Abstract
I Italia mellom 1459-64 ble den lille landsbyen Corsignano i Toscana, senere kalt Pienza etter oppdragsgiveren pave Pius II, rekonstruert med helt nye monumenter arrangert rundt en trapesformet piazza. Forskere og andre interesserte har i flere år spurt seg hvorfor dette ble gjort og på et slikt vis. Byen har hatt status som la città ideale hos UNESCO, men har hos kunst - og arkitekturhistorikere fra hele verden skapt en polemisk debatt om formspråket og mulige tilhørende filosofiske idéer. Denne masteroppgaven søker å kaste et nytt lys på pavens etterlatte skrifter og refleksjoner rundt arkitektur. Fra pavens Commentarii — hvor paven over flere sider skriver om hva han var interessert i, sett i sammenheng med monumentene i Pienza og andre arkitektoniske prosjekter av Pius II, fremstår spesielt fasadene som omkranset av uoppdaget mystikk. Masteroppgaven søker å finne svar på hvordan fasaden på et byggverk kan tolkes som et uttrykk for oppdragsgiverens interesser, mål og idéer. Hvordan man til slutt kan lese arkitekturen på en helt ny måte viser til Pienza som et hologram av Pius, omtrentlig som et portrett.