Hide metadata

dc.contributor.authorLatka, Natalia Nikola
dc.date.accessioned2023-08-08T22:01:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationLatka, Natalia Nikola. Om forebygging av seksuelle overgrep mot barn og unge med utviklingshemming. En narrativ litteraturstudie om hvordan voksenes og utsattes kompetanse kan bidra til å redusere risikoen for overgrep.. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/103106
dc.description.abstractTittel: Om forebygging av seksuelle overgrep mot barn og unge med utviklingshemming. En narrativ litteraturstudie om hvordan voksenes og utsattes kompetanse kan bidra til å redusere risikoen for overgrep. Problemstilling og formål: Formålet med oppgaven er å gi bredere kunnskap om forebygging av overgrep mot barn og unge med utviklingshemming, der fokuset ligger på voksenes og utsattes kompetanse og kunnskap om seksualitet som et virkemiddel i det forebyggende arbeidet. Oppgaven har som formål å kaste lys over utfordringer de utviklingshemmede barn og unge møter på, samt de voksenes utfordringer og perspektiver på opplæring, undervisning og veiledning i seksualitetsrelaterte emner. Problemstillingen som ble utarbeidet lyder følgende: Hvordan kan kompetansen om seksualitetsrelaterte emner til de voksne og de utsatte barn og unge med utviklingshemming bidra til å redusere risikoen for seksuelle overgrep? Metode: Metoden som ble anvendt for oppgaven er en narrativ litteraturstudie, med utgangspunkt i forskningsartikler som ser på utviklingshemmedes barn og unge, tjenesteyternes, studentenes og omsorgspersoners perspektiver på opplæring, undervisning og veiledning om seksualitet. Litteratursøket ble hovedsakelig gjennomført i 4 ulike databaser og 8 artikler ble inkludert i oppgaven. Funnene i studiene ble samlet inn gjennom kvalitative intervjudata og en spørreundersøkelse. Resultater: De inkluderte artiklene i oppgaven viste at seksualitet er et tabubelagt tema som er vanskelig å ta opp sammen med barn og unge med utviklingshemming. Dette gjelder omsorgspersoner, tjenesteytere, men også andre profesjoner som finner det utfordrende å ta opp seksualitetsrelaterte emner. Resultatene tyder på at barn og unge med utviklingshemming har mindre kompetanse om seksualitet enn deres jevnaldrende uten en diagnose. Studiene tar opp utfordringene knyttet voksenes manglende kunnskap og for dårlig opplæring til hvordan de skal kommunisere om seksualitetsrelaterte emner til individer med utviklingshemming. Manglende kunnskap kan være knyttet mangelen på klare retningslinjer for seksuell helse og utviklingshemmedes rettigheter, slik studiene belyser. Resultatene tyder også på at foreldrenes inkludering i seksualundervisning kan være nyttig og givende for å kunne overføre undervisningen om seksualitet til andre arenaer.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleOm forebygging av seksuelle overgrep mot barn og unge med utviklingshemming. En narrativ litteraturstudie om hvordan voksenes og utsattes kompetanse kan bidra til å redusere risikoen for overgrep.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-08-09T22:00:39Z
dc.creator.authorLatka, Natalia Nikola
dc.date.embargoenddate3023-05-02
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata