Abstract
Masterprosjektet er basert på undersøkelsene og konserveringsbehandlingene av et landskapsmaleri, malt i olje på lerret, med dimensjonene 48 cm x 63 cm. Landskapsmaleriet er lånt fra Thaulow-samlingen hos Drammens museum. Maleriet hadde gjennomgått en omfattende klisterdubleringskampanje, som inkluderte flere svært invaderende inngrep. Disse inngrepene tok trolig sted i Italia rundt midten av 1800-tallet. Den originale maleristrukturen er betydelig preget av dubleringen, både strukturelt og visuelt. Dubleringen og den sekundære eikerammen har gitt maleriet en foreløpig stabil og rigid strukturell tilstand. Fernisslagene og fargelagene derimot var nedbrutte, slitte og kontaminert med luftbårne forurensinger og nedbrytningsprodukter. Behandlingsinngrepene som ble utført under masterprosjektet ble rettet mot rensing og visuell reintegrering. Prosjektets hovedproblemstilling omhandler tilstandsvurderingen av de materialene og teknikkene som ble tilføyd og utøvd under det gamle dubleringsinngrepet og de påfølgende konsekvensene for de originale bestanddelene av maleriet. Gjennom visuelle, ikke-invaderende, invaderende og ikke-destruktive, invaderende og destruktive analytiske undersøkelser, faglitteratur, arkivmateriale, så vel som behandlingsinngrep, ble skadeomfanget bedre forstått. Andre målsetninger inkluderte en tilnærming av maleriets historikk ved hjelp av kultur- og kunsthistoriske kilder, for å kunne etablere malerisjangeren og veilede den visuelle reintegreringen. Konserveringsinngrepene som ble dedikert mest tid til under dette prosjektet var fjerningen av uløselige nedbrytningsprodukter på malerioverflaten under mikroskop, fernisseringen og isoleringen av slitte farger med stedvis svært grov tekstur og gjengivelsen av oljefargene i fargetapene med kitt og retusjeringsfarger. Preventive tiltak og forslag til ettervern var knyttet til dubleringen, ettersom klisterlimet er hygroskopisk og kan gjennomgå strukturelle endringer ved høye RF-nivåer.