Hide metadata

dc.contributor.authorMooij, Simone Caroline Martine
dc.date.accessioned2023-08-08T22:01:19Z
dc.date.available2023-08-08T22:01:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationMooij, Simone Caroline Martine. Undervisningspraksiser i teknologirike språklig heterogene klasserom. Master thesis, University of Oslo, 2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/103089
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å få innsikt i hvordan lærere i innføringsklasser anvender, integrerer og reflekterer over bruk av digitale læremidler, læringsressurser og verktøy i undervisningen. I tillegg undersøker denne studien lærernes profesjonsfaglige digitale, og hvordan den kompetansen påvirker undervisningspraksiser i teknologirike språklig heterogene klasserom. Det teoretiske grunnlaget i denne oppgaven er basert på TPACK- og SAMR-modellene, som fokuserer på lærerens rolle i et teknologirikt klasserom, og et sosiokulturelt læringssyn. Denne studien brukte en kvalitativ tilnærming ved å gjennomføre en casestudie med seks lærere som underviser innføringsklasser på samme skole. Data ble samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer som hovedinnsamlingsmetode og klasseromsobservasjoner som supplerende metode. Jeg utførte en tematisk analyse av de innsamlende dataene, hvor funnene ble drøftet opp mot det teoretiske grunnlaget, samt tidligere forskning. Denne studien fant at lærerinformantene mener at digital teknologi kan fremme tilpasset og variert språkopplæring. Hvorvidt disse digitale læremidler, læringsressurser og verktøy blir brukt på en hensiktsmessig måte, avhenger imidlertid av lærerens pedagogiske, faglige og teknologiske kompetanse. Resultatene indikerer også at lærerne vil ha nytte av opplæring i hvordan man kan utnytte digital teknologi best mulig i språkopplæringen, noe som indikerer behovet for kompetanseheving blant lærerne ved denne skolen.nob
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate how teachers in introductory language classes use, integrate, and reflect upon the use of digital teaching materials, learning resources and tools in teaching. In addition, this study examines the teachers’ professional digital competence, and how that competence affects teaching practices in technology-rich, linguistically heterogeneous classrooms. The theoretical foundation of this thesis is based on the TPACK- and SAMR-models, which focus on the teacher’s role in technology-rich classroom, and a sociocultural view of learning. This study used a qualitative approach by conducting a case study with six teachers who teach introductory classes at the same school. Data were collected through semi-structured interviews as the main data collection method and classroom observations as a supplementary method. I conducted a thematic analysis of the collected data, where the findings were discussed against the theoretical background, as well as previous research. This study found that the teacher informants believe digital technology can foster adaptive and varied language education. However, the effective use of digital learning materials, learning resources and tools depends on the teacher’s pedagogical, content and technological knowledge. The results also indicate that teachers would benefit from training in how to make the best use of digital technology in language teachings, indicating the need for skill development among teachers at this school.eng
dc.language.isonob
dc.subjectkompetanseheving.
dc.subjectinnføringsklasse
dc.subjectlæringsressurser
dc.subjectteknologibruk i undervisningen
dc.subjectSAMR
dc.subjectdigitale verktøy
dc.subjectDigitale læremidler
dc.subjectsosiokulturelt læringssyn
dc.subjectTPACK
dc.subjectprofesjonsfaglig digital kompetanse
dc.subjectnyankomne minoritetsspråklige elever
dc.titleUndervisningspraksiser i teknologirike språklig heterogene klasseromnob
dc.title.alternativeTeaching practices in technology-rich, linguistically heterogeneous classroomseng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-08-09T22:00:17Z
dc.creator.authorMooij, Simone Caroline Martine
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata