dc.contributor.author | Sandvik, Aivy Cutie | |
dc.date.accessioned | 2023-08-08T22:01:41Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Sandvik, Aivy Cutie. Språksterk-prosjektet: Implementering av en profesjonsutviklingsmodell. Master thesis, University of Oslo, 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/103100 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven ble skrevet i forbindelse med prosjektet «Språksterk». På bakgrunn av forskning som indikerer at det er utfordringer med tilbud av høykvalitet på språkarbeid i flerkulturelle bydeler i Oslo, har denne oppgaven undersøkt veiledning som en strategi for profesjonsutviklingsarbeid som bidrar til utvikling av høykvalitetsbarnehager. Det ble formulert en problemstilling for denne oppgaven: «hvordan utvikler veiledningsprosessen seg mellom PPT-mentorer og pedagogiske ledere med styrere i en flerkulturell barnehage, i en periode på ett år?». For å kunne svare på problemstillingen ble det utviklet tre forskningsspørsmål: 1) Ble veiledningen gjennomført over ett år med styrer og avdelingene til stede? 2) Hvordan har PPT-mentorene opplevd innholdet (refleksjonsnotat og video) av veiledningen med tanke på engasjement og deltagelse i gruppa i over ett år med mentorveiledning? 3) Hvilke spørsmål og dilemmaer har pedagogiske ledere hatt i forbindelse med «Språksterk» som har pågått over ett år? Oppgaven benytter seg av implementeringsteori med norsk barnehage i flerkulturelle områder som kontekst. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | veiledning | |
dc.subject | mixed-method | |
dc.subject | longitudinell studie | |
dc.subject | barnehagekvalitet | |
dc.subject | endringsarbeid | |
dc.subject | profesjonsutvikling | |
dc.subject | barnehager i flerkulturelle områder | |
dc.subject | implementering | |
dc.title | Språksterk-prosjektet: Implementering av en profesjonsutviklingsmodell | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2023-08-09T22:00:31Z | |
dc.creator.author | Sandvik, Aivy Cutie | |
dc.date.embargoenddate | 2028-05-02 | |
dc.rights.terms | Utsatt tilgjengeliggjøring: Kun forskere og studenter kan få innsyn i dokumentet. Tilgangskode/Access code B | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.rights.accessrights | embargoedaccess | |