Skjul metadata

dc.contributor.authorKristiansen, Jostein
dc.date.accessioned2023-02-24T23:00:23Z
dc.date.available2023-02-24T23:00:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationKristiansen, Jostein. På skinner gjennom Solør Godstransporten på Solørbanen - Solør - Kristiania 1893-1920. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/100426
dc.description.abstractPå 1800-tallet begynte en omlegging og omstilling av skogbruket og særlig jordbruket som i ettertiden har blitt kalt for hamskiftet. Solørbanen som strekker seg fra Kongsvinger i sør gjennom Solør til Elverum i nord ble bygget på en forventing om at den kom til å gjøre stor nytte som tømmertransportør. Erfaringene fra hovedbanen (Norges første jernbane) og Solørbanens storebror, Kongsvingerbanen, viste at jernbane passet ypperlig til et slikt formål. Sånn ble det ikke. Solørbanen ble ikke en bane for tømmertransporten, og i 1917 ble fortsatt 78 prosent av all tømmer fløtt på Glomma. Likevel skal vi se at Solørbanen ble en viktig faktor for at skogbruket kunne omlegges fra kun tømmerdrift til et mer moderne sagbruk med blant annet produksjon av planker og bord. Samtidig så var jernbanen en transportør av både industrielle varer og verktøy som gjorde at man kunne utvinne mer av skogen som tremasse og cellulose, og i neste omgang være en transportør av disse varene ut av Solør. På denne måten ble skogen den ledende næringen i regionen fra 1893-1920. Ved hjelp av jernbanestatistikken har jeg undersøkt hvordan jernbanen påvirket disse prosessene, og videre hvordan den var en akselerator for videre omstilling. Av sammensatte grunner som økt aktivitet i skogbruket, utvandring til Amerika og storbyer på Østlandet, samt teknologiske nyvinninger var siste halvdel av 1800-tallet en tid med mye endringer Solør. Med økt husdyrhold og omlegging til dyrking av rotgrønnsaker gikk solungene inn i et salgsjordbruk. Jernbanen ble en viktig transportør for salgsjordbruket og var en tilrettelegger for at et mer konsentrert varebytte med potet og meieriprodukter ble mer vanlig. I denne oppgaven skal jeg ved hjelp av trykt jernbanestatistikk undersøke godstrafikken på Solørbanen. I perioden fra Solørbanens første driftsår i 1893 til 1920 skal jeg finne ut av hvilke som ble fraktet inn og ut av Solør. Videre skal jeg ved hjelp av disse funnene analysere hvilke betydning jernbanen og godstrafikken hadde for utviklingen av jordbruket og skogbruket. Jeg har funnet ut at det er en betydelig transport av jordbruksvarer fra Solør og en betydelig innførsel av foredlede varer til Solør fra Kristiania. Det foregikk en utvikling i sammensetningen av varene som ble transportert de første 27 driftsårene av Solørbanen som indikerer at Solør var i en overgangsfase til industri og et salgsjordbruk. Overskudd av produksjon ble sendt til Kristiania med jernbanen på skinner gjennom Solør.nob
dc.language.isonob
dc.subjectSolørbanen
dc.subjectjernbane
dc.titlePå skinner gjennom Solør Godstransporten på Solørbanen - Solør - Kristiania 1893-1920nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-02-24T23:00:23Z
dc.creator.authorKristiansen, Jostein
dc.type.documentMasteroppgave


Tilhørende fil(er)

Finnes i følgende samling

Skjul metadata