dc.description.abstract | Målet med dette kasusstudie var å gjøre et dypdykk i noen utvalgte bønders bruk av digitale verktøy, for å få bedre oversikt og forenkle den daglige driften. I dette tilfellet melkebønder, for å forstå behovet i forbindelse med teknologi. Søkelyset er satt på bøndene i møte med nye teknologiske verktøy. Dette studiet viser at bønders vilje til å ta i bruk ny teknologi er til stede, men blir ofte utfordret av tiden det tar å lære seg den. Problemstillingen til oppgaven var som følger: Hvilke behov har bonden for å utvikle produksjonen og kunnskapen sin ved hjelp av teknologi som støtter innsamling og presentasjon av data om gårdsdriften? Det er benyttet en kvalitativ metode, med intervju som primær teknikk for datainnsamling. For å analysere er det brukt en tematisk analyse, der følgende kategorier kom frem: teknologi i den daglige driften, implementering av ny teknologi, og utfordringer og muligheter. Resultatene er i lys av teori og med funn fra tidligere studier. Følgende funn rapporteres og drøftes: Teknologi bidrar til utvikling av bønders drift, bøndene benytter teknologien som et styringsverktøy og som en bidragsyter til å fatte beslutninger, det er mangel på kompetanse innenfor teknologi i landbruket, og at veiledningen er mangelfull. Konklusjonen i dette studie er at behovet for å utvikle produksjonen og kunnskapen sin ved hjelp av teknologi som støtter innsamling og presentasjon av data er til stede. Den blir møtt i form av at digitale verktøy bidrar til beslutningsstøtte og veiledning for bonden i den daglige driften. Kunnskapen blir derimot ikke videreformidlet, ved mangelfull opplæring og veiledning når det skal implementeres ny teknologi, noe som kan skyldes mangel på kunnskap om læring i landbruket. | nob |