Abstract
Solstad har ved flere anledninger påstått at Professor Andersens natt (1996) er en ani-kriminalroman. Dette perspektivet er så å si fraværende i forskningslitteraturen, og ikke én av anmeldelsene boka mottok i dagspressen så ut til å dele Solstads syn på saken. Jeg undersøker i denne oppgaven om termen har noe for seg. Med utgangspunkt i Walter Bnjamins forståelse av sjangerens oppstandelse, ser jeg på hvordan Solstad har valgt å benytte seg av storbyen som åsted for en religiøs erfaring i et sen-moderne samfunn. Jeg undersøker forholdet mellom Gud og mord i Professor Andersen natt, da særlig hvordan vitnes taushet i møte med et mord åpner for en framstilling av Guds nødvendighet bak loven. I lesninga vektlegger jeg flere mediale aspekter og deres materielle forutsetninger, særlig vinduet og telefonen vies mye oppmerksomhet. Håpet er å kunne belyse hittil underkommuniserte sider ved professor Andersens forestillinger og Gud.