Abstract
Stefano Harney og Fred Motens begrep the undercommons, som de har introdusert som en alternativ måte å tenke motstand og endring på i en nyliberal verden, har blitt tatt opp av en rekke forskjellige forskere. Denne oppgaven undersøker det kritiske potensialet til dette begrepet for kjønnsstudier. Med fokus på verdien av historiske, arkivstudier, argumenterer jeg for at en undercommons av de døde, åpner for nye veier til å forestille seg motstand, handlefrihet og livsevaluering. Ved å bygge videre på sentrale konsepter fra akademia om the undercommons, som: “remainders”, “jay-walking”, “fugitive listening” and translation, “Black ops”, “the hold”, “the shipped”, “undercommon materialism”, and “the general antagonism”, vil jeg analyserer Herman Melvilles Benito Cereno, Samuel Delany's Times Square Red, Times Square Blue og Saidiya Hartmans Wayward Lives, Beautiful Experiments. Målet er å lære, gjennom å være med, måter å forestille seg hva som kan bli, og hva som en gang var, forskjellig fra de hegemoniske (mot)diskursene som styrer fantasien vår, uten å forkaste den altoppslukende ivkraften til diskurser, forstått i Foucauldiansk forstand. Å tenke gjennom begrepet the undercommons gjør det mulig for den kritiske å være sammen med en sammenfiltret historie av motstand, som i stedet for å spille etter reglene for hegemonisk arkivering, lar innbyggerne handle med deres fortid, nåtid og mulig fremtid.
Stefano Harney and Fred Moten’s term undercommons, which they have introduced as an alternative way to think resistance and change in a neoliberal world, has been taken up by a variety of different scholars. This thesis investigates the critical potential of this term to the field of gender studies. Focusing on the value of historical, archival study, I argue that positing an undercommons of the dead, allows for new avenues into imagining resistance, agency, and life evaluation. Building on core concepts from the scholarship on the undercommons, such as: “remainders”, “jay-walking”, “fugitive listening” and translation, “Black ops”, “the hold”, “the shipped”, “undercommon materialism”, and “the general antagonism”, I analyze Herman Melville’s Benito Cereno, Samuel Delany’s, Times Square Red, Times Square Blue, and Saidiya Hartman’s Wayward Lives, Beautiful Experiments. The aim is to learn, through being with, ways to imagine what could be, and what once was, distinct from the hegemonic (counter)discourses that rule our imagination, without dismissing the all-consuming power of discourses, understood in a Foucauldian sense. To think through the concept of an undercommons enables the critic to be with an entangled history of resistance, that, instead of playing by the rules of hegemonic archiving, lets its inhabitants intra-act with their past, present, and possible futures.