Abstract
I denne oppgaven skriver jeg om Karpe og albumet Omar Sheriff på bakgrunn av diskursen som utgjør det tverrfaglige forskningsfeltet Popular Musicology, hvor kontekst og kollektive identiteter er sentrale begrep. Et vesentlig element i denne oppgaven er også det offentlige ordskiftet i kjølvannet av albumslippet, hvor min empiri blant annet baserer seg på et bredt utvalg kilder hvor tematikk som tilhørighet, identitetsforhandlinger og minoritetsproblematikk inngår. Med utgangpunkt i låtmaterialet på albumet søker jeg å finne hvorvidt, og i så fall; på hvilken måte Omar Sheriff musikalsk og språklig utfordrer en dominant og stereotypisk oppfatning av en ‘etnisk annen’. Jeg ser på hvordan et rikt og mangefasettert motstandsspråk kan føre til en overskridelse av binære identitetskategorier som ‘oss ‘og ‘dem’ (lek med identiteter), men også ved at det i selve musikkopplevelsen kan konstrueres en forbindelseslinje til andre musikalske og kulturelle verdener gjennom re-lokalisering, noe som igjen danner et godt utgangspunkt for å flytte grenser og omforme sosiale rom. I den forbindelse seg jeg også nærmere på hvordan store følelsesmessige reaksjoner på musikkopplevelser kan knyttes opp mot en reforhandling av identitet, spesielt i forbindelse med mennesker i diasporaen. Med en uhemmet og kompromissløs (og uoversatt) sitering av kulturelle, musikalske og språklige referanser og symboler, slik de gis mening i dialogen mellom artist og publikum (musikkopplevelsen), legges det dessuten også til rette for forhandlinger mellom ulike kulturer når disse fragmenterte elementene settes inn i en ny, lokal og ‘hybrid’ sammenheng. Videre skriver jeg om hvordan grep som blant annet vokal- og instrumentalteknikk, digital manipulering, og musikalske referanser kan leses inn i en tekstanalytisk sammenheng, både i forbindelse med en overskridelse av overnevnte stereotypiske identitetskategorier (‘oss og ‘dem’), men også som et bilde på den kulturelle ‘spagaten’ mange minoriteter står i. I forbindelse med en transkulturell utveksling mellom det globale og det lokale mener jeg å finne at elementene på Omar Sheriff som helhet både (re)forhandler identiteter og skaper mening i en flerkulturell (norsk) kontekst.