Hide metadata

dc.contributor.authorFølling, Hanne Salbubæk
dc.date.accessioned2023-02-21T23:02:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationFølling, Hanne Salbubæk. Barnekreftoverleveres erfaringer i skolesammenheng - En kvalitativ studie om det å leve med kronisk fatigue. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/100334
dc.description.abstractMin masterstudie har til hensikt å belyse hvordan barn som har overlevd kreftsykdom, og har fått seneffekten kronisk fatigue, har blitt ivaretatt i skolesammenheng. Formålet med studien har vært å kartlegge erfaringer og kunnskaper om temaet. I søken etter forskning fantes mye som var relatert til helsepersonell, foreldre og skole, men lite forskning som belyste barnekreftoverlevere med kronisk fatigue sine perspektiver om hvordan de opplevde tilbakeføringen til barneskolen. Ved å la fire unge som har overlevd barnekreft og fått denne seneffekten fortelle om sine erfaringer knyttet til det å komme tilbake til barneskolen etter at de er ferdigbehandlet, fikk jeg mer kunnskap om temaet. For å belyse temaet, hadde min studie følgende problemstilling: Hvordan har barnekreftoverlevere med kronisk fatigue opplevd å bli ivaretatt i skolesammenheng? Forskningsspørsmålene var: - Hvordan opplevde barnekreftoverlevere relasjonen til lærerne og medelevene ved tilbakeføring til barneskolen? - Hvordan opplevde barnekreftoverlevere tilretteleggingen på barneskolen? I studien har jeg tatt utgangspunkt i kvalitativt, semistrukturert intervju og knyttet funn opp mot forskning og teori, samt lover og styringsdokumenter. Informantene i studien besto av et utvalg av fire unge som kvalifiserte for deltagelse ut fra ønskede kriterier og det er deres personlige erfaringer og opplevelser fra barneskolen, sammen med relevant teori, som er grunnlaget for min analyse. Tre av fire informanter sine beskrivelser tyder på at det er mangel på kunnskap om seneffekten kronisk fatigue i skolen. Det gjør at riktige tiltak i mindre grad blir satt inn for å hjelpe denne sårbare gruppen, slik at elevene kan få best mulig utbytte av skolehverdagen. Informantenes erfaringer kan være med på å bidra til mer bevissthet rundt temaet, som skolepersonell og andre kan dra nytte av. Det kan synes avgjørende at det rettes fokus mot opplæring av lærere og personell og i skolen, slik at de får best mulig kompetanse om temaet og kan forstå hvordan en elev med kronisk fatigue kan tilrettelegges for, ved tilbakeføring til barneskolen.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleBarnekreftoverleveres erfaringer i skolesammenheng - En kvalitativ studie om det å leve med kronisk fatiguenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-02-22T23:00:57Z
dc.creator.authorFølling, Hanne Salbubæk
dc.date.embargoenddate3022-11-15
dc.rights.termsKLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code C
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata