Hide metadata

dc.contributor.authorHansson, Martine
dc.date.accessioned2023-08-08T22:01:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationHansson, Martine. Mindfulness og mobbing hos barn og unge: En litteraturgjennomgang. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/103107
dc.description.abstractMindfulness har vekket økende interesse i vesten innen ulike forskningsfelt, og forskningsresultater virker lovende for både psykisk og fysisk helse. Det har blitt utviklet ulike mindfulness-baserte intervensjoner (MBI) for voksne, og i den senere tid har slike intervensjoner også blitt brukt på barn og unge. Flere studier har vist at MBI kan fremme prososial atferd og redusere aggresjon hos barn og unge. Enkelte forskere har derfor undersøkt mindfulness i forbindelse med mobbeatferd. Formålet med denne masteroppgaven har vært å sammenfatte hva forskningslitteraturen sier om mindfulness og mobbeatferd hos barn og unge. Problemstillingene er som følger: 1. Hva viser forskning om sammenhengen mellom mindfulness og mobbeatferd? 2. Hva viser forskning om mindfulness-baserte intervensjoner rettet mot å redusere mobbeatferd i skolen? Problemstillingene besvares gjennom en litteraturgjennomgang. Formålet med denne metoden er å gi en oversikt over allerede eksisterende kunnskap på området. Søk har blitt gjort i fire databaser (PsycINFO, Scopus, ERIC og EBSCO). Blant inklusjonskriteriene er studier gjort på deltakere mellom 6 og 18 år, studier som har undersøkt MBI for å redusere mobbeatferd, studier som har undersøkt sammenhengen mellom mobbeatferd og mindfulness, og artikler publisert i fagfellevurderte tidsskrifter. Blant eksklusjonskriterier er studier som er gjort på elever med kliniske diagnoser og intervensjoner som er rettet mot foreldre, lærere eller mobbeofre. Etter vurdering av artikler basert på inklusjons- og eksklusjonskriterier, satt jeg igjen med åtte artikler. Fem av studiene var korrelasjonsstudier som undersøkte sammenhengen mellom mindfulness og mobbeatferd hos barn og unge. Disse studiene viste at mindfulness kan ha en negativ sammenheng med mobbing, men studiene varierte når det gjaldt om sammenhengen var direkte eller indirekte. Tre av studiene var intervensjonsstudier som har undersøkt MBI for å redusere mobbeatferd i skolen. Funnene fra intervensjonsstudiene indikerer at MBI kan redusere mobbeatferd hos barn og unge. Det er et begrenset antall studier som har undersøkt sammenhengen mellom mindfulness og mobbing hos barn og unge. Det er behov for flere studier som undersøker denne sammenhengen før det kan konkluderes om hvorvidt barn og unge som mobber har lavere grad av mindfulness. Korrelasjonsstudier kan vel å merke ikke avdekke kausale forhold, men dersom flere studier kan påvise et negativt forhold mellom mindfulness og mobbing, kan dette gi et utgangspunkt for å videre undersøke grunnlaget i MBI som mobbereduserende intervensjoner i skolen. Antall studier som har undersøkt MBI som tiltak for å redusere mobbing i skolen er også svært begrenset. Det er dermed ikke nok belegg for å konkludere med at MBI er et effektivt tiltak for å redusere mobbeatferd blant barn og unge. Denne studien tyder likevel på at MBI både kan være et nyttig intervensjonstiltak for å redusere mobbing i skolen, og et interessant område for videre forskning. Oppgaven bidrar til en oppsummering av kunnskapen på området mindfulness og mobbing hos barn og unge. Ettersom MBI i nyere tid også har vekket interesse innenfor utdanning kan en oppsummering av denne kunnskapen være interessant og relevant for forskere innen mobbefeltet og for personer som arbeider med utvikling av intervensjoner for å redusere mobbing i skolen.nob
dc.language.isonob
dc.subjectbarn og unge
dc.subjectlitteraturgjennomgang.
dc.subjectmindfulness
dc.subjectskole
dc.subjectmeditasjon
dc.subjectMobbing
dc.subjectmobbeatferd
dc.subjectmindfulness-baserte intervensjoner
dc.titleMindfulness og mobbing hos barn og unge: En litteraturgjennomgangnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-08-09T22:00:40Z
dc.creator.authorHansson, Martine
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata