oppfattet at viktig informasjon går tapt ved bruk av telefonkonsultasjoner. De viktigste fordelene med videokonsultasjoner sammenliknet med telefonkonsultasjoner, var at man lettere får inntrykk av pasientens fysiske og psykiske tilstand med videokonsultasjon. Flertallet av de forespurte legene og sykepleierne på AKB skulle ønske sykehuset var raskere til å ta i bruk ny teknologi i pasientkommunikasjonen. Manglende praktisk organisering og manglende teknisk support var de viktigste hindringene for bruk av digitale konsultasjoner i AKB. Det ble pekt på økt ledelsesfokus. De fleste av de som svarte på undersøkelsen, mente at pasientens interesser kommer først og miljøhensyn må komme i annen rekke når vi utformer våre tilbud til pasientene. Større andel av sykepleierne enn legene rapporterte at de opplevde mindre arbeidsbelastning med digitale konsultasjoner. Legene mente i liten grad at det var effektiviserende for arbeidet. Denne undersøkelsen viser at det er middels god tilfredshet hos legene og noe bedre hos sykepleierne, når det gjelder oppfatningen av kvaliteten på pasientbehandlingen ved bruk av digitale konsultasjoner. Digitale konsultasjoner har fortsatt et potensiale på AKB. Det må legges vekt på at man identifiserer hvilke type konsultasjoner og hvilken type pasienter de digitale konsultasjonene egner seg for. For at de ansatte skal motiveres til økt implementering av digitale konsultasjoner, må teknisk støtte være lett tilgjengelig og det tekniske utstyret av god kvalitet og oppleves som sikkert. For å nærme seg målet om at 20 % av oppmøtekonsultasjoner skal erstattes med digitale konsultasjoner, må ledelsen på AKB sette økt fokus på implementering av digitale konsultasjoner. Det er viktig å innse at dette er en endring som tar tid og ressurssetting spesielt når det gjelder støttepersonell. Dersom målet nås om økt andel digitale konsultasjoner, vil det bli et bedre tilbud til kreftpasientene og resultere i effektivisering.nob
dc.description.abstractSpecialist health services have a responsibility to provide patients with good quality healthcare. In recent years, there has been increasing pressure on healthcare professionals in specialist health services. This pressure will continue to increase in the years to come. This is due to both the increasing number of elderly people and population growth in Norway. One of the major challenges will be to recruit and retain health personnel. The Health Personnel Commission points out that it is still possible to steer the health sector in a more sustainable direction, but this requires change. At the Department of Oncology (AKB) at Oslo University Hospital (OUS), the proportion of digital consultations (telephone and video consultations) is lower than the stated requirement of 20% set by the hospital management. In 2022, the share of digital consultations was 12% for doctors and 15% for nurses. In this study, we therefore wanted to investigate whether there are facilitators or inhibitors for the implementation of digital consultations at AKB. A survey was conducted in which all doctors at AKB and nurses with an outpatient workplace were asked to respond. The study used a quantitative method. The doctors and nurses were asked how they perceived the quality of patient care with the use of digital consultations, what they perceived as the main obstacles and opinions on what climate and environmental considerations the hospital should consider in the design of the provision of health services. In total, 117 of the surveyed doctors and nurses at AKB responded to the questionnaire; 92 doctors and 25 nurses. 74% of all respondents had experience with telephone consultations and 14.5% had experience with both telephone and video consultations during 2022. Only two of the nurses had conducted video consultations during 2022. Doctors and nurses reported that they were neutral/somewhat positive about how they perceived the quality of patient care when using digital consultations. The results showed that nurses were less likely than doctors to perceive that important information is lost when using telephone consultations. The main advantages of video consultations compared to telephone consultations were that it is easier to get an impression of the patient's physical and psychological condition with a video consultation. Most of the surveyed doctors and nurses at AKB wished the hospital was quicker to adopt new technologies in patient communication. Lack of practical organization and lack of technical support were the main barriers to the use of digital consultations in AKB. Increased management focus was highlighted. Most of the respondents felt that the interests of the patient come first, and environmental considerations must take second place when designing our services for patients. A larger proportion of nurses than doctors reported that they experienced less workload with digital consultations. Doctors felt to a small extent that it made their work more efficient. This survey shows that there is medium satisfaction among doctors and somewhat better satisfaction among nurses when it comes to the perception of the quality of patient care when using digital consultations. Digital consultations still have potential at AKB. Emphasis must be placed on identifying the type of consultations and the type of patients for whom digital consultations are suitable. To motivate staff to increase the implementation of digital consultations, technical support must be easily accessible, and the technical equipment must be of good quality and perceived as secure. To approach the goal of replacing 20% of attendance consultations with digital consultations, the management at AKB needs to put increased focus on the implementation of digital consultations. It is important to realize that this is a change that takes time and resourcing, especially when it comes to support staff. If the goal of increasing the proportion of digital consultations is achieved, it will improve the services offered to cancer patients and result in efficiency gains.eng
dc.language.isonob
dc.subjectdigitale konsultasjoner
dc.subjectkreftpasienter
dc.titleBruk av digitale konsultasjoner i oppfølgingen av kreftpasienter En undersøkelse om ansattes erfaring med telefon – og videokonsultasjoner på Avdeling for kreftbehandling på OUSnob
dc.title.alternativeUse of digital consultations in the follow-up of cancer patients A survey on staff experience with telephone and video consultations at the Department of Oncology at OUSeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-08-10T22:00:26Z
dc.creator.authorMathiesen, Randi Margit Ruud
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata