Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T08:06:50Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-04-29en_US
dc.identifier.citationMonsø, Mari Therese. Usability rules the web videreutvikling av en nettbutikk. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/10054
dc.description.abstractMålet med oppgaven er å finne svar på en problemstilling som består av en praktisk, og en teoretisk del. Den praktiske delen av problemstillingen er Hvordan kan brukbarheten forbedres i nettbutikken Lille Vinkel Sko? , og den teoretiske er Hvilken teori støtter oppunder de design- og funksjonsvalg som blir tatt under videreutviklingen av den nye nettbutikken Lille Vinkel Sko? . Med den praktiske delen av problemstillingen menes det at det er ønskelig å finne ut hvordan designet av, og hvordan funksjonaliteten i nettbutikken Lille Vinkel Sko (LVS) kan og bør forbedres i forhold til brukbarhet. For å finne svar på denne delen av problemstillingen vil brukernes behov defineres for å finne ut hvilke aspekter ved nettbutikken som trenger å forbedres. Å definere brukernes behov blir sett på som det første steget i den brukersentrerte designprosessen. For å definere brukernes behov er caset i oppgaven å undersøke LVS i dybden ved hjelp av metoder som involverer brukerne av nettbutikken. Metoder som blir brukt her er brukbarhetstest, spørreundersøkelse, og innhenting av data fra Google Analytics (analyseverktøy). Andre metoder som blir brukt for å definere brukernes behov er heuristisk evaluering, cognitive walkthrough, og prototyping, metoder som ikke involverer brukerne direkte. Etter å ha funnet ut hvilke områder ved nettbutikken som bør forbedres, lages det en prototype som evalueres ved hjelp av metoden cognitive walkthrough. Svaret på den praktiske problemstillingen diskuteres basert på funn fra metoden cognitive walkthrough og begrep innen interaksjonsdesign. Med den teoretiske delen av problemstillingen menes det at det er ønskelig å finne ut hvilke begrep innen fagfeltet interaksjonsdesign som støtter endringene gjort under videreutviklingen av nettbutikken. For å besvare denne delen av problemstillingen vil de endringene som har blitt gjort bli diskutert i forhold til begrep innen interaksjonsdesign. Videre trekkes det en konklusjon som skisserer en løsning på problemstillingen. Så diskuteres det om de design- og funksjonsvalg som har blitt tatt under utviklingen av prototypen, kan generaliseres til nettbutikker som selger andre produkter enn sko. Til slutt beskrives veien videre i forhold til hva som kan være neste steg i designprosessen.nor
dc.description.abstractThe goal with the master thesis is to answer one practical and one theoretical research question. The practical question is how can usability be improved in the e-commerce site Lille Vinkel Sko? The theoretical question is What theory supports the decisions on design and function taken during the redesign of the e-commerce site Lille Vinkel Sko? The meaning of the practical part of the research question is to find out how the design and functionality of Lille Vinkel Sko can and should be improved when it comes to usability. To answer this part the user needs will be identified to uncover which aspects of the e-commerce site that need to be improved. To identify the user needs the case is to research Lille Vinkel Sko with methods like usability test, questionnaire, and collecting data with Google Analytics. Other methods like heuristic evaluation, cognitive walkthrough, and prototyping will also be used. After uncovering which aspects of Lille Vinkel Sko need to be improved, a prototype will be developed. This prototype will be evaluated by using the method cognitive walkthrough. The answer to the practical research question will be discussed based on the findings from cognitive walkthrough and concepts from interaction design. The meaning of the theoretical part of the research question is to find out which terms in interaction design that supports the changes done when redesigning Lille Vinkel Sko. To answer this part the changes done will be discussed based on concepts from interaction design. The conclusion will outline a response to the research question. Further on, the question of whether or not the design and function choices can be generalized to other e-commerce sites that sell other products than shoes will be discussed. Finally, the next steps in the design process will be described based on the.eng
dc.language.isonoben_US
dc.title Usability rules the web videreutvikling av en nettbutikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-08-12en_US
dc.creator.authorMonsø, Mari Thereseen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsKLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code Cen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::420en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Monsø, Mari Therese&rft.title= Usability rules the web videreutvikling av en nettbutikk&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22648en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo91256en_US
dc.contributor.supervisorJo Herstaden_US
dc.identifier.bibsys092385036en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/10054/1/thesis.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata