
1 

 

Propaganda eller informasjon:  

4 aviser i sluttfasen av EF-debatten 1972 

 

Aleksander Rogne Sørby 

 

Masteroppgave i historie 

30-studiepoeng 

 

Universitetet i Oslo 

Institutt for arkeologi, konservering og historie 

Høsten 2021 

  



2 

 

Forord 

Jeg vil takke veilederen min Odd Arvid Storsveen.  



3 

 

Sammendrag 

I denne oppgaven har jeg sett på hvorvidt avismediene ble brukt som propaganda i EF-debatten 

1972. Jeg valgte ut fire aviser som hadde forskjellige målgrupper, salgsformer, lengder, og 

opplag. Jeg så på Nationen, Dagbladet, Aftenposten, og Arbeiderbladet. Jeg har sett om det 

norske medielandskapet kunne plasseres innen de mediehistoriske narrativene som James Curran 

skrev om i sin bok "media and power." Ved å se om avisene skrev propaganda kunne jeg se om 

de var plantet i det liberale narrativet, eller om de var nærmere det radikale narrativet. 

For å finne ut om avisene skrev propaganda brukte jeg "Organized Persuasive Communication: 

A new conceptual framework for research on public relations, propaganda and promotional 

culture" (2019), og Florian Zollmann sin definisjon på propaganda.  

Jeg så på hvordan avisene skrev om to forskjellige temaer. Den ene var en mulig handelsavtale 

mellom Norge og EF hvis det ble nei, denne var inspirert av handelsavtalen mellom EF og 

Sverige. Det andre var om kabinettspørsmålet som Bratteli satte. Han og regjeringen ville gå av 

hvis det ble nei.  

Det jeg fant ut var at de fire avisene jeg så på skrev propaganda til forskjellig grad. Nationen 

skrev propaganda i størst grad, deretter kom Aftenposten, Arbeiderbladet, og til slutt Dagbladet 

som ikke var like preget av propaganda som de andre avisene. Avisene skrev ofte artikler som ga 

ensidig informasjon, noe som ikke var nok for at en leser ville kunne ta et informert valg. 

Vi ser også at NRK, en statlig nyhetskanal gir mer nøytral informasjon enn det avisene gjør, noe 

som undergraver Curran sine narrativer. Siden de bygger på medias frigjøring fra staten. 

Curran sine mediehistoriske narrativer passer ikke inn i en norsk kontekst, i hvert fall ikke i EF-

debatten. Ingen av narrativene tar for seg ideen om at en statlig institusjon kan fremme den 

demokratiske prosessen. De to mest relevante perspektivene, det liberale og det radikale, bygger 

på premisser vi ikke ser i Norge på denne tiden. 

 

 



4 

 

Innholdsfortegnelse  
Kap 1. Innledning............................................................................................................................ 7 

1.Tema, problemstilling og historisk bakgrunn .......................................................................... 7 

Forhandlingsresultatet og Ja og Nei-bevegelsen ..................................................................... 9 

2.Tidligere forskning................................................................................................................... 9 

3.Kilder ..................................................................................................................................... 11 

4.Teori og metode knyttet til propaganda ................................................................................. 12 

Kap 2. Hovedtemaer for Ja og Nei................................................................................................ 18 

Kap 3.Handelsavtalen ................................................................................................................... 21 

Aftenposten ........................................................................................................................... 23 

Nationen ................................................................................................................................ 24 

Arbeiderbladet....................................................................................................................... 26 

Dagbladet .............................................................................................................................. 27 

Handelsavtalen i Galluper ..................................................................................................... 28 

Kap 4.Regjeringsspørsmålet ......................................................................................................... 31 

Aftenposten ........................................................................................................................... 31 

Nationen ................................................................................................................................ 33 

Dagbladet .............................................................................................................................. 34 

Arbeiderbladet....................................................................................................................... 36 

Ja og Nei-siden sin propaganda ............................................................................................ 39 

Kap 5.Hva skrev avisene om? ....................................................................................................... 43 

Dagen før valget ........................................................................................................................ 45 

Kap 6. EF-debatten i mediehistorisk perspektiv ........................................................................... 49 

Det liberale perspektivet ........................................................................................................... 49 

Det radikale perspektivet .......................................................................................................... 51 



5 

 

Kap 7.Konklusjon ......................................................................................................................... 56 

Litteraturliste ................................................................................................................................. 58 

Kilder ............................................................................................................................................ 59 

 

  



6 

 

  



7 

 

Kap 1. Innledning 

1.Tema, problemstilling og historisk bakgrunn 

Jeg kommer til å se på den norske avismedia og hvorvidt de ble brukt som propaganda. Jeg 

kommer til å se på avisenes artikler, kronikker, kommentarer, ledere, og overskrifter. Jeg vil 

dermed prøve å plassere det norske avismedialandskapet i forhold til narrativene i media historie. 

Problemstillingen min er "Hvorvidt kan man si at avismediene ble brukt som propaganda i EF-

debatten 1972?" 

James Curran skrev en bok om de ulike narrativene innen mediehistorie basert på britisk media. 

Jeg vil derfor prøve å se hvordan Norge passer inn i denne rammen. Jeg ser på EF-kampen fordi 

det er et punkt i norsk historie hvor splittelsen i media var stor. Det var et landskap hvor de 

vanlige alliansene i partipolitikken, og dermed partiavisene ble revet og nye allianser ble dannet. 

Dette kan symboliseres ved at Arbeiderbladet og Aftenposten, som var knyttet til Høyre og 

Arbeiderpartiet, jobbet for samme sak.  

Ved å se på propaganda kan jeg se om avisene oppfyller en demokratisk rolle eller ikke. Hvis de 

ga informasjon på en nøytral og objektiv måte så oppførte de seg liberale. Hvis de på den andre 

siden gir ensidig informasjon, og bruker ulike teknikker for å lure eller presse leseren så 

oppfatter jeg dem som å ikke være liberale. Dette vil da vise hva slags medielandskap Norge 

hadde på 1970-tallet, og om Curran sine narrativer passer inn i en norsk kontekst på denne tiden. 

EF, det europeiske felleskapet, var et fellesmarked basert på Romatraktaten og ble dannet i 1957. 

EF skulle sørge for fri flyt av varer, tjenester, kapital, og arbeidskraft innom medlemslandene. 

Det var en overnasjonal organisasjon som kunne overstyre medlemmenes lover og beslutninger. 

Dette var for å sikre at Romatraktaten ble overholdt. Det ble i 1965 opprettet et kompromiss at 

hvis det var en sak som gikk imot vitale nasjonale interesser så skulle det bli brukt enstemmig 

valg, og ikke valg via kvalifisert flertall. Dette ble kalt Luxembourg-kompromisset. 

Medlemslandene skulle ha felles tollsats mot land utenfor fellesskapet. De skulle også bli kvitt 

diskriminerende praksiser som gjorde at kun visse nasjonaliteter kunne få jobb eller starte opp en 

bedrift. De skulle kvitte seg med sikkerhetskrav og reguleringer som virket proteksjonistiske. 

Generelt skulle hvert land sørge for at konkurranse ble fremmet og statlige subsidier stoppet, et 



8 

 

unntak var støtte til distrikter.1 De var også mot kartellbygging og ville helst bryte dem opp. 

Romatraktaten inneholdt også ideer om en felles landbrukspolitikk, transportpolitikk, 

handelspolitikk, fiskeripolitikk, og et mål om å oppnå en felles pengepolitikk.2 

Deltagerlandene var Frankrike, Tyskland, Nederland, Luxembourg, Belgia og Italia. Landene 

som søkte medlemskap var Storbritannia, Irland, Danmark og Norge. De hadde tidligere vært 

medlem i EFTA, et frihandelsområde som skulle konkurrere mot EF. Storbritannia var driveren 

bak EFTA og mange trodde EFTA ville forsvinne da de søkte medlemskap. Norge hadde 

tidligere søkt om medlemskap i EF. Den første søknaden kom i 1962 da Danmark og 

Storbritannia søkte. Norge ville følge etter sine handelspartnere. Denne søknaden ble sendt av 

Stortinget med 113 mot 37 stemmer, men ble trukket da den franske presidenten Charles De 

Gaulle la ned veto mot Storbritannia. Den andre søknaden ble sendt i 1967 med 136 mot 13 

stemmer, men det ble igjen lagt ned veto og søknaden ble lagt på is. Da De Gaulle gikk av ble 

søknadene trukket opp igjen og forhandlingene startet på ny. Regjeringen ledet av Per Borten 

(SP) gikk av i 1971 på grunn av en indre uenighet om EF, og forhandlingene ble tatt opp av 

Trygve Bratteli (AP) sin regjering. 

I 1961/62 ble det diskutert om det skulle være en folkeavstemning om EF-medlemskap, og det 

ble enighet om en rådgivende folkeavstemning. Dette var fordi de mente at "spørsmål av 

gjennomgripende betydning for nasjonens liv bør ikke bli avgjort uten at hele folket har fått 

adgang til å gi sin mening til kjenne."3 En annen grunn var fordi EF ikke var et tema i 

stortingsvalget i 1969. Regjeringen var også en mindretallsregjering, så det var ikke noe klart 

mandat fra folket om Norge skulle bli medlem eller ikke.  

Da søknadene ble sendt var det debatt om Norge skulle bli medlem av EF eller ikke. Allerede i 

1961 ble en folkeaksjon dannet mot EF-medlemskap. Denne aksjonen var "Aksjon mot 

Fellesmarkedet – de 143." Folkeavstemningen skulle holdes 25.september. En uke etter hadde 

Danmark sin avstemning, og noen trodde at et norsk nei ville påvirke Danmark sitt resultat. 

Storbritannia på den andre siden hadde ikke en folkeavstemming. 

 
1 Dag Harald Claes & Tor Egil Førland. (2015) EU: mellomstatlig samarbeid og politisk system. Gyldendal s.85 
2 Ibid 
3 Tor Bjørklund (1982). Mot strømmen: kampen mot EF 1961-1972 Universitetsforlaget. s.11 



9 

 

Forhandlingsresultatet og Ja og Nei-bevegelsen  

Dette var en politisk valgkamp som varte i 9 måneder fra forhandlingsresultatet ble klart i januar 

til valgdagen i september. Denne valgkampen var spesiell fordi den strakte seg mellom de 

tradisjonelle politiske linjene og lagde en helt annen politisk sammensetning enn det som var 

vanlig. Her hadde man Høyre og Arbeiderpartiets ledelse på samme side, imens var det 

innvendig splittelse innen de forskjellige partiene. Arbeiderpartiet fikk en liten innvendig 

fraksjon som var AIK (Arbeiderbevegelsens informasjonskomite mot norsk medlemskap i EF), 

og Venstre var splittet i to om EF-spørsmålet. Splittet gikk ofte ved sosiale og geografiske linjer, 

folk ute i periferien mot byfolket, industriledere mot bønder. Hvis man skulle dra partipolitiske 

linjer ville det vært AP, Høyre og halve venstre mot SP, KRF, resten av Venstre, og andre små 

sosialistiske partier som SF. Det var også store politiske organisasjoner med i debatten. LO og 

NAF (nå NHO) var med på ja-siden. Nei-siden var støttet av de store landbruksforeningene, som 

Bondelaget.  

Folkebevegelsen mot norsk medlemskap i Fellesmarkedet, bare kalt Folkebevegelsen, ble dannet 

i 28.august 1970 etter at stortinget sendte inn søknaden om medlemskap i EF. Dette var den 

største av særorganisasjonene som drev valgkamp om EF. På nei-siden fantes også AKMED, 

Arbeiderkomiteen mot EEC og dyrtid. Det var mange ungdomsgrupper mot EF. Og det var 

Kvinneaksjonen mot EEC. På ja-siden fantes det færre særorganisasjoner, en av dem var 

Europabevegelsen i Norge. Deres største organisasjon var "Ja til EF" som ble dannet i mars 

1972. Ja til EF skulle være motparten til Folkebevegelsen. Det fantes også 

ungdomsorganisasjoner for EF, men de var færre og mindre enn nei-ungdommen. Ja-siden hadde 

også "Høyre kvinner".  

2.Tidligere forskning  

Jeg kommer til å bruke Tor Bjørklund (1982). Mot strømmen: Kampen mot EF 1961-1972. 

Denne boka tar for seg motstanderbevegelsen, fra starten av bevegelsen i 1961 til slutten i 1972. 

Den ser mest på folkebevegelsen og det materialet de ga ut. Et kapittel som er interessant for 

meg er hvordan han tar for seg argumentene som ble brukt i debatten. Dette kapittelet ser på 

argumenter fra ulike hold, og noe som skiller den fra min tekst er at jeg forholder meg til det som 

blir skrevet i avisene, imens den boka tar for seg masse annet, som plakater, hefter, opprop, og 

merker.  



10 

 

Lars Kjetil Köber (2001/2005). "Verre enn unionen med Sverige": Unionsbegrepet i norske 

EEC/EF/EU-debatter 1961-1994. Denne hovedoppgaven dekker hvordan unionsbegrepet ble 

brukt i debatten. Jeg kommer bare til å se på hvordan det ble brukt i 1972. Et av de viktigste 

argumentene, kanskje det viktigste, fra motstandersiden var argumentet om union og tapet av 

selvråderetten. Derfor er denne avhandlingen viktig, fordi den skildrer dette begrepet og debatten 

rundt det i stor detalj.  

Nils Petter Gleditsch & Ottar Hellevik (1977). Kampen om EF.  Dette er en annen bok som jeg 

kommer til å bruke mye. Denne boka handler om hvordan det ble Nei i EF-valget. Den handler 

om hvordan EF-spørsmålet ble behandlet i de politiske organene og hvordan ulike grupper i 

samfunnet engasjerte seg. De ser også på Norges demokratiske prosess i tillegg, siden den står i 

en spesiell posisjon i denne tida, med det indirekte og direkte demokratiet mot hverandre. 

Representantene på stortinget var i ja-flertall og folket var i nei-flertall. De snakker også noe om 

hvordan EF-tilhengerne hadde kontroll over massemedia og organisasjoner, mens motstanderne 

hadde grasrota og entusiasme. Denne boken er interessant på grunn av den siste linjen der, det at 

tilhengerne hadde kontroll over media. Noe de også er inne på er hvordan en person i eliten har 

det mye lettere å få noe skrevet om seg, hvis de sier noe så er det mye lettere for dem å bli hørt 

enn om en vanlig bonde eller fisker skulle ha sagt noe. De påpeker at det er en elite-tendens i 

media, og at de i eliten var i stor grad EF-tilhengere. De viser også til at selv aviser som en kunne 

se på som «nei-aviser» ga mye plass til ja-siden. Det viser at det er et klart bias for ja-siden, og 

ja-siden får mer plass og mer diskusjon enn nei-siden. 

Vian Bakir, Eric Herring, David Miller & Piers Robinson (2019) Organized Persuasive 

Communication: A new conceptual framework for research on public relations, propaganda and 

promotional culture. De har i denne artikkelen kommet med et rammeverk for hvordan man kan 

skille mellom propaganda og informasjon/overtalelse. Jeg kommer til å bruke deres definisjoner 

for å finne ut av hva som kan være propaganda, og hva som er informasjon. 

Florian Zollman (2019) Bringing propaganda back into news media studies. Denne artikkelen tar 

for seg en moderne definisjon av propaganda som kan brukes selv når en journalist lager 

propaganda uten å vite det. I teksten kommer jeg til å se på ulike definisjoner av propaganda, og 

hvordan ulike forfattere har kommet til sin konklusjon. Men jeg kommer til å basere min 

definisjon på denne artikkelen og Bakir et al. Sitt rammeverk.  



11 

 

Hans Fredrik Dahl, Henrik Grue Bastiansen, & Bente Rannveig Hansen (1999) Over til Oslo: 

NRK som monopol 1945-1981. Denne boken ser på NRK fra 1945-1981 mye av boken er 

unødvendig for min bruk, men den har et kapittel om hvordan EF-debatten ble håndtert i NRK. 

NRK hadde på denne tiden et monopol over radio og fjernsyn. Jeg kommer til å bruke denne 

boken for å vurdere medielandskapet i Norge.  

James Curran (2002) Media and power. Curran gir er introduksjon til narrativene innen media 

historie. Dette bygger hovedsakelig på britisk media historie, men om den kan adapteres til andre 

land er noe jeg vil finne ut.  

Michael Bailey (2009) Narrating media history. Denne boken er en samling av artikler fra ulike 

forfattere, redigert av Michael Bailey. Den bygger videre på Curran sitt arbeid og gir ulike syn på 

de forskjellige narrativene, og korrigerer noe av det Curran har skrevet. 

3.Kilder 

Jeg kommer i hovedsak til å se på fire aviser; Aftenposten, Dagbladet, Nationen, og 

Arbeiderbladet. Det positive med dette er at jeg får to aviser for, og to aviser mot. De strekker 

seg over store grupper lesere. Dagbladet og Aftenposten er de to største avisene i denne 

perioden, imens Arbeiderbladet og Nationen er litt mindre. Jeg avgrenset tidsperioden fra 15.juli 

til 25.september. Ved å gjøre dette kan jeg se nærmere på det avisene mente var det viktigste å 

fremme før debatten var over. Jeg antar at kampen på dette tidspunktet var over "vet ikke" 

gruppen. Jeg antar også at mange som ikke hadde tatt standpunkt enda ville sett på avisene og 

oppsøkt informasjon mot slutten av debatten enn gjennom hele.  

Disse avisene hadde ulike synspunkt, lesere, regional dekning, og salgsmodell. Aftenposten 

hadde et opplag på 200,000 imens Nationen hadde 20,000. Dagbladet og Arbeiderbladet var litt 

nærmere hverandre med 118,000 og 70,000 henholdsvis. Alle avisene var abonnement aviser 

bortsett fra Dagbladet som var løssalgsavis. Avisene hadde også ulike målgrupper. Nationen 

appellerte til bønder og Senterpartivelgere, Arbeiderbladet til arbeidere/Arbeiderparti-velgere. 

Dagbladet og Aftenposten hadde nok stor overlapp, men Aftenposten hadde en litt mer "seriøs" 

eller "profesjonell" profil, imens Dagbladet hadde en litt opprørsk og motkulturell profil. 

Aftenposten kategoriserte seg som uavhengig konservative, og Dagbladet så på seg selv som 

uavhengig liberale. 



12 

 

Vi ser i Gleditsch & Hellevik at Arbeiderparti-avisene alle støttet ja-siden bortsett fra en 

lokalavis på grunn av spesielle omstendigheter, alle Høyre-avisene støttet ja-siden, 3 av de 4 

største venstre avisene støttet ja-siden, og det var en Senterparti-avis som støttet ja-siden. De 

viser også i samme kapittel at venstre og høyre var de to partiene som hadde flest aviser. De 

viser at i en tabell at det var 93 aviser med ja-standpunkt og 25 med nei, og 42 som ikke tok 

stilling. Tar man med antall oppslag så hadde ja-siden 86% av pressen på sin side, imens nei-

siden hadde bare 14%.4 De viser også til at nei-folk antakelig også leste ja-aviser, imens ja-folk 

ikke leste nei-aviser. Dette er fordi 60% av nei-opplag var utgitt i Oslo, og at ingen av de tre 

største nei-avisene der ikke hadde større opplag enn Aftenposten. Etter deres undersøkelser var 

over 71% av nei-opplag i minoritetsstatus der de ble utgitt. 5 Vi ser her at ja-siden hadde et 

massivt avisovertak. Dette viser oss et medialandskap som ikke var representativ for folket. Det 

betyr at ja-avisene burde ha vært mer balanserte, hvis de ville fremmet et mer demokratisk 

media.  

4.Teori og metode knyttet til propaganda 

Ifølge NOAB, det norske akademis ordbok, betyr propaganda "påvirkningsarbeid (især gjennom 

massemedier) for utbredelse av en idé, et politisk standpunkt e.l."6 Garth S. Jowett & Victoria 

O'Donnell beskriver propaganda i sin mest nøytrale form "å spre eller fremme visse ideer."7 

Disse to definisjonene er ganske like, men Jowett & O'Donnell nevner hverken massemedier 

eller politisk standpunkt slik NOAB gjør. Jowett & O'Donnell observerer at propaganda blir sett 

på som noe negativt. Hvis et budskap blir definert som propaganda så blir det sett på som noe 

negativt og uærlig. De observerer også at folk ser på propaganda som løgn, manipulasjon, 

hjernevasking, bedrag, psykologisk krigføring eller lignende.8 Jowett & O'Donnell nevner i 

starten av teksten at de ville lage en definisjon som ikke var farget av negative synspunkter. 

"There is a need to evaluate propaganda in a contemporary context free from value-laden 

definitions."9 

 
4 Nils Petter Gleditsch, & Ottar Hellevik. (1977). Kampen om EF Pax. s.215-219 
5 Gleditsch & Hellevik 1977 s.219-220 
6 https://naob.no/ordbok/propaganda 
7 Garth Jowett & Victoria O'Donnell (1992) Propaganda & Persuasion Sage s.2 
8 Ibid 
9 ibid 



13 

 

De mener at propaganda er mye dypere og mer komplisert enn den første rene og nøytrale 

definisjonen. Propaganda er mer enn å spre visse ideer. De kommer med sin definisjon og sier at 

den fokuserer på kommunikasjonsprosessen og spesielt hensikten med prosessen.  

Propaganda is the deliberate and systematic attempt to shape perception, manipulate 

cognitions, and direct behavior to achieve a response that furthers the desired intent of the 

propagandist.10 

I denne definisjonen ligger det eneste negative hos propagandisten. Denne personen sine motiver 

er egoistiske, men Jowett & O'Donnell mener at dette ikke er noe negativt i seg selv.11 Her peker 

de på hvordan det amerikanske propaganda radioprogrammet "Voice of America" ga 

informasjon til innbyggerne bak det sovjetiske jernteppe under den kalde krigen. Programmet ble 

sett på som positivt av innbyggerne, men negativt av styresmaktene. Det er perspektiv som sier 

om en propagandist utgir noe negativt eller positivt, selv om det i bunn og grunn er egoistiske 

motiver han har. 

Jowett & O'Donnell mener at propaganda er nøye planlagt og blir utført av en person som har et 

spesifikt mål. De viser til Leo Bogart som skriver at propaganda er en kunst og at den som 

skriver propaganda må kjenne til publikum og ha "et godt sinn, geni, sensitivitet, og kunnskap 

om hvordan publikum tenker og reagerer."12 

Jonathan Auerbach & Russ Castronovo legger fram i sin introduksjon til "The Oxford handbook 

of propaganda studies" 13 forslag om propaganda og propaganda studie. Det første forslaget 

samsvarer med Jowett & O'Donnell sin ide om at propaganda i seg selv ikke er ondt, umoralsk 

eller negativt.13 Auerbach & Castronovo mener at propaganda har ført til mange gode ting. De 

nevner kvinners stemmerett, frigjøringen av slavene, og konservering av miljø og friluft.  

"We propose to begin by treating propaganda not as a term of disrepute, but simply as a 

mode of mass persuasion, neither good nor evil, that can be enlisted for a variety of 

purposes and with a variety of results."14 

 
10 Jowett & O'Donnell 1992 s.4 
11 Jowett & O'Donnell 1992 s.6 
12 Jowett & O'Donnell 1992 s.4 
13 Jonathan Auerbach & Russ Castronovo (2013) Introduction: Thirteen Propositions About Propaganda s.5 
14 Auerbach & Castronovo 2013 s.5 



14 

 

Noen av de relevante punktene er: 

2. Propaganda må spre seg gjennom store folkemengder. (det påpeker også Ellul)15 

3. Forholdet mellom propaganda og informasjon er flytende og endrer seg etter kontekst. 

(utenriksdepartementets informasjonskampanje i EF-striden, kunne bli sett på som enten 

informasjon eller som propaganda fra Regjeringen) (Bakir et al ville sagt seg uenige, de mener at 

det er et klart skille mellom det som er informasjon og det som er propaganda.) 

5. Bruken av propaganda må forstås i forhold til nærliggende kulturelle institusjoner som, 

utdanning, religion, litteratur, og reklame. 

6. Propaganda endrer seg etter medium. 

7. Effekten av propaganda kan være delvis og ikke nødvendigvis total. 

9. Folk kan aktivt bruke propaganda, og er ikke bare passive mottakere. Det kan spre seg fra 

bunnen og opp. 

11. For å være effektiv må propaganda bruke både positive og negative følelser. 

12. Propaganda er en integrert del av et demokratisk samfunn. 

 

Jacques Ellul skrev i 1965 sin bok om propaganda. Denne boken satte store spor i propaganda 

studiet. Konrad Kenner skriver at Ellul så på propaganda som et sosiologisk fenomen, og ikke 

noe som er skapt av visse folk for visse hensikter. Det er naturlig i et teknologisk samfunn.16 I 

motsetning til mange andre lagde ikke Ellul en definisjon for propaganda. Ellul legger ikke en 

etisk dom over propaganda. Han så på propaganda fra den i Nazi-Tyskland, den i Sovjetunionen 

og den i USA som like.17 I motsetning til Auserbach & Castronova så Ellul på propaganda som 

en trussel mot demokrati. Han mente at individet, som er hjørnesteinen i demokratiet, er formbar, 

usikker, og skjør.18  

Ted J. Smith III definerer propaganda som bedragersk kommunikasjon.19 Han definerer 

propaganda som;  

 
15 Ellul 1968 s.6 
16 Jacques Ellul (1968) propaganda: the formation of men's attitudes Vintage books. s.V introduction 
17 Ellul 1968 s.XIV 
18 Ellul 1968 s.XVI 
19 Ted J. Smith III (1989) Propaganda: a pluralistic perspective. Praeger. s.3 



15 

 

"Any conscious and open attempt to influence the beliefs of an individual or group, 

guided by a predetermined end and characterized by the systematic use of irrational and 

often unethical techniques of persuasion."20 

Han ser på propaganda som noe negativt. Grunnen til det er fordi folk flest har den oppfatningen 

at propaganda er noe negativt, og han vil se på det gjennom et folkelig blikk. Han peker på den 

systematiske bruken av irrasjonelle teknikker som den viktigste delen av definisjonen. Han 

mener at en teknikk er irrasjonell hvis den kommer med en påstand som ikke kan motstå 

gransking og kritikk av "fornuftige" folk.21 Han mener også at propaganda ofte er uetisk, men 

ikke trenger å være det.22 Hvis en propagandist bruker irrasjonelle teknikker bevisst så er det 

uetisk, fordi det tar vekk en persons mulighet til å dømme en påstand. En grunn til at Smith ikke 

har etikk som en definitiv faktor er fordi det blir alt for vanskelig for en analytiker å finne bevis 

på uetisk handling eller mening.  

Ved å se på de ulike definisjonene kan vi se at de fleste forfatterne påstår at moral eller etikk 

ikke er definerende innen propaganda. Det nærmeste vi kommer er Smith sin påstand om at det 

er ofte uetisk, men ikke alltid.  

Et punkt som er annerledes fra Ellul og Auerbach & Castronovo er at Smith mener propaganda 

kan bli brukt mot individer, imens de andre mener at propaganda må bli spredt gjennom store 

folkemengder. Ellul sa at propagandisten ikke bryr seg om individet.23 Det er umulig for 

propaganda å penetrere forsvaret til et individ. Hvis et individ er i en forsamling eller gruppe, så 

blir han lettere å påvirke. Auerbach & Castronovo mener også at folket kan bruke propaganda til 

sin fordel, og er ikke bare passive mottakere.  

Bakir et. Al kommer med et rammeverk for overtalelse og propaganda. De mener at propaganda 

er en type overtalelse som ikke har samtykke fra lytteren. De mener at bedrageri, insentiver, og 

presser viktige byggeklosser innen propagandabegrepet. 24  De mener at dette rammeverket vil gi 

klarere skillelinjer mellom "manipulerende former for overtalelse"(propaganda) og "ikke-

 
20 Smith 1989 s.80 
21 Smith 1989 s.81-82 
22 Smith 1989 82-83 
23 Ellul 1968 s.6 
24 Vian Bakir. Eric Herring. David Miller. Piers Robinson (2018) Organized Persuasive 

Communication: A new conceptual framework for research on public relations, propaganda and promotional 

culture. s.311 



16 

 

manipulerende former for overtalelse". Dette kaller de OPC "organized persuasive 

communication" 

Med bedrageri refererer de til løgner, utelatelser, forvrenging, og villedelser.25 Med press 

refererer de til opptøyer og trusler. "We define coercion as an act of persuasion that compels an 

individual to act against their will through the threat or infliction of costs including, but not 

limited to, physical force."26 Disse truslene kan være gjennom både fysisk vold, eller bare 

gjennom trusler om kostnader. Insentiver kan bety at man får skattelette eller andre goder for å 

stemme på en bestemt ting selv om man kanskje ikke hadde lyst til å stemme på dem. Bakir et al. 

sier ikke rett ut at propaganda er negativt, men de nevner at et demokrati trenger OPC som ikke 

er manipulerende for å realisere seg selv.27 Ellul nevnte også at propaganda er dårlig for 

demokratiet, men sier selv at han ikke legger ned en etisk dom.  

Florian Zollman mener at mange definisjoner på propaganda ikke er helt solide. Han ser at 

mange av definisjonene beskriver propaganda som en bevisst manipulasjon av folk, men det er 

nødvendigvis ikke helt riktig. Ellul mente at propaganda kan bli spredt på mange forskjellige 

måter.28 Zollman mener at journalister kan ubevisst spre propaganda. Dermed funker ikke 

definisjonene som mener at det må være bevisst manipulasjon. Han kommer med definisjonen:  

"Propaganda can thus be understood as the forming of texts and opinions in support of particular 

interests and through media and non-media mediated means with the intention to produce public 

support and/or relevant action."29 

Denne definisjonen samsvarer med de andre definisjonene, bortsett fra få detaljer. Denne 

definisjonen bryr seg ikke om noen slags teknikker som Smith mener er viktig. Den mener heller 

ikke at en spesifikk propagandist må stå bak det hele slik Jowett & O'Donnell mener. Hvis man 

kombinerer denne definisjonen med Bakir et al. Sitt rammeverk så mener jeg at det er en god 

definisjon for hva propaganda er.  

 
25 Bakir et al. 2018 s.313 
26 Bakit et al. 2018 s.324 
27 Bakir er al. 2018 s.321 
28 Florian Zollman (2019) Bring propaganda back into news media studies s.334 
29 Zollman 2019 s.335 



17 

 

Min fungerende definisjon er dermed: Propaganda kan forstås som formering av manipulerende 

tekster og meninger som støtter spesifikke interesser gjennom media med hensikt til å produsere 

offentlig støtte og/eller relevant handling. 

 



18 

 

Kap 2. Hovedtemaer for Ja og Nei 

De to sidene hadde vidt forskjellige oppfatninger over hva som var de viktigste temaene i 

debatten. Ja-siden sto primært for økonomisk vekst og internasjonalt samarbeid. Man kan 

skjønne hvorfor ja-siden sine ulike organisasjoner ble med på denne siden. Arbeiderpartiet som 

etter andre verdenskrig ville bygge landet. Høyre var sterkt for å bygge norsk økonomi. LO og 

NAF som representerte arbeidere og industrien ville selvfølgelig sikre jobber, øke lønninger og 

goder for sine medlemmer. Tilhengerne brukte det at regjeringen og fagorganisasjonene sa ja 

som et argument. Det var nettopp disse som hadde peiling på økonomisk vekst, og det var de 

som styrte landet.  

Arbeiderpartiet hadde som sagt etter andre verdenskrig bygget landet og fått folk ut i arbeid. De 

mente at EF var den eneste måten å få økonomisk vekst etter at Storbritannia og Danmark søkte 

om EF-medlemskap. Å stå utenfor ville ført til tollmurer mellom Norge og deres fremste 

handelspartnere. Dette ville rammet skipsfarten og eksportnæringen i Norge og ført til 

økonomisk nedgang innen disse industriene. Skipsfarten var en av Norges største industrier og 

derfor mente tilhengerne at et nei ville sette en pinne i hjulene på norsk skipsfart. Tilhengerne 

likte også tanken på å få bestemmelsesrett i EF og var klare til å gi bort litt av nasjonens 

selvråderett for dette.  

Trygve Bratteli hadde vært fange i en tysk konsentrasjonsleir under andre verdenskrig, og hadde 

kjent europeisk stormaktspolitikk på kroppen. Han var som mange andre overbevist over at EF 

var det eneste som hindret europeisk rivalisme og en ny krig. Det europeiske kull og stål 

fellesskapet, som var forløperen til EF, var ment til å knytte sammen fransk og tysk kull og stål, 

slik at disse materialene man trenger for krig ble kontrollert av noe høyere enn nasjonale 

interesser. Tilhengerne mente at EF var en forlengelse av samarbeidet innen kull og stål 

fellesskapet og dermed en forlengelse av det fredsskapende arbeidet. 

Norge hadde etter andre verdenskrig knyttet seg til Storbritannia, USA, og Vest-Europa gjennom 

NATO for å sikre landet mot sovjetisk imperialisme. Mange tilhengere mente at EF-medlemskap 

var en forlengelse av norsk utenriks og sikkerhetspolitikk. Et EF medlemskap ville derfor ikke 

være noe nytt for Norge, det var et nei som ville ha vært det nye. De mente også at det å knytte 

seg nærmere Vest-Europa ville ikke bare styrke EF, men også NATO. Dette var fordi EF ville 

sikre økonomisk vekst som medlemmene kunne bruke på å styrke forsvaret sitt.  



19 

 

Nei-siden fokuserte på nasjonal bestemmelsesrett, å sikre bøndene og fiskernes levestandard, 

beskytte dem mot konkurranse, og for å opprettholde distriktenes levemåte. Mange motstandere 

mente at EF ville ta vekk norsk selvråderett. De trodde at hvis Norge ble medlem så kunne de 

ikke lengere føre den politikken som var best for landet. Norge ville ikke kunne gi subsidier og 

støtte til næringer som trengte det. Norge ville heller ikke kunne lage politikk som støttet distrikt-

Norge.  

Motstanderne så også på den økonomiske vinklingen. De trodde ikke norske bønder og fiskere 

kunne konkurrere med de industrialiserte landbrukene i Frankrike og Danmark. Dette ville ført til 

store tap for norske bønder. I forhandlingene ble det fastsatt garantier for norske bønders 

levestandard i en 10-års periode med en muntlig garanti for at den skulle forlenges. 

Motstanderne hadde ikke tillit til denne muntlige garantien, og tvilte på at de kom til å få noe 

som helst etter den perioden. Bøndene var heller ikke glade for at de bare fikk en garanti for den 

levestandarden de hadde. De mente at dette ikke ville kunne forbedre seg i framtiden. Imens 

andre industrier klagde over at de ikke kom til å få like mye økonomisk vekst ved en 

handelsavtale, så ville bøndene oppleve stagnasjon. 

Mange motstandere så på en handelsavtale som det beste. Det ville føre til økonomisk vekst og 

handel med EF. Det ville fortsatt være et samarbeid med de vest-europeiske landene og sikring 

mot kommunistisk innflytelse. Det ville la Norge beholde sin selvråderett på mange områder 

hvor et medlemskap ville tatt det vekk. 

Ved et EF-medlemskap mente motstanderne at de ville måtte dele mye av norsk fiskeriområder, 

og dette ville føre til overfiske og stor konkurranse for fiskerne. Den norske fikserflåten var ikke 

like stor og industrialisert som andre land. Norske fiskere var tilpasset norske fiskeriområder, og 

derfor kunne ikke de som andre land bare dra til et annet fiskeområde. Fiskerne ville også ha all 

den norske fisken for seg selv. De var også nervøse for at åpningen av fiskeriområde kunne føre 

til overfiske.  

Noen på nei-siden argumenterte at EF bare var til gode for de store konsernene og industriledere. 

Det kom ikke til å hjelpe vanlige folk, men storkapitalen. Det ville føre til mer byråkrati, og mer 

sentralisering. Denne sentraliseringen var det mange som mente ville føre til store sosiale 

problemer. Det ville føre til stress, omskoleringer, strukturendringer, arbeidsløshet, det ville øke 

alkoholforbruket, folk ville måtte flytte, og flere måtte pendle. 



20 

 

Jeg har valgt ut to temaer som jeg skal se på. I kapittel 3 ser jeg på hvordan avisene tok for seg 

temaet om en handelsavtale med EF. En handelsavtale ville vært et alternativ til EF, og noe som 

nei-siden ville sett på som noe positivt. I kapittel 4 ser jeg på hvordan avisene tok for seg 

regjeringsspørsmålet etter at Bratteli satte kabinettspørsmål dersom det ble nei til EF. Dette var 

en sak som betydde mye for ja-siden, i hvert fall Arbeiderparti-velgerne.  



21 

 

Kap 3.Handelsavtalen 

Handelsavtale eller frihandelsavtale var noe som hadde blitt diskutert fra januar til september 

1972. Det ble foreslått fra nei-siden som et alternativ for medlemskap i EF. Dette temaet ble mer 

aktuelt da Sverige forhandlet fram sin handelsavtale. Denne avtalen fikk sterk kritikk fra Ja-

siden, og ros fra nei-siden. En grunn til ja-sidens kritikk handlet mer om hvordan nei-siden 

brukte den som et eksempel for en norsk avtale enn hvor gunstig avtalen var for Sverige. Sverige 

hadde, i motsetning til Norge, en helt annen utenrikspolitikk. De var nøytrale, var ikke medlem 

av NATO, og måtte dermed forholde seg til Sovjetunionen på en annen måte enn Norge. De 

kunne dermed ikke knytte seg sterke bånd til Vest-Europa og dermed EF i frykt for at 

Sovjetunionen så på det som et brudd på nøytraliteten. Avtalen ga ikke Sverige mulighet til å 

utøve påvirkningskraft over EF. De måtte derimot tilpasse seg avgjørelser som ble tatt i EF. De 

fikk forhandlet seg fram til en avtale hvor industrivarer, papp, og papir ble tollfrie på bekostning 

av selvråderetten sin. Den svenske pressen hadde delt mening om avtalen. Noen mente at den var 

tilfredsstillende og noen var kritiske til at Sverige ikke fikk tilgang til beslutningsorganene. 

"svensk misnøye med ikke å kunne påvirke beslutningene i EF"30 Denne artikkelen hadde en stor 

overskrift, men i selve artikkelen viste det seg at halvparten av svensk presse var tilfredse, imens 

halvparten var kritiske. 

Ja-siden var opptatt av samarbeid med EF. Norge skulle få råderett i EF og dermed over Vest-

Europa. Norge skulle bli med på å løse internasjonale problemer. Tilhengerne argumenterte for 

at råderett i Europa var mye viktigere enn råderett hjemme, siden verden hadde blitt mer 

globalisert. Aftenposten skrev i en leder at en avtale som Sverige sin var dårlig for Norge, og i en 

viss grad dårlig for Sverige, fordi den ga vekk råderett både nasjonalt og internasjonalt.31  

Ja-siden så på det som rart at nei-siden ville inngå i en slik avtale, fordi avtalen ville tatt vekk 

råderett uten å gi noe igjen for den. Nei-siden på den andre siden mente at råderett var noe man 

slapp å gi fra seg ved en handelsavtale. Orientering skrev i en artikkel "ved en handelsavtale er 

det ingen av de direktiver, forordninger, og reguleringer som Bryssel vedtar som vil gjelde 

her."32 

 
30 Arbeiderbladet 25.juli 
31 Aftenposten 25.juli 
32 Orientering 9.sept 



22 

 

Nationen skrev "handelsavtalen kan absolutt danne mønster for norsk ordning." 33 De nevnte 

ikke noe om å gi råderett til EF. Her er det enten ja-siden eller nei-siden som tok feil. 

"Ved medlemskap vil vi gi avkall på ren nasjonal bruk av enkelte virkemidler i vår 

økonomiske politikk, særlig innenfor penge- og kredittpolitikken. Også vår jordbruks- og 

fiskeripolitikk må bli samordnet med Fellesskapets."34 

Det må sies at utenriksdepartementet ikke var en pålitelig kilde i EF-saken. De jobbet for å 

fremme regjeringens politikk. Torstein Eckhoff skrev om hvordan departementet utelot 

motforestillinger i deres EF-brosjyrer. Han pekte på et eksempel fra "100 spørsmål og svar" hvor 

et spørsmål var: "Vil Stortinget miste noe av sin betydning ved medlemskap?" De svarte med at 

et forpliktende samarbeid ikke var noe nytt, og at Norge hadde vært medlem i forskjellige 

internasjonale organisasjoner og avtaler. De brukte GATT, EFTA, og IMF som eksempler på at 

Norge ga bort råderett på ulike områder. Eckhoff mente at selv om dette var teknisk sett riktig, så 

var det uklart og i en viss grad uærlig. Han reagerte på at UD kalte råderetten Norge ville gitt til 

EF "intet nytt" når det var mer inngripende enn de tidligere avtalene.35  

Ja-siden påpekte at handelsavtalene ble forhandlet fram med forutsetning av dansk og norsk 

medlemskap. Hvis Norge eller Danmark ikke skulle bli med i EF så ville avtalene bli revidert.36 

Dette ville ført til at en norsk handelsavtale ville sett annerledes ut enn den svenske avtalen. Selv 

om ja-siden påpekte dette så brukte de selv den svenske avtalen som en mal for hvordan en norsk 

avtale kunne bli.37   

Temaet om handelsavtalen fikk som sagt en dytt da rest-EFTA sine avtaler ble forhandlet frem, 

men det var i september at handelsavtalen fikk størst omtale i avismedia. Det var ikke bare 

handelsavtalen selvfølgelig, men hele EF-debatten ble satt i høyt gir den siste måneden. 

Arbeiderbladet og Nationen var de to avisene som skrev flest artikler om handelsavtalen i 

september. I september ble det tatt opp mange punkter om handelsavtalen. Det ble snakket om 

hvem som skulle forhandle avtalen, og om det var vilje fra EF i å forhandle en ny avtale. Det 

handlet om hvem som kom til å tjene på avtalen, og det ble skrevet om hvordan en handelsavtale 

 
33 Nationen 24.juli  
34 Medlemskap eller handelsavtale utenriksdepartementet 1972 s.7 
35 Dagbladet 25.juli 
36 Aftenposten 25.juli  
37 Arbeiderbladet 29. & 31.juli  



23 

 

kom til å påvirke selvråderetten. Dette førte til mange anledninger hvor en skribent kunne gi 

selektiv informasjon og propaganda.  

Aftenposten 

Aftenposten kom 8.september med artikkelen "Nye forhandlinger vil være ugunstige for Norge." 

Den ble skrevet av deres korrespondent fra Brussel Fredrik Bolin. Han skrev at tjenestemenn i 

EF var i sterk tvil om Norge i det hele tatt kunne få en handelsavtale, og at Norge måtte håpe på 

EF sin medlidenhet. Han fortsatte dermed at Norges forhandlingsposisjon ville vært så ugunstig 

som bare mulig.  

Her kom Bolin med trusler om at Norge ikke kunne forhandle en avtale hvis det ble Nei. Han 

skrev at de EF-kretsene som var opptatte av EF-utvidelsen mente at et norsk nei ville ha vært "et 

alvorlig tap for det vest-europeiske samarbeide." Det ville vært "alvorlig og beklagelig om Norge 

skulle bli liggende utenfor EF." Det er underlig at noen som er så opprørt over et nei ville hindret 

Norge i å søke om andre former for samarbeid. 

En annen ting som er noe besynderlig, er hvordan et økonomisk fellesskap som bryr seg om 

profitt og økonomisk vekst ville hindret forhandlinger med et land de samhandler med. Man ville 

trodd at en eller annen form for handelsavtale ville ha vært mer gunstig enn ingen avtale. Dette 

kommer selvsagt an på avtalen, en dårlig avtale er verre enn ingen avtale. EF ville nok også vært 

klar over at Norge hadde funnet olje, og ville ønsket en avtale med en oljeeksportør som er så 

nærme som Norge er. Jeg tror dermed at Bolin enten holdt tilbake informasjon, eller så fikk han 

selektiv informasjon fra disse tjenestemennene og diplomatene.  

Aftenposten kommenterte hvordan det ville påvirke Sverige: "Sverige må betale dyrt for sin 

handelsløsning med EF"38 og "Svenske bedrifter flytter ut, handelsavtalen rammer hardt"39. De 

så på handelsavtalen som usikker: "Medlemskap gir større vekst enn handelsavtale"40, 

"Handelsavtale sikrer ikke fiske-interesser"41,"42 "De mindre industristeder usikre ved 

handelsavtale"43, og "problematisk for Norge efter 'nei'."44 De kommenterte også på hvordan 

 
38 Aftenposten 13.sept 
39 Aftenposten 18.sept 
40 Aftenposten 8.sept 
41 Aftenposten 13.sept 
42 Aftenposten 20.sept 
43 Aftenposten 21.sept 
44 Aftenposten 14.sept 



24 

 

dette ville påvirke norsk olje: "Hydro om petrokjemisk industri: Handelsavtale ville sette bom!"45 

og "Lied: Norsk petrokjemisk industri er uaktuelt ved en handelsavtale. Risikoen blir altfor 

stor"46  

Aftenposten sine artikler om handelsavtalen var ikke meninger fra aftenpostens journalister og 

skribenter, men meninger fra folk i høye stillinger. De gjenga det folk med autoritet sa. Bolin 

sine artikler var ofte fra tjenestemenn og folk som jobbet innenfor EF.  De skrev også om det 

svensker mente om handelsavtalen. Dette hindret dem ikke i å trykke ensidige artikler.  

Bakir et al. Sitt rammeverk sier: for at en kampanje ikke skal være propaganda så må den være 

informerende og uten bedrag, press, eller insentiver. I Aftenpostens artikler kan man spekulere 

om deres profetier var skremsel eller ikke. Man kan argumentere for at alle disse skremslene uten 

noen form for opposisjon innen avisen var et tegn på press. De truet med en hard framtid for 

Norge, og at en handelsavtale kom til å koste mer enn medlemskap. Det var ikke bare press som 

ble brukt, det var også bruk av bedrag. Som sagt tidligere er bruken av utelatelser en del av 

bedrag. Aftenposten kom ikke med artikler som informerte om de positive konsekvensene av en 

handelsavtale, og de problematiserte ikke medlemskapet. "For the information to be consensual 

it must contain the relevant information that can allow a rational and informed decision to be 

made."47 Jeg vil derfor påstå at I handelsavtalesaken så kommer Aftenposten med propaganda. 

De kom med et ensidig syn på temaet. De ga ikke nok informasjon for at en rasjonell og 

informert avgjørelse kunne tas.  

Nationen 

Nationen tok opp noen av de samme temaene som Aftenposten, men sto for en handelsavtale. 

"Frihandel tryggere enn norsk medlemskap i EF"48 Nationen tok for seg replikker om utspillet til 

handelsdepartementet hvor Aftenposten bare hadde den offisielle påstanden til handelsminister 

Per Kleppe "påstanden om større økonomisk vekst innen EF er rent gjetteverk."49  

 
45 Aftenposten 19.sept 
46 Aftenposten 19.sept 
47 Bakir et al s.321 
48 Nationen 13. sept 
49 Nationen 9. sept 



25 

 

"Handelsavtale er det riktigaste for Norge" skrev direktør Alv Opsvik i et innlegg.50 Han mente 

at handelsavtalen ga bedre forutsetninger for Norge, men han fikk kritikk av Jan Didriksen. Han 

påsto at Opsvik ikke forsto saken, og at den eneste grunnen til at Opsvik fikk plass i avisen var 

fordi han var den eneste personen i en toppstilling som var nei-person.51 

I Nationen var det liten form for debatt rundt handelsavtalen. Det var en debatt som pågikk i 

disse to innleggene, hvis man i det hele tatt vill kalle dette en debatt. Ellers var det bare 

kronikker og artikler i støtte til handelsavtale. Nationen sine innlegg var ofte meninger fra 

avisens skribenter og ikke fra autoriteter. De hadde også uttalelser fra EF møter.  

Nationen var veldig interesserte og positive for frihandel: "frihandelsløsning gir norsk 

handlefrihet"52, "handlefrihet i Norge, fri handel i Europa"53, "en handelsavtale er et enormt 

framskritt"54, "frihandelsavtale det beste alternativet"55 og "Norge står sterkt ved forhandlinger 

om frihandelsavtale"56. De avviste ja-siden sine skremsler og profetier: "EF like interessert i ei 

frihandelsordning som vi."57, "Sveriges avtale ikke industriens dødsattest"58, "medlemskap er 

ikke nødvendig av hensyn til norsk økonomi"59 og "tollmur-skremsler uten grunnlag i 

sannheten"60 

Vi kan se på overskriftene at dette ikke var et sted å finne informasjon. Jeg vil si at Nationen ikke 

ga nok informasjon fra begge sider til å kunne ta et informert valg. I motsetning til Aftenposten 

var det ikke mye press eller sterke insentiver. De truet ikke med økonomiske vanskeligheter. Det 

de advarte mot var tap av suverenitet, og at en frihandelsavtale ville vært den beste muligheten til 

å beholde suvereniteten. Om dette var et insentiv eller press er litt vanskelig å si. På en side truet 

de med at EF vil ta vekk suvereniteten, på den andre siden så hevdet de at et nei var å beholde 

suverenitet. Jeg vil si at å beholde suverenitet ikke er et insentiv siden det er noe de hadde fra før. 

Dermed er trusselen om å miste den mer reel. Jeg vil også hevde at det ikke var noen store trusler 

 
50 Nationen 9. sept 
51 Nationen 13.sept 
52 Nationen 21.sept 
53 Nationen 22.sept 
54 ibid 
55 Nationen 23.sept 
56 Nationen ibid. 
57 Nationen 16.sept 
58 Nationen 19.sept 
59 Nationen 16.sept 
60 Nationen 20 sept 



26 

 

om tap av suverenitet hvis man leste overskriftene. Jeg mener at Nationen brukte propaganda i 

denne saken. Selv om de ikke brukte press eller insentiver så bruke de fortsatt bedrag ved å gi 

ensidig informasjon. Ved å kun gi positiv informasjon om frihandelsavtalen gjorde de ikke at 

leseren kunne ta et informert valg. 

Arbeiderbladet 

Den 1.september skrev Direktør Ole Wiig et debattinnlegg "Handelsavtalen mellom Sverige og 

Norge."61 Det var et veldig rasjonelt og informativt innlegg som diskuterte grunnene til visse 

punkter av handelsavtalen. Istedenfor å skrive at Sverige var en fange av EF, eller at 

handelsavtalen var det samme som et medlemskap bare uten noen av godene, så skrev han om 

hvorfor de ulike restriksjonene og bestemmelsene var til stede.  

I samme utgave skrev Arbeiderbladet på lederplass at handelsavtalen ville bli dårlig for norsk 

oljeindustri. Mandag 4.sept kunne man finne fem innlegg om handelsavtalen hvorav to var for 

handelsavtalen og tre var mot. Her var en av de mot handelsavtalen en artikkel som rapporterte 

om en uttalelse fra en direktør. Mens de andre innleggende var kronikker, debattinnlegg, og fra 

andre utenfra avisen.  

Arbeiderbladet hadde tre artikler som alle ga støtte til medlemskap framfor handelsavtale: 

"atskillig dårligere enn medlemskap i EF"62 "handelsavtale selvfølgelig dårligere enn EF-

medlemskap"63  "klare bestemmelser i handelsavtalen om bruk av statsstøtte"64. Det må sies at 

dette var informasjon fra ministre og regjeringens departementer. 

Arbeiderbladet har nokså likt syn som Aftenposten. De var veldig kritiske til handelsavtalen og 

hvordan den ble brukt som et eksempel for en norsk avtale: "handelsavtale vil gi en svakere 

økonomisk vekst"65, "Sveriges avtale med EF er dårligere enn EFTA-avtalen"66, "nei folkenes 

alternativ forkastelig. Sterkere press på Oslo ved frihandels-avtale!"67, og "en 'svensk' 

handelsavtale meget dyr for Borregaard"68. De mente at selvråderetten og oljen kom til å stå i 

 
61 Arbeiderbladet 1.sept 
62 Arbeiderbladet 5.sept 
63 Arbeiderbladet 6.sept 
64 ibid 
65 Arbeiderbladet 8.sept 
66 Arbeiderbladet 13.sept 
67 Arbeiderbladet 20.sept 
68 ibid 



27 

 

fare ved en handelsavtale: "Sveriges SELVSTENDIGHET overfor EF mindre enn vår i unionen 

med Sverige"69 og "handelsavtale betyr permanent usikkerhet. Norsk olje industri i fare ved et 

NEI"70. De var også usikre på om det i det hele tatt kunne bli en avtale hvis det ble nei: "Nei kan 

velte handelsavtale"71 og "fisken kan holdes utenfor. I tilfelle handelsavtale"72. Det kan 

oppsummeres med en overskrift: "ef medlemskap klart det beste"73   

Det startet bra i september for debatten om handelsavtalen.  De første fem dagene hadde god 

balanse mellom ja og nei-siden. Deretter gikk det bare mot ja-siden sin propaganda. i likhet med 

Aftenposten vil jeg påstå at dette var propaganda. i motsetning til Aftenposten hadde de innlegg 

med ulike synspunkter, men det var ikke god nok balanse mellom det. Jeg vil si at en leser ikke 

kunne tatt et informert valg hvis de bare leste Arbeiderbladet. De truet med usikkerhet og svak 

økonomisk vekst hvis det ble handelsavtale.  

Dagbladet 

Dagbladet, i motsetning til de andre avisene, hadde veldig lite om handelsavtalen. De hadde 

cirka syv artikler om handelsavtalen hvor de fleste av dem handlet om Handelsminister Per 

Kleppe sin analyse av en mulig handelsavtale. Kleppe sin analyse virket som var den største 

saken rundt handelsavtalen Dagbladet hadde. En lederartikkel snakket om at petrokjemisk 

industri kunne få en sterk stilling hvis det ble en handelsavtale.74 Det er vanskelig å si om 

Dagbladet kan kategoriseres som propaganda her. Mest fordi de hadde så lite stoff om temaet. 

Dette var heller ikke et tema som Nei-siden ville feie under teppet. De drev dermed ikke med 

selektiv informasjon, i alle fall ikke i en stor grad.  

Tabell.1 Antall artikler hvor handelsavtalen var tema. 

 15.juli- august september 

Aftenposten 11 14 19 

Dagbladet 5 2 7 

Nationen 6 8 29 

Arbeiderbladet 16 10 31 

 
69 Arbeiderbladet 15.sept 
70 Arbeiderbladet 19.sept 
71 Arbeiderbladet 21.sept 
72 Arbeiderbladet 22.sept 
73 ibid 
74 Dagbladet 18. sept 



28 

 

Disse tallene er basert på egen telling av artiklene i avisene. Det kan forekomme noen feil. Noen 

artikler kan ha nevnt handelsavtalen, men dette er basert på artikler som hadde handelsavtale 

som hovedtema eller sekundærtema. Det må også sies at juli måneden ikke er hel, og tellingen 

startet fra 15.juli. 

Her er tallene over hvor mange artikler det ble skrevet om handelsavtale temaet i de ulike 

avisene. Vi ser Aftenposten og Arbeiderbladet, de to ja-avisene skrev mest om det. Dagbladet og 

Nationen skrev relativt lite om den, bortsett fra i september hvor Nationen skrev veldig mye. her 

ser man også at handelsavtalen som tema hadde et fall i august sammenlignet med juli i 

Arbeiderbladet og Dagbladet. Nationen og Aftenposten skrev derimot mer om det i august.  

Handelsavtalen i Galluper 

Dette er Gallup sine data hvor de spurte tre ulike spørsmål om handelsavtale og EF-medlemskap. 

Den første handlet om handelsavtale skulle være et alternativ hvis det ikke ble medlemskap. Det 

andre handlet om medlemskap, handelsavtale, eller ikke noe. Det siste spørsmålet var bare om de 

var for eller mot.  

"Ville De foretrekke at Norge fikk en handelsavtale med EF eller at vi ikke fikk noen 

tilknytning?" med alternativene handelsavtale, ingen tilknytning og vet ikke. Jeg ser fra mai til 

august. Resultatene fra mai og juni var før Sverige fikk en avtale, og før begge sidene virkelig 

tok det opp som et tema. Resultatene fra juli og august var etter at avisene tok det opp. 

Tabell.275 "Ville De foretrekke at Norge fikk en handelsavtale med EF eller at vi ikke fikk noen 

tilknytning?"  

 mai juni juli august 

Handelsavtale 502 552 471 525 

Ingen 

tilknytning 

117 166 136 143 

Vet ikke 348 249 372 286 

Totalt 967 967 979 954 

 

 
75 Meningsmålingsarkivet 

http://mma.nsd.uib.no/webview/index.jsp?study=http://mma.nsd.uib.no/obj/fStudy/MMA0189&mode=documentati

on&v=2&submode=variable&variable=http://129.177.90.162:80/obj/fVariable/MMA0189_V42 & 

https://www.nsd.no/meningsmalingsarkivet/search?q=ef&fq=keyword:%22TNS%20Gallup%20AS%22&fl=90&ro

ws=25&start=100&rb=  

http://mma.nsd.uib.no/webview/index.jsp?study=http://mma.nsd.uib.no/obj/fStudy/MMA0189&mode=documentation&v=2&submode=variable&variable=http://129.177.90.162:80/obj/fVariable/MMA0189_V42
http://mma.nsd.uib.no/webview/index.jsp?study=http://mma.nsd.uib.no/obj/fStudy/MMA0189&mode=documentation&v=2&submode=variable&variable=http://129.177.90.162:80/obj/fVariable/MMA0189_V42
https://www.nsd.no/meningsmalingsarkivet/search?q=ef&fq=keyword:%22TNS%20Gallup%20AS%22&fl=90&rows=25&start=100&rb=
https://www.nsd.no/meningsmalingsarkivet/search?q=ef&fq=keyword:%22TNS%20Gallup%20AS%22&fl=90&rows=25&start=100&rb=


29 

 

Her ser vi at støtten til handelsavtalen var stor og økende rett før juli. I juli kom ja-avisene med 

sine angrep mot en handelsavtale. Dette førte til en lavere støtte i juli, men den går opp igjen i 

august. Juni markerte seg som en måned der opinionen var høyest, og sank raskt i juli. Vi ser at 

vet ikke var lavest i juni og høyest i juli.  

Tabell.376 "Hvis De skulle velge en av de følgende ordninger mellom EF og Norge, hvilken ville 

De foretrekke?"  

 mai juni juli august september 

Fullt 

medlemskap 

505 495 531 538 670 

Handelsavtale 548 609 525 559 651 

Stå helt 

utenfor 

139 185 155 167 127 

Vet ikke 412 298 401 333 152 

Totalt 1604 1587 1612 1597 1600 

 

Her kan vi se at fullt medlemskap økte som alternativ gjennom månedene. I juni gikk det litt ned, 

men bare med 10 svar. Det gikk deretter opp til 53 i juli, en økning med 36. i september gikk det 

deretter opp med 132 svar. I prosent, av de som hadde tatt standpunkt blir det en økning med 3.7 

prosentpoeng (42.6% til 46.3%). Denne statistikken viser også at støtte for handelsavtale sank i 

juli, men dro seg oppover mot august og september. Den viser også at vet ikke ble mye større i 

juli, muligens på grunn av ja-avisenes angrep på den svenske avtalen. Støtten stabiliserte seg 

igjen de neste månedene. Det er også interessant at "stå helt utenfor" ble mindre populært 

gjennom månedene. Man kunne trodd at "stå utenfor" ville enten holdt på stemmene eller fått 

flere etter ja-sidens juli-offensiv. De mistet derimot svar i juli, mest sannsynlig til "vet ikke" 

gruppen. Det ser ut som mange tok standpunkt i september så både "stå helt utenfor" og "vet 

ikke" hadde minst svar gjennom de fem månedene.  

 
76 Meningsmålingsarkivet 

http://mma.nsd.uib.no/webview/index.jsp?study=http://mma.nsd.uib.no/obj/fStudy/MMA0189&mode=documentati

on&v=2&submode=variable&variable=http://129.177.90.162:80/obj/fVariable/MMA0189_V38& 

https://www.nsd.no/meningsmalingsarkivet/search?q=ef&fq=keyword:%22TNS%20Gallup%20AS%22&fl=90&ro

ws=25&start=100&rb= 

http://mma.nsd.uib.no/webview/index.jsp?study=http://mma.nsd.uib.no/obj/fStudy/MMA0189&mode=documentation&v=2&submode=variable&variable=http://129.177.90.162:80/obj/fVariable/MMA0189_V38
http://mma.nsd.uib.no/webview/index.jsp?study=http://mma.nsd.uib.no/obj/fStudy/MMA0189&mode=documentation&v=2&submode=variable&variable=http://129.177.90.162:80/obj/fVariable/MMA0189_V38
https://www.nsd.no/meningsmalingsarkivet/search?q=ef&fq=keyword:%22TNS%20Gallup%20AS%22&fl=90&rows=25&start=100&rb=
https://www.nsd.no/meningsmalingsarkivet/search?q=ef&fq=keyword:%22TNS%20Gallup%20AS%22&fl=90&rows=25&start=100&rb=


30 

 

"Når det blir folkeavstemning i spørsmålet om Norge bør bli medlem av det Europeiske 

Fellesskap- EF ville De da stemme for eller mot?" her er alternativene "mot", "for" og "blankt" 

det er ikke statistikk fra september siden valget ble holdt. Jeg har tatt med valgresultatet også. 

Tabell 4 " Når det blir folkeavstemning i spørsmålet om Norge bør bli medlem av det Europeiske 

Fellesskap- EF ville De da stemme for eller mot? 

 

Vi ser her at prosenten for og mot var nokså stabile. Det var bare 1.3 prosentpoeng forskjell fra 

den laveste og høyeste oppslutningen til for og mot. For hadde sin høyeste oppslutning i juli og 

på selve valget, men hadde sin laveste i august.  

 

  

 mai Prosent 

mai 

juni Prosent 

juni 

juli Prosent 

juli 

august Prosent 

august 

Valget 

Mot 663 53.8 707 54.4 690 53,5 703 54,8 53,5 

For 570 46,2 593 45,6 600 46,5 580 45,2 46,5 

Blankt 385  318  343  347   

Totalt 1618  1618  1633  1630   

Sum av 

svar 

1233  1300  1290  1283   



31 

 

Kap 4.Regjeringsspørsmålet  

Der hvor handelsavtalen var en sak som omhandlet økonomi, økonomiske autoriteter, og 

informasjon, så var regjeringsspørsmålet annerledes. I dette temaet handlet det ikke om å gi 

masse informasjon om hva som kom til å skje hvis regjeringen gikk av, det handlet om å spille 

på følelser og skremsler. Dette var et tema som ja-siden tok opp, og noe som dukket opp under 

EF-debatten i små intervaller. Men i slutten av august ga regjeringen beskjed om at den kom til å 

gå av hvis svaret ble Nei.  

Aftenposten 

Allerede 22.august rapporterte Aftenposten "Regjeringen Bratteli går av"77, og dagen etter kom 

det på forsiden "Regjeringen ber om tillit gjennom EF-ja fra folket"78. Dagen deretter står det 

igjen på forsiden "Regjeringen Bratteli går av, hvis folket sier 'Nei' til EF"79. Bratteli ble sitert på 

at et "klart 'ja' i EF-saken tjener landet på kort og lang sikt". Kåre Willoch ble sitert i samme 

utgave på at "det er naturlig at de som går mot, overtar" Venstres Gunnar Garbo ble sitert på at 

dette var et press på velgerne.  

Norvald Lyngstad fikk spalteplass hvor han prøvde å roe ned debatten litt. Han påpekte at det 

ikke var noen stor krise om regjeringen gikk av. Det var uansett stortinget som kom til å ta 

ansvar etter avstemningen, og det kom mest sannsynlig til å bli en regjering med et godt 

parlamentarisk fundament. 

Høyres Petter Thomassen mente derimot at det kom til å bli politisk kaos. Han skrev at han ikke 

respekterte de markedsmotstanderne som prøvde å løpe fra ansvaret som "eventuelt kan tenker å 

bli følgen av deres holdning og handling"80 Jeg vil si at dette er rart, med tanke på at det var 

regjeringen som stilte kabinettspørsmål knyttet til avstemmingen bare en måned før valgdagen. 

Det må dermed kunne hevdes at det var Bratteli som løp fra ansvar, dersom det i det hele tatt skal 

kunne påstås at det var noen som løp fra ansvaret. 

 
77 Aftenposten 22.aug 
78 Aftenposten 23.aug 
79 Aftenposten 24.aug 
80 Aftenposten 4.sept 



32 

 

Det er interessant at Jens Wisløff i et innlegg i Aftenposten81, skrev at det ikke var Bratteli som 

la noe press på velgerne, men at det var "Korvald og Borten som nu legger press på 

avstemningen- ikke Bratteli!"82 Grunnen til dette "presset" fra Borten og Korvald var at de, etter 

hans syn, ga "en ufullstendig og til dels uriktig fremstilling ved handelsavtalen."  

Thomas Chr. Wyller beskrev kabinettspørsmålet og fokuset det hadde fått i pressen som 

"grotesk."83 Han kritiserte regjeringen for å ha underminert folkeavstemningen ved ulike 

anledninger. Han nevnte hvordan regjeringen mobiliserte embetsverket, og deretter hvordan ja-

siden fikk mer støtte til å drive kampanje. Han beroliget også leseren om at det uansett ville 

komme en regjering etter valget hvis det ble nei. Wyller rettet seg også mot arbeiderparti velgere 

og skrev "Arbeiderpartiets tilhengere kan holde seg til Gerhardsens ord, stemme nei og fortsatt 

være gode partifolk," mente han.  

Aftenposten rapporterte om et foredrag Kåre Willoch holdt "motstanderne engstelige for ansvar 

for egne handlinger"84 Kåre Willoch påsto at motstanderne måtte stå for regjeringsansvaret 

dersom det ble nei. Et nei ville være nei-siden sin handling og dermed deres ansvar. 

"regjeringsmakt og ansvar"85 Erik Kjøs mente at det ikke bare var motstanderne som måtte ta 

ansvar, men alle partiene i stortinget, hvis det ble nei. Kjøs hevdet at hvis det ble "politisk kaos", 

så var det hverken motstanderne eller tilhengernes feil, og i alle fall ikke folkets feil. Det ble i så 

fall alle i stortingets feil, og de som skyr unna ansvarets feil. Dette handlet nemlig ikke om ja 

eller nei, det handlet om Norges politiske system. Kåre Willoch svarte 13.september. At noe av 

det Kjøs skrev, var sant, men at hverken Høyre eller Arbeiderpartiet hadde ansvar for å få en 

regjering på plass. De ville imidlertid ikke forhindre en mindretallsregjering, og ville gi den nye 

regjeringen arbeidsro. Uansett om det ble ja eller nei, så kom det til å være en 

mindretallsregjering, så dette var ikke noe nytt i Norges historie.  

I et innlegg den 22.sept, forklarte Bratteli hva valget innebar: Om Norge skal bli medlem av EF 

eller ikke. Her nevnte han ikke noe om kabinettspørsmålet, bare at han og regjeringen sa JA. 86 

 
81 Aftenposten 26.aug 
82 Aftenposten 26.aug 
83 Aftenposten 5.sept 
84 Aftenposten 5.sept 
85 Aftenposten 11.sept 
86 Aftenposten 22.sept 



33 

 

Lørdag 23.september var for mange den siste avisen de kom til å lese før valget. Her kom 

Aftenposten med overskriften på forsiden: "Motstanderne tør ikke ta ansvaret"87, og en artikkel 

"'Nei-folk, kom frem og si dere vil ta ansvar!'" 

Den 25.september, avstemningsdagen, finner man et siste innlegg om regjeringsspørsmålet. Det 

kom fra Karl Sanne som reagerte på Thomas Wyllers innlegg. Han mente i motsetning til Wyller 

at regjeringens avgang hvis det ble nei var helt greit. Andre ting som Folkebevegelsen hadde 

gjort var "grotesk", i alle fall mer "grotesk" enn å stille kabinettspørsmål. Han pekte på ting som; 

vardebrenningen, 'salg av Norge'-slagordet, bruken av nasjonale symboler, og andre 

nasjonalistiske virkemidler. 

Det la et stort press på velgerne at regjeringen kom til å gå av hvis det ble et nei. Dette fikk de 

selvfølgelig kritikk for, fra nei-siden som mente at dette ga valget en helt annen karakter enn det 

som var meningen. Aftenposten svarte på denne kritikken i en leder. De rakket ned på 

motstanderne og skrev at "EF-motstanden under sin systematiske fornektelse av de enkleste og 

klareste fakta har forsøkt å fornekte også denne innlysende konsekvens av et eventuelt nei-

flertall."88 Jeg vil si at det var klart at Aftenposten aktivt støttet Brattelis ultimatum. I denne 

saken er det stikkord som ansvar, tillit, og stabilitet som viste seg. Tilhengerne sa at de tok 

ansvar, imens motstanderne var engstelige for ansvar.  

Nationen 

"Når saken ikke kan vinnes med argumenter: EF-valg blir til regjeringsvalg."89 Og "Bratteli 

spiller høyt" Nationen skrev om Gerhardsen og hvordan han sa at regjeringsspørsmålet ikke 

passet til avstemningen, og hvordan dette satte press på velgerne. 

De skrev på forsiden "Arbeiderpartiet vil ikke styre etter folkets vilje"90. De hevdet at å sette 

kabinettspørsmål var en "trussel" ovenfor velgerne. De karakteriserte dermed Arbeiderpartiet og 

Høyre som surmulere for å ikke ville ta regjeringsansvar. Derimot skrev de at "det står ansvarlige 

politiske partier klare til å overta og sørge for at landet får en regjering." 

 
87 Aftenposten 23.sept 
88 Aftenposten 28.aug 
89 Nationen 34.aug 
90 Nationen 25.aug 



34 

 

Fra stortingsrepresentanter innen AP kom uttalelsen "Alle velgerne må stemme etter sin 

overbevisning."91 

Nationen mente at regjeringen gikk imot det Arbeiderpartiet sto for, og det folkeavstemmingen 

sto for: "Brattelis kabinettspørsmål brudd med forutsetningene"92, "Brattelis EF-linje vil gjøre 

AP. udemokratisk"93, "AIK i åpent brev til statsministeren: Er ikke EF-motstanderne lenger 

velkommen i AP?"94, og "fremtredende AP-mann beklager regjering avgjørelse: har gjort 

avstemmingen til et regjeringsvalg"95. Nationen skrev også at: "AP og Høyre truer med politisk 

kaos"96, men at stortinget kom til å ordne opp: "Korvald om sitasjonen ved et nei-flertall: Alle 

partier plikter å medvirke til det beste resultatet."97  

Nationen skrev ikke like mye som andre aviser om kabinettspørsmålet, men det de skrev var 

kritisk mot regjeringen. Det kan virke som at de klagde på at Bratteli spilte dette kortet. 

Dagbladet 

Per Vassbotn skrev i en artikkel "all makt i folkets hånd"98. Han kom med sterk kritikk til 

Brattelis beslutning. Han skrev at trusselen om avgang kom til å henge over velgerne på 

valgdagen. Han mente at regjeringsspørsmålet kom til å trappe opp debatten. Han trodde at dette 

kom til å påvirke arbeiderparti-folk hardere enn vanlige velgere. Han så på AIK som 

nøkkelspillerne i kampen. Hvis de greide å få velgerne til å se flere trekk framover, og ikke være 

nærsynte. "da kan seieren være innen rekkevidde." 

AUFs Rune Gerhardsen skrev i en kommentar i samme utgave om lojalitet og tillit. Bratteli satte 

regjeringen på spill i håpet om at tilliten og lojaliteten til partiet skulle dra med seg velgerne. 

Rune Gerhardsen mente at tillit og lojalitet måtte bygges på gjensidig respekt for hverandres 

meninger og motiver. Han mente at blind lojalitet var en av demokratiets farligste fiender. "Når 

en følger en leder uten motforestillinger, da er det fare på ferde." 

 
91 Nationen 28.aug 
92 Nationen 29.sug 
93 Nationen 6. sept 
94 Nationen 7. sept 
95 Nationen 13. sept 
96 Nationen 4.sep 
97 Nationen 15. sept 
98 Dagbladet 24.aug 



35 

 

25.august stilte Dagbladet spørsmålet "krass og bitter reaksjon på Bratteli: Splittes A-partiet?"99 

og skrev i lederen "Budskapet fra Gjøvik" om Brattelis kabinettspørsmål. Kabinettspørsmålet var 

ikke noe nytt, og endret ikke noe i valgkampen, mente de. Det kabinettspørsmålet viste var at 

regjeringen var svak og usikker. Dagbladet mente at beslutningen kom for seint, og at det bare 

kom til å øke bitterheten i debatten.  

Reidar T. Larsen. (formann i Norges kommunist parti) skrev i en kommentar "i alle fall gleder 

han høyre"100. Han mente at AP bare skadet seg selv med å sette kabinettspørsmål om saken. 

Han "truet" med at Høyre satt og ventet på å høste resultater. "42 stortingsmenn trosser Bratteli"  

Kjell Magne Bondevik (formann i KRFU) skrev kommentaren "høy pris" I denne kommentaren 

uttrykte han sin forvirrelse over Brattelis kabinettspørsmål. Han så på det som verken unaturlig 

eller overaskende at Bratteli stilte kabinettspørsmål. Det var derimot overaskende at Bratteli 

erklærte at det ikke kom på tale at det skulle bli noen slags form for Arbeiderparti regjering. 

Bondevik mente at dette gikk imot partiets eget landsmøtevedtak, og at dette gjorde debatten 

enda mer tilspisset.101 

I lederen "ingen dommedag" hevdet Dagbladet at ja-pressen var overdramatiske. De påpekte at 

Stortinget vil være det samme, og at de hadde tillit til at systemet skulle gi landet et lederskap 

som kunne forhandle frem en frihandelsavtale.102 I en annen artikkel skrev avisen: "Bratteli på 

tilbaketog i regjeringsspørsmålet: utelukker ikke ny Arbeiderparti-regjering etter en tid"103 

Dagbladet viste også til at AP-mannen Tryggve Bull ikke stolte på Bratteli: "Trygve Bull 

stemmer ikke ja til Bratteli: -Hans uttalelser på Gjøvik en provokasjon som leder til partistrid."104 

Andre overskrifter i Dagbladet var "Nei til Bratteli- et ja til Gerhardsen" og "Krisen løses i 

Stortinget"105  

I kommentaren "vilje til makt"106 skrev Høyres Inge Lønning at det var rart hvordan 

motstanderne kalte Brattelis regjering umoralsk og hemningsløs, men likevel ville beholde 

 
99 Dagbladet 25.aug 
100 Dagbladet 28.aug 
101 Dagbladet 29.aug 
102 ibid 
103 Dagbladet 30.aug 
104 Dagbladet 31.aug 
105 Dagbladet 6.sept 
106 Dagbladet 6.sept 



36 

 

regjeringen. Han mente at motstanderne burde vært glade for at Bratteli ville gått av hvis det ble 

nei, iallfall hvis de faktisk mente at regjeringen var "umoralsk" 

Det var et par overskrifter til som var mye av det samme som allerede hadde blitt skrevet. 

Skribentene ytret sin forvirrelse over Bratteli sin avgjørelse, som man kan se i artikkelen "jeg 

skjønner ikke hva Bratteli driver på med"107. De skrev også at nei-folkene på stortinget kom til å 

ta ansvar for at en ny regjering skulle komme på plass. 

Arbeiderbladet  

Det er naturlig at Arbeiderbladet skrev mest om regjeringsspørsmålet med tanke på at det var 

deres regjering og parti dette handlet om. Det var cirka dobbelt så mange artikler i 

Arbeiderbladet som hadde noe med regjeringsspørsmålet i september, enn i Dagbladet og 

Aftenposten. Cirka 29 artikler mot 15 i både Dagbladet og Aftenposten, mens Nationen bare 

hadde 8 artikler. I august da regjeringen uttalte seg var det 16 artikler i Arbeiderbladet, 15 i 

Dagbladet, 13 i Aftenposten, og 7 i Nationen. 

Arbeiderbladet presenterte spørsmålet slik: "Arbeiderpartiet ber om velgernes tillit: Regjeringen 

går ved nei-flertall"108, "regjeringen ber om folkets støtte", "NEI til EF er også NEI til A-

regjering"109 "Vis regjeringen tillit ved å stemme JA til EF"110. De viste også til avisen "vårt 

land" som skrev: "vårt land: naturlig at Regjeringen går av ved nei-flertall"111. 

Vi kan se på disse overskriftene at Arbeiderbladet fulgte regjeringens linje lojalt. For Nei-velgere 

innen AP ble det gjort klart at et Nei gikk imot partiet, mens å stemme Ja var å ha tillit til 

regjeringen og partiet, så var en nei-stemme en stemme for mistillit. 

I lederen "Nødvendig klarhet"112 reagerte Arbeiderbladet på kritikken fra motstanderne. 

Motstanderne mente at regjeringen la press på velgerne, og gjorde valget til et regjeringsvalg, 

skrev avisen: "Man har gjort valget til et spørsmål om tillit til Arbeiderpartiet og Regjeringen, 

sies det." Det er litt uklart i denne lederen om Arbeiderbladet motsa at det var et spørsmål om 

tillit, eller om de bare motsa de andre argumentene som motstanderne kom med. Vi ser jo klart 

 
107 Dagbladet 8.sept 
108 Arbeiderbladet 23.aug 
109 Arbeiderbladet 25.aug 
110 ibid 
111 Arbeiderbladet 26.aug 
112 Arbeiderbladet 26.aug 



37 

 

og tydelig at det hadde blitt til et spørsmål om tillit, og Arbeiderbladet støttet den oppfatningen 

hvis vi ser på avisens artikler som handler om tillit, men Arbeiderbladet motsier i hvert fall 

kritikken om at kabinettspørsmålet var unaturlig eller et press. De mente tvert imot at det hadde 

vært uansvarlig om Regjeringen ikke hadde svart på om de ville gå av eller ikke i forkant av 

folkeavstemmingen. De greide også å trekke inn litt negativt om handelsavtalen og litt positivt 

om EF sin fredsskapende jobb i lederen, men i hovedsak handlet den om kabinettspørsmålet.  

"det har aldri vært tvil om at Regjeringen må gå av ved et nei-flertall" stod det på forsiden av 

Arbeiderbladet 28.aug, med overskriften "A-regjeringens politikk en helhet som vi ikke kan 

dele." Her skrev partisekretæren i AP Ronald Bye om at regjeringen bare diskuterte om de skulle 

si ifra om avgangen eller ikke.  "protest fra 11 A-representanter 'Regjeringsvalg gir unødig press' 

Guttorm Hansen: ingen er bedt om å stemme mot egen overbevisning"113 Det er noe uklart i 

Arbeiderbladet om man kan stemme Nei, og fortsatt være i partiet: "Det er ikke bare et nei til de 

femten personene i Regjeringen hevdes det, men det er et nei til hele Arbeiderpartiets holdning 

om hvordan partiet skal arbeide i framtida"114 men i en annen artikkel hevdes det at ingen blir 

bedt om å stemme mot sin overbevisning. Noe som imidlertid dukker opp igjen og igjen i 

Arbeiderbladet er at avisen ikke forsto motstandere som påsto at Regjeringen gjorde valget til et 

Regjeringsvalg og at Brattelis erklæring ville svekket betydningen av folkeavstemningen.115   

Arbeiderbladet fortsatte med enda flere artikler som handlet om tillit: "Du avgjør! 

Arbeiderpartiet ber om ditt ja. A-velger JA-velger"116, "et nei til ef er nei til regjeringen"117, 

"Fleischer er enig med Bratteli -eneste riktige å gå ved et nei-flertall"118, "Jeg har tillit til 

regjeringen Bratteli"119, og "JA til samarbeid- JA til A-regjering"120. Det handlet også om at Nei-

siden måtte ta ansvar, og at regjeringen ikke hadde gjort noe feil ved å si at de ville gå av: "Nei-

gruppen må ta ansvar for handelsavtale med EF.", " Guttorm Hansen: Regjeringen har ikke bedt 

om råd"121, "Hvem skal sitte i NEI-regjeringen? Bratteli: -Fordel om de sa fra om dette"122,  

 
113 Arbeiderbladet 28.aug 
114 ibid 
115 Arbeiderbladet 29.aug 
116 ibid 
117 Arbeiderbladet 4.sept 
118 Arbeiderbladet 5.sept 
119 Arbeiderbladet 6.sept 
120 Arbeiderbladet 23.sept 
121 Arbeiderbladet 8.sept 
122 Arbeiderbladet 16.sept 



38 

 

"regjeringen har ikke lagt press på velgerne"123. De hevdet at: "Motstanderne ønsket regjerings-

avklaring"124  

Dette var et vidt utvalg av overskrifter som støttet regjeringen og stilte seg positive til Brattelis 

kabinettspørsmål. Jeg har tatt med to bunker med overskrifter fra Arbeiderbladet. Vi kan se at 

dette allerede er flere enn alle de andre avisene. Jeg vil påstå at leserne av Arbeiderbladet fikk 

med seg mange av disse overskriftene og at de ble påvirket av dem. Vi ser fra disse overskriftene 

at det var et stort press på velgerne. Det handlet om tillit til regjeringen, og at velgerne måtte 

stemme ja for at regjeringen skulle bli sittende. Men det var også et par innlegg som kritiserte 

regjeringen og Bratteli. 

Thomas Chr. Wyller skrev et debattinnlegg som kritiserte regjeringens utspill. Han mante de 

endret på hva som var hovedproblemet og bi-problemet i valget. Velgerne ble bedt om å stemme 

Ja for å redde Regjeringen. De ba ikke om råd, de ba om tillit.125 Wyller mente at å stille 

kabinettspørsmål var den siste dråpen i begeret. Dette var fordi utenriksdepartementet allerede 

hadde blitt satt i arbeid for å støtte ja-siden. Det var også en sak tidligere i året hvor ja-siden fikk 

mye mer i statsbevilgninger enn det nei-siden fikk. Han pekte til Einar Gerhardsens toleranse-

linje som gikk utpå at man kunne stemme nei og fortsatt være en god Arbeiderparti velger.  

Tormod Hermansen og Gudmund Hernes kom med skarp kritikk av Bratteli i debattinnlegget 

"partiet og regjeringsansvar." De mente at Arbeiderpartiets velgere ble presset, og satt ovenfor en 

alvorlig lojalitetskonflikt. De prøver å vise til Gerhardsens uttalelse. Den mest originale kritikken 

og deres viktigste punkt var likevel at Bratteli utelukket en Arbeiderpartiregjering. De mente at 

en AP-regjering kunne vært en rimelig løsning selv om det ble nei. Brattelis standpunkt gikk 

nemlig mot Aps landsmøtevedtak som sa at uansett hva som skjedde i folkeavstemmingen så 

ville AP "uoppholdelig fortsette å kjempe for at vårt parti skal ha styring i de folkevalgte 

institusjoner."126 

I innlegget "Nei velger er også A-velger"127 mente også Sidsel Bauck at Regjeringen gikk for 

langt med å stille kabinettspørsmål, og at de gikk imot hva som ble sagt på landsmøte. Det ble en 

 
123 Arbeiderbladet 20.sept 
124 Arbeiderbladet 21.sept 
125 Arbeiderbladet 6.sept 
126 Arbeiderbladet 7.sept 
127 Arbeiderbladet 11.sept 



39 

 

rød tråd gjennom de fleste av nei-sidens innlegg, dette gikk imot det som tidligere var avklart, 

noe som satte ekstra press på nei-folk innen partiet. 

Ja og Nei-siden sin propaganda 

Når man ser på artiklene og argumentene begge sidene kom med kan man se klare posisjoner. Ja-

siden mente at det var naturlig for Regjeringen å gå av. Regjeringen ba om tillit fra folket. 

Tilhengerne mente at Regjeringen var ansvarlige ved å si ifra at de kom til å gå av. De kritiserte 

EF-motstanderne som ikke hadde gitt beskjed om hva slags regjering som kom etter 

avstemmingen. Hvis motstanderne ikke gjorde dette så var de uansvarlige. Ved å stemme ja så 

sikret man politisk stabilitet. Men ved å stemme nei ville det blitt politisk kaos. 

Nei-siden brukte andre ord for å påvirke folk. De mente at Regjeringen satte et alvorlig press på 

velgerne, da de satte kabinettspørsmål. Mange mente at dette var umoralsk, og grotesk. De 

refererte til Gerhardsen sin uttalelse om at en kunne stemme nei og fortsatt være god partimann. 

Mange spesielt innen Arbeiderpartiet mente at regjeringsspørsmålet gikk imot det som ble 

vedtatt på landsmøte og partiprogrammet om at Arbeiderpartiet alltid skulle streve etter 

politisk makt. Nei-siden mante til ro og tillit til det politiske systemet. 

Aftenposten var generelt positive til Regjeringen og hadde for det meste ja-innhold. De hadde tre 

artikler som var skrevet av motstandere. De var dermed ikke helt ensidige. De hadde mange 

artikler som siterte politikere. Noen man kunne se ofte var Kåre Willoch, Trygve Bratteli og 

Guttorm Hansen.  

Nationen skrev lite om saken, men var nokså kritiske til Regjeringen. For det meste skrev de om 

hvordan AP og Høyre presset velgerne, gjorde valget til et regjeringsvalg, og var udemokratiske. 

De skrev at de andre partiene kom til å ta ansvaret som Bratteli kastet fra seg. Det var ingen 

artikler som støttet Regjeringens bestemmelse.  

Dagbladet hadde for det meste artikler som kritiserte Brattelis kabinettspørsmål, og som 

oppfordret til ro. Det virker som de fleste artiklene prøvde å treffe AP-velgere. Det ser ut som de 

vinklet artiklene slik at en AP-velger som var usikker på lojaliteten og tilliten fortsatt kunne tro 

han var en fast AP-velger. Dette gjorde de ved å bruke konklusjonen fra Aps landsmøte om at en 

person måtte stemme etter egen overbevisning, og at partiet alltid skulle strekke seg etter politisk 

makt. 



40 

 

Arbeiderbladet var som sagt den avisen med flest innlegg. De hadde cirka like mange mot-

innlegg som Aftenposten selv om de hadde dobbelt så mange artikler. Redaksjonen var også mer 

involvert i saken enn det de andre avisredaksjonene var. Artiklene deres prøvde veldig hardt på å 

få folk til å tro at Regjeringen ikke kom med press mot velgerne. De skrev at det ikke var press. 

Det var naturlig at regjeringen skal gå av. Motstanderne ville ha et svar om regjeringen skulle gå 

eller ikke. Det var aldri et spørsmål om de skulle gå av eller ikke, men om de skulle offentligjøre 

det før valget. De prøvde veldig hardt å overbevise folk om at dette ikke var ment som press, 

eller som en taktisk manøver. 

Aftenposten og Arbeiderbladet støttet Regjeringen sitt vedtak om å gå av dersom det ble nei-

flertall. De hadde begge artikler som bagatelliserte motstandernes kritikk om at 

kabinettspørsmålet la press på velgerne. Jeg vil si at Regjeringen la press på velgerne. De mente 

at det var naturlig at en regjering skulle gå av hvis de ikke fikk tillit fra folket og at de gjorde det 

riktige ved å si ifra at de kom til å gå av. Det er sant, men hvis dette var så åpenbart og moralsk 

riktig av dem, så burde de sagt dette tidligere. De nevnte hvordan motstanderne hadde lyst på 

svar. Det er sant, men de nevnte ikke at motstanderne hadde lyst på svar mye tidligere sånn at 

man kunne bruke tiden til å tenke over konsekvensene. De ventet derimot til en måned før valget 

med erklæringen, noe som ikke gir mye tid til velgerne. Dette gikk også imot det de hadde 

vedtatt tidligere på landsmøtet. Hvis det var så åpenbart at de ville gå av ved et nei burde de 

uttalt dette på landsmøtet og ikke ført motstanderne innen partiet bak lyset. Jeg vil si at dette var 

et press på velgerne, spesielt på Arbeiderparti-velgerne. Jeg mener også at Arbeiderbladet og 

Aftenposten støttet og spredte dette presset i den grad at de også la press på leserne.  

Det må sies at Aftenposten og Arbeiderbladet var de to avisene som hadde artikler som gikk imot 

deres overbevisning. Det kan ikke sies om Dagbladet og Nationen. Dagbladet og Nationen var 

kritiske til regjeringen og kabinettspørsmålet de stilte ovenfor velgerne. De hadde et ensidig 

fokus rundt temaet. Det ser ikke ut som dette var et tema som var veldig viktig for Nei-siden. De 

var mer opptatt av å roe ned der hvor tilhengerne ville opphisse.  

Nationen var litt mer aggressive med anklagelser enn det Dagbladet var. De la ikke noe press på 

velgerne, og det var kun deres ensidighet som slår ut på Bakir et al. Sitt rammeverk. Men det er 

klart at dette var manipulerende tekster. De anklaget Regjeringen for å være udemokratiske og 

uansvarlige. Nationen hadde veldig få artikler om dette temaet, så det er ikke veldig ille. 



41 

 

Dagbladet har flere artikler, men har en mildere reaksjon til regjeringsspørsmålet. De hadde for 

det meste ensidige artikler de også, bortsett fra innlegget til Inge Lønning som ikke akkurat er for 

eller mot, men er litt kritisk til motstanderne.  

Var dette propaganda av Dagbladet? På den ene siden fremstilte Dagbladet denne saken som noe 

som var blåst opp i pressen fra ja-siden. Det at Bratteli stilte kabinettspørsmål var, i det store og 

hele, en bagatell og konsekvensene ville vært veldig små. Det ville kommet en mindretalls 

regjering med SP, V og KRF og de ville regjert i et år fram til et nytt valg. Det eneste spørsmålet 

hadde blitt hvem som skulle bli statsminister og hvem ville fått de ulike ministrene. Dette ville 

også hatt relativt liten betydning. Det var veldig lite Dagbladet skrev som ikke bare var 

informativt.  

På den andre siden hadde de artikler som "jeg skjønner ikke hva Bratteli driver på med" og " i 

alle fall gleder han høyre." Det virker som at disse to artiklene prøvde å fremstille Bratteli som 

dum. Det var også noen artikler som advarte Bratteli om splittelse i partiet. Denne splittelsen 

kom til å skje da AIK dannet eget parti og deltok i stortingsvalget 1973 som en del av 

Sosialistisk Valgforbund. Jeg tror ikke Dagbladet skrev eller publiserte artikler som hindret et 

informert valg, og jeg tror heller ikke de skrev manipulerende tekster. Dette er to ting som jeg la 

vekt på for å se om noe skulle være propaganda eller ikke. Men vi kan også se på Smith sin 

definisjon igjen, hvor han definerer "urasjonelle teknikker"128 som en primær karakterisering for 

propaganda. Han legger vekt på at en påstand må kunne overleve nøye granskning fra "rimelige 

folk." De argumentene Dagbladet løftet opp var at stortinget kom til å kunne innsette en 

regjering, at det ikke kom til å bli kaos, og at Bratteli gjorde en feil ved å sette et for stort press 

på velgerne som kunne i verste fall føre til en splittelse av partiet. Det at Stortinget ville sette på 

plass en Regjering er en selvfølge. Hvis ikke ville Norge hatt et større problem enn EF eller at 

Bratteli ville gå av. At det ville bli en mindretallsregjering er ikke noe spesielt. Regjeringen 

Bratteli var en mindretallsregjering, så det ville bare bli byttet om mellom to 

mindretallsregjeringen. Om splittelsen ville komme som følge av valget var litt mindre klart. Det 

virket som en splittelse hadde kommet uansett ved et nei, fordi medlemmene av AIK hadde et 

vidt forskjellig utenrikspolitisk syn enn AP. Det at Bratteli truet med å gå av tror jeg bare gjorde 

det klarere. De ble også ekskludert med hjelp av slagordet "A-velger er JA-velger." Jeg tror at 

 
128 Smith 81 



42 

 

begge argumentene de kom med var rimelige. Jeg vil dermed si at Dagbladet ikke bedrev noe 

klar propaganda i denne saken.  

Grunnen til at de to motstanderavisene hadde så forskjellig tone var fordi: Nationen var mindre 

involvert i debatten rundt regjeringsspørsmålet. Nationen var Bondelagets talerør, imens 

Dagbladet var løst knyttet til Venstre som var splittet i saken. Dagbladet sine artikler og 

kommentarer var ofte skrevet av unge politikere som Rune Gerhardsen og Kjell Magne 

Bondevik. Nationen ville ikke truffet velgere som hadde blitt påvirket av kabinettspørsmålet. 

Nationen sine lesere ville ikke brydd seg like mye som en Arbeiderparti-velger. Dagbladet hadde 

derimot et mye større publikum som sannsynligvis ville blitt påvirket av kabinettspørsmålet. 

Dagbladet måtte dermed mane til ro og tillit til Stortinget. Dagbladet måtte konkurrere mot andre 

aviser for å få solgt avisen på en annen måte en Nationen. Nationen hadde en veldig spesifikk 

målgruppe. Dagbladet prøvde å nå ut til et størst mulig publikum. 

  



43 

 

Kap 5.Hva skrev avisene om? 

Jeg har nå sett på de fire avisenes fremstilling av to temaer som dukket opp mot slutten av 

debatten. Handelsavtalen som ble aktuell etter at Sverige fikk sin, og regjeringsspørsmålet etter 

erklæringen i Gjøvik. Dette er bare to temaer av mange som ble dratt frem gjennom debatten. To 

andre som ble aktuelle mot slutten var det generelle europeiske samarbeidet og EF sitt 

fredsskapende arbeid. Samarbeidet ble enda mer aktuelt etter Vest-Tysklands forbundskansler 

Willy Brandts besøk i Oslo. Fredsarbeidet ble aktuelt etter fredsmøte på Telavåg. Dette var to 

arrangementer som ble holdt av Ja-siden. 

Andre temaer som ble tatt opp mot slutten av debatten var spørsmålet om trygd. Ville EF styre 

trygdebetalingene? Et annet tema som dukket opp helt til slutt var oljen. Den fikk 6 artikler i alle 

avisene bortsett fra Arbeiderbladet som skrev 10. Her var motstanderne sikre på at EF ville 

kontrollert oljen hvis man ble medlem. Tilhengerne mente at den eneste muligheten for å utvikle 

oljeindustrien var å bli medlem.  

Hvis man bare ser på de to sakene jeg skrev om kan man få et nokså positivt inntrykk av 

Dagbladet. Konklusjonen jeg kom med i begge sakene reflekterte godt for dem, i motsetning til 

de andre avisene. Hvis man ser på andre saker så er det litt annerledes. De skrev mange artikler 

som generelt var mot tilhengerne, og artikler som var positive til motstanderne. Grunnen til at jeg 

valgte de to temaene var fordi jeg syntes handelsavtalen var interessant, og jeg trodde dette var 

noe nei-siden hadde muligheten til å argumentere godt for. Regjeringsspørsmålet var også 

interessant, dette var på den andre siden noe som tilhengerne ville kunne bruke godt. Det at 

Bratteli stilte kabinettspørsmål var også noe som satte et stort inntrykk på debatten i ettertid. Jeg 

trodde det ville bli en god sak for tilhengerne og en god sak for motstanderne. 

Hvilke saker var ellers viktigst for avisene? Jeg lagde noen kategorier, eller temaer, for artikler 

som avisene skrev om. Temaene jeg skrev opp var: Skipsfart. Handelsavtale. Økonomi/industri. 

Jordbruk/fiske/distrikt. Miljøvern. Selvstendighet/union/samarbeid. Sosialpolitikk. Kvinnesak. 

Sikkerhet/fred. Stabilitet og regjeringsspørsmål. Kultur. Og til slutt olje. 

Jeg har også to kategorier som jeg har kalt "for motstandere/ mot tilhengere" og "for tilhengere/ 

mot motstandere" Dette er brede kategorier for artikler som ikke har noe med de andre temaene å 

gjøre. Det er artikler som ikke har noe om skipsfart, jordbruk, industri, eller noen av de andre 



44 

 

temaene. Her kan man finne innslag som "hvorfor jeg stemmer nei" fra Nationen, hvor de spurte 

forskjellige personer om grunner til at de ville stemmer nei. Det samme hadde Arbeiderbladet, 

men for ja. Dagbladet hadde en daglig spalte som het "fra grasrota" hvor de snakket med folk 

rundt omkring i landet. Ofte var denne spalten fokusert på nei-siden og bar preg av å fremme nei-

siden sine positive sider, og senke ja-siden sine. Et annet eksempel på dette var Aftenposten som 

noen ganger skrev om pøbelstreker eller lignende som nei-siden hadde gjort. Disse to 

kategoriene er de største i september for alle avisene. Antall artikler med dette som tema står i 

Tabell.5. I juli var dette nesten de to kategoriene som ble skrevet minst om. I august var de størst 

i Aftenposten og Dagbladet. Arbeiderbladet hadde bare to artikler, og Nationen hadde mange, 

men jordbruk og union var mer populære. Prosentvis i september hadde Arbeiderbladet flest 

"for" artikler for den andre siden. De hadde 22% av artikler som gikk mot deres eget syn. 

Aftenposten hadde 17%, dagbladet hadde 15%, og Nationen hadde 2%.  

Tabell.5  

 juli  august  September  

Aftenposten 2 7 5 23 9 45 

Dagbladet 7 4 25 6 41 7 

Nationen 2 0 20 0 48 1 

Arbeiderbladet 0 7 0 2 19 66 

 Mot 

tilhengere/for 

motstandere 

Mot 

motstandere/for 

tilhengere 

Mot 

tilhengere/for 

motstandere 

Mot 

motstandere/for 

tilhengere 

Mot 

tilhengere/for 

motstandere 

Mot 

motstandere/for 

tilhengere 

 

Utenom å snakke opp sin side, eller snakke ned den andre, så lå det forskjellige temaer på toppen 

for hver avis. Aftenposten skrev 29 artikler om både samarbeid, og om økonomi. Dagbladet 

skrev overaskende nok mest om økonomi med 17 artikler. Jeg ville trodd at en nei-avis kom til å 

skrive mest om union. Økonomi var ofte det ja-siden lokket med.   

Nationen på den andre siden var ikke overaskende og skrev 44 artikler om union, og 39 om 

jordbruk. Arbeiderbladet skrev mest om samarbeid med 37 artikler, økonomi hadde 35 artikler, 

handelsavtalen hadde 31 artikler, og regjeringsspørsmålet hadde 29.  



45 

 

Dagen før valget 

Avisene brukte den 23.september som en siste appell til velgerne. De la frem sine politiske 

tanker og begrunnet de på ulike måter. De brukte forskjellige ord, og forskjellige måter på å 

overtale leserne.   

Den 23. september, på leder plassen skrev Aftenposten "Derfor ja." De skrev at Nei-siden hadde 

fra starten, før forhandlingene var ferdig, vært mot EF. Motstanderne visste fra første stund at 

selvstendigheten ville gå bort og at fiskere og bønder ville få dårligere kår. Aftenposten skrev at 

motstanderne gikk tilbake på hvert eneste punkt gjennom debatten etter at tilhengerne hadde 

klargjort påstandene. Aftenposten mente at Folkebevegelsen bare ville skape usikkerhet og 

forvirring. "denne bevegelsen har ikke villet, og vil ikke, ta noe ansvar. Og den har intet 

alternativ." Det er litt underlig at en særorganisasjon skal ta ansvar for ting som kom til å skje i 

regjeringen og stortinget. Jeg tror Aftenposten ikke burde ha pekt på Folkebevegelsen og snakket 

om ansvar. Det er heller et tema for stortingspartiene. De fortsatte med å skrive at valget handlet 

om å bli med i et fellesskap av frie nasjoner hvor ingen dikterte eller ville bli diktert. Det handlet 

om samarbeid "om de veldige problemer og interessante oppgaver som fremtiden vil stille Vest-

Europa overfor." Det kom ikke til å bli lavere levestandard, trygder, eller en ny livsstil. "De som 

ønsker å endre Norges kurs, de som ønsker å skape forvirring, ber oss å stemme nei. De som 

ønsker at vårt land fortsatt skal ha en fast forankring i det vest-europeiske fellesskap, som ønsker 

samarbeide og fellesskap, stemmer ja."129 

Aftenposten mente at motstanderne gikk tilbake på alle punkter, og at de ikke ville ta ansvar. De 

mente at medlemskap i fellesskapet var en fortsettelse av norsk utenrikspolitikk. Man kan 

argumentere om medlemskap var en fortsettelse av norsk utenrikspolitikk like mye som man kan 

argumentere for at det ikke var det. Det kommer an på hva man legger vekt på. Men at 

motstanderne gikk tilbake på hvert eneste punkt etter at tilhengerne klargjorde dem var feil. De 

nevnte fiske og jordbruk som en av de punktene motstanderne gikk tilbake på, men det var ikke 

sant. Motstanderne mente hele tiden at fiske og jordbruk ikke kom til å få det bra innen EF, og de 

trodde ikke på den tiårs garantien som EF kom med. Det var helt feil at motstanderne gikk 

tilbake på punkter.  

 
129 Aftenposten 23. sept 



46 

 

Aftenposten kjørte en skarp linje mot motstanderne. Bengt Calmeyer og Kjell-Olav Mathisen 

hadde allerede i 1974 skrevet om endringene i Aftenposten gjennom EF-debatten og skrev 

"Falne engler er som kjent de svarteste"130, de mente at Aftenposten hadde ofte hatt god og 

nøytral redaksjonell standard, men under EF-debatten endret de holdning. De skrev også "Når 

Aftenposten blander referat/kommentar er det ikke antydning til skille. Både form, utstyr 

typografi, og plassering godtgjør at der et er 'referat', mens det i virkeligheten dreier seg om en 

redaksjonell mening."131 Det må sies at Calmeyer var nei-mann, og medlem av AIK. Han hadde 

et stort bias mot Aftenposten.  

I sin leder "La svaret bli nei"132 ba Nationen folk om å gå og stemme i avstemmingen. De ba 

leserne om å stemme selv om de ikke visste hele saken, eller om de syntes det var for komplisert. 

De skrev at folk ikke var ment til å være eksperter på alt, og at dette ikke var noen ekspertanalyse 

eller lignende. Det handlet om et råd fra folket. Nationen mente at dette var en så stor sak at det 

ikke var noen som kunne komme med en helt komplett analyse, og at ingen hadde nok 

kompetanse til å ta en helt riktig avgjørelse. De skrev at ingen kunne vite følgende av å bli 

medlem, men hvis man stemte nei så holdt Norge seg på akkurat samme sted som det allerede 

var. De vil ikke melde Norge inn i et felleskap som raskt kunne komme til å bli en union. De vil 

heller at tvilere skulle stemme nei, fordi man kunne vente og se hva EF ble til. Nationen viste 

også sin misnøye med hvordan embetsverket og statsmakt hadde blitt brukt til valgkamp. De slo 

ned argumentet om at medlemskap ga sikkerhetspolitisk trygghet, siden Norge allerede var 

forankret i NATO. En frihandelsavtale var også noe de mente var godt for Norge, siden man 

beholdt råderetten i landet og over de nye oljekildene. "La mandagens svar bli et klart nei. Det 

blir ikke noe nei til samarbeid, men til en fastbundet samarbeidsform som for tiden ikke er 

hensiktsmessig for vårt land." 

Den eneste klare feilen som Nationen kom med, var det at Norge kom til å holde seg på samme 

sted. Hvis Danmark og Storbritannia ble medlemmer av fellesskapet så var det en stor forskjell 

fra tidligere. Norge ville ikke hatt det samme forholdet med de to landene lengere. EFTA kom 

nok heller ikke til å bli like viktig hvis Storbritannia ble medlem. 

 
130 Calmeyer & Mathisen 1974 s.133 
131 ibid 
132 Nationen 23.sept 



47 

 

I Arbeiderbladet sin leder "Foran valgets dag"133 kom de med en annen konklusjon en Nationen. 

Der hvor Nationen mente at tvil og usikkerhet var vanlig og ville føre til nei, så mente 

Arbeiderbladet at man da måtte ty til tilliten til ekspertene og lederne. Det handlet om hvem man 

stolte på, og hva slags informasjon man stolte på. Arbeiderbladet pekte på en samlet regjering 

som ba folket stemme ja. De var kritiske til anklagen om salg av Norge. De trodde ikke noen 

som helst regjering ville gitt fra seg makt uten en veldig god grunn. De mente derimot at den 

råderetten Norge ville få i fellesskapet og Europa ville gjøre opp for den man ville gitt fra seg 

innenriks. De mente at dette sikret fred og stabilitet i Europa. Hvis Norge ikke ble medlem, så 

ville man blitt isolert alene i nord. Hvis det ble ja så ville arbeiderpartiregjeringen bli, men hvis 

det ble nei kunne man vente usikkerhet både utenriks og innenriks.  

Det var nok usannsynlig at Norge kom til å bli isolert, eller at Norge kom til å ha noen effekt på å 

sikre fred i Europa. Det var nok også usannsynlig at det kom til å bli usikkerhet innenriks. 

Dagbladet hadde en leder som var rett på sak "Stem nei!"134 De startet med å si at realiteten ikke 

kom til å bli slik folk hadde spådd. EF kom nok ikke til å gi de godene tilhengerne "lokker med" 

eller de ulykkene motstanderne advarte mot. De mente at en frihandelsavtale ikke bare kom med 

positive sider, men det kom nok heller ikke økonomisk ruin og russisk dominans. "Den enkelte 

må derfor foreta en rolig avveining ut fra sitt eget syn på hva som er viktig og mindre viktig." 

Dagbladet mente at den økonomiske siden var minst viktig, og trodde det kom til å gå greit 

uansett utfall. De trodde heller ikke sikkerhetspolitikken kom til å bli påvirket. De mente derimot 

at mulighetene til å lede samfunnsutviklingen var viktige. De mente dermed at selvråderetten var 

det viktigste, fordi det var det som gjorde at Norge kunne styre samfunnsutviklingen. De var 

også usikre på EF sin framtid, og mente at det i verste fall kunne bli til en union hvor Norge ble 

en fjern provins. 

Dagbladet var den avisen som kommer med den roligste appellen. De mente at folk burde 

stemme etter det de mente var viktigst. 

De to ja-avisene virket litt mer arrogante enn nei-avisene. De kom med ulike påstander og 

profetier. Nei-avisene virket mer ydmyke når de sa at ingen kunne spå hva som kom til å skje, og 

 
133 Arbeiderbladet 23. sept 
134 Dagbladet 23. sept 



48 

 

at folk burde stemme etter egne verdier. De kom selvfølgelig med en appell for å få folk til å 

stemme nei. 

  



49 

 

Kap 6. EF-debatten i mediehistorisk perspektiv 

Det liberale perspektivet 

Media er kjent som "den fjerde statsmakt" og har stor påvirkningskraft på både folk og regjering. 

I media historie er det forskjellige synspunkter på media. Ifølge James Curran så kan man finne 

seks forskjellige narrativer for å forstå media historie. Man har det liberale, populistiske, 

feministiske, libertarianske, antropologiske, og det radikale.135 Mange liker å se på media med 

det liberale synspunktet. Det går utpå at demokratiseringsprosessen i moderne demokratier som 

avskaffet eneveldige monarkier ble ekstremt styrket av media. Den liberale teorien bygger på to 

argumenter. For det første at media kjempet seg løs fra statlig kontroll. For det andre at folket ble 

myndiggjort av det frie media. Dette narrative har ulike fortolkninger, men i bunn og grunn har 

alle fortolkningene et positivt syn på pressen, og at pressen fremmet den demokratiske 

prosessen.136 Curran forklarer at pressen var den første typen media som ble frigjort fra staten, 

deretter kino, og til slutt kringkasting. 

BBC er Storbritannias fremste kringkastingsselskap. BBC følger de samme reglene som alle 

andre tv og fjernsynskanaler. Det eneste som skiller dem er at BBC får pengene via tv-lisens 

istedenfor reklame. Curran mener at BBC var frigjort fra staten fra 1950-tallet og utover.137 BBC 

hadde likevel fram til 2007 et "board of governors" som regulerte BBC, og representerte 

publikumets interesser. Dette styret ble valgt av regjeringen, noe som kunne lede til partiske 

beslutninger. Styret skulle velge direktøren av BBC, de skulle sette mål og lage planer, og de 

skulle følge opp klager og ta dem til etterretning.  

NRK er ofte sammenlignet med BBC. NRK var på den andre siden en statsinstitusjon fram til 

1988, de var underlagt kultur- og vitenskapsdepartementet. NRK ble på lik linje med BBC 

finansiert via tv-lisens. NRK blir ledet av en kringkastingssjef. Det er også satt et 

kringkastingsråd. De uttaler seg om saker på eget initiativ og ved klager fra publikum. Dette 

rådet er valgt av regjeringen og stortinget. NRK har også hatt strengere og spesielle regler i 

motsetning til andre kanaler og BBC.  

 
135 James Curran (2002) media and power Routledge s.40 
136 Curran 2002 s.4-6 
137 Curran 2002 s. 5 



50 

 

Det er underlig hvordan Curran hevder at BBC frigjorde seg fra staten. De er fortsatt et statlig 

selskap, bortsett fra at regjeringen ikke kan bruke noe direkte innflytelse. Det er fortsatt indirekte 

virkemidler staten kan bruke for å kontrollere BBC.  

Jeg tror ikke NRK er frigjort fra staten. De er ikke direkte styrt av regjeringen og har 

retningslinjer som hindrer det, men de er fortsatt en del av staten. Jeg tror de narrativene Curran 

kommer med ikke tar for seg rollen til statlige medier godt nok. Curran skrev:  

"When liberal histories of individual media are woven together, they thus provide a 

coherent narrative in which the core media system became free over a period of three 

centuries. The second theme of this narrative is that free media empowered the people. 

This is worth presenting in some detail since it is the crux of the liberal case."138 

Jeg vil påstå at dette perspektivet ikke burde fokusere alt for mye på en slags frigjøring fra staten. 

Denne frigjøringen ser man bedre i pressen enn kringskastingen. Kringkastingen blir friere etter 

hvert og statsmonopolet går bort. Men de statlige kringkastingsselskapene bidrar mye til å 

myndiggjøre og informere folket, og det bedre enn andre medieselskaper kan. Michael Bailey 

skriver om rollen til BBC på 1920-tallet. "The BBC's public service ethos, especially its 

commitment to educating and informing its listening public, is particularly important in this 

respect, not least because it filled the void created by an increasingly commercialized press."139 

Det samme gjorde NRK under EF-debatten. Der pressen skrev propaganda, så kom NRK med 

informasjon.  

Vi ser at avisene er uenige i mange ting, og at de kommer med propaganda. Et spørsmål er om 

alle disse ulike meningene og propagandaen bygger seg opp til at man får en demokratisk media. 

Hvis en person leser alle disse avisene, så kommer han til å få mye informasjon fra begge sidene. 

Han kommer til å kunne se både at en handelsavtale kan kunne hjelpe Norge, men også at det 

ikke er like bra som et fullt medlemskap. Han kommer til å havne i en situasjon hvor han 

kommer til å måtte ta valg, både i hvilke saker som er viktige, men også hvilken informasjon å 

stole på. Dette er noe Dagbladet skriver i sin leder dagen før valget, men også noe 

Arbeiderbladet skriver om. Arbeiderbladet mener jo at tillit til autoritetene burde være noe som 

 
138 Curran 2002 s.5 
139Michael Bailey (2009) Narrating media history Routledge s.23 



51 

 

veier tungt når denne leseren tar et valg. I november 1972 samlet SSB statistikk på "Personer 

etter deres viktigste kilde til nyheter som gjelder andre deler av landet eller hele landet." tabell. 6 

Og statistikk om "Personer etter deres viktigste kilde til nyheter om utlandet." 

 Tabell.6140 

  
radio  fjernsyn aviser to eller 

flere av 
masse-
mediene 
radio, 
fjernsyn, 
aviser 

vet 
ikke 

totalt 
antall 
personer 

nyheter 
innenriks 

 
24 47 19 8 2 1328 

nyheter 
utenriks 

 
18 62 11 7 2 1328 

 

Vi ser her at folk sjeldent bruker to eller flere av massemediene, som sine viktigste kilder til 

nyheter. Det går mest i fjernsyn og radio. Det betyr at folk som regel ikke leste flere aviser for å 

få et bedre bilde av debatten. Eller, det betyr at folk ikke så på å lese flere aviser som noe viktig. 

Det å lese flere aviser koster mer penger, i alle fall hvis man allerede har radio eller fjernsyn i 

hjemmet sitt. Man kan anta at folk ikke leste alle avisene, og mest sannsynlig holdt seg til en 

avis, og enten radio eller fjernsyn. Dette kan bety at NRK sto sterkt, og kunne ha bidratt mye til 

et liberalt medialandskap. Problemet med denne statistikken er at det er et lite utvalg. Man kan 

altså ikke trekke noen sterke konklusjoner ut av den.  

Det radikale perspektivet 

De andre narrativene er ikke like aktuelle, bortsett fra det radikale narrativet. Dette narrativet har 

ikke et veldig utfylt rammeverk, ifølge Curran.141 Hovedpoenget i dette narrative er at media 

løsrev seg fra staten, men de falt under makten til store bedrifter og reklamebyråer. Julian Petley 

hevder at avisene utviklet seg fra små lokale aviser til en industri. Denne industrien så på leserne 

som forbrukere og inntektskilder. Avisene begynte å lage innhold som var attraktivt for 

reklamebyråer. De som kjøpte reklame plass begynte dermed å få mye å si hva som skulle 

 
140 https://www.ssb.no/a/histstat/iu/iu_23.pdf 
141 Curran 2002 s.34 



52 

 

komme med i avisene. Dette fostret en aviskultur som måtte passe seg for å ikke ødelegge for 

reklamebyråene.142 "The media, in short, managed the public rather than expressed the public 

will."143 Her er ikke media på folkets side, men heller på staten, eller eliten, sin side. De med 

penger bestemte hva som skulle, eller ikke skulle få plass i media. Disse narrativene må sies å ha 

blitt utviklet med tanke på britisk avisemedia sin historie, og norske forhold var annerledes.  

Norsk avismedia på 70-tallet ble preget av aviser som var knyttet til politiske partier. 

Arbeiderbladet og Nationen er de to som var tettest knyttet til et parti. Dagbladet og Aftenposten 

hadde litt løsere tilknyttelse, men de var påvirket allikevel. Dette medialandskapet med 

partiaviser gjør norsk avismedia annerledes enn den britiske, og dermed blir Curran sine 

narrativer mindre aktuelle.  

Arbeiderbladet og Nationen var eid og styrt henholdsvis av Arbeiderpartiet og Senterpartiet. Det 

er derfor ikke rart at de farte med partipropaganda og fremmer en side. Likevel gjorde 

Arbeiderbladet en bedre jobb enn Nationen på å være mindre partisk.  

Problemet lå hos Dagbladet og Aftenposten. Disse avisene var henholdsvis knyttet løst til 

Venstre og Høyre. Dette var de største avisene i landet, og ingen av dem kom med informasjon 

som kunne dekke begge sider av debatten. Aftenposten sto klart på Ja-siden, imens Dagbladet sto 

klart på Nei-siden. Ja-siden hadde også generelt større opplag enn nei-siden. Begge avisene 

prøvde til en viss grad å fremstå som nøytrale. Aftenposten prøvde å virke nøytrale ved å bare 

rapportere det andre hadde sagt, selv om de for det meste rapporterte det ja-folk sa. De hadde 

ofte en polemisk stil som tidligere hadde vært utypisk for Aftenposten. De har et par ledere som 

var preget av deres ja-bias. Dagbladet var nok den minst problematiske avisen. De var tydelige 

på at de støttet nei-siden, men de lagde ikke like mye propaganda som de andre avisene. Og de 

var ikke like påtrengende som andre aviser.  

Er avisene en del av det radikale narrativet? Gleditsch & Hellevik påpeker at de som bodde 

sentralt, hadde høy lønn, høy utdannelse, og høyere stillinger stemte ja.144 Jeg vil påstå de med 

høy utdannelse, lønn og stilinger er eliten. Ved denne definisjonen så var ja-siden eliten. Dermed 

ville Arbeiderbladet og Aftenposten falle under det radikale perspektivet. Men man kan også 

 
142 Bailey 2009 s.190 
143 Curran 2002 s.34 
144 Gleditsch & Hellevik 1977 s.96 



53 

 

mene at eliten er ledelsen i de politiske partiene, og da var Nationen en del av eliten, selv om de 

stemte nei. Partiene var en representasjon for velgerne. Senterpartiet representerte i hovedsak 

bøndene og de som bodde i distriktene. Arbeiderpartiet representerte arbeidere. Ingen av disse 

grupperingene kan beskrives som en elite. Hvilke aviser som var "radikale" ville dermed endret 

seg etter stortingsvalg eller om en regjering gikk av. Gjennom hele EF-debatten ville dermed alle 

avisene vært en del av eliten, og ikke vært det. 

Det å finne ut hvem som var "eliten" er kanskje ikke så viktig. Poenget er, som Curran sa, om 

media styrte folket istedenfor å fremme folkets interesser. Det er umulig å si hva folkets 

interesser er. Folket har ikke en ensidig interesse, dette vises jo hvert fjerde år i stortingsvalg. 

Det er nok en ting som hele folket er interessert i, og det er informasjon. Media burde ha gitt 

folket den informasjonen de trengte og latt folk danne sin egen mening, men det gjorde de ikke. 

Avismediene jeg har sett på ga kun informasjon som styrket deres egen side.  

Det er nok ikke helt riktig at media styrte folket. Media var ikke i denne konteksten en monolitt. 

Julian Petley peker for eksempel på Rupert Murdoch sitt mediekonsern som styrte store deler av 

det britiske medielandskapet.145 I dag kan man se på Schibsted som et eksempel. De eier VG, 

Aftenposten, Bergens tidende, Stavanger Aftenblad, og Fædrelandsvennen. Dette er store aviser 

som har mye innflytelse både lokalt og nasjonalt. I Norge har pressestøtten eksistert siden 1969. 

Dette er en måte i å hindre at et ikke-statlig mediemonopol kom til å forme. Dette ville hjelpe 

med å styrke meningsmangfoldet i landet. 

Media på 1970-tallet var flere forskjellige nyhetskanaler som alle har en redaksjon med ulike 

tanker, og eiere. Mange av avisene i EF-debatten var ja-aviser, og mange av dem hadde nok 

forskjellige grunner til sitt ja-syn. Men det var også nei-aviser, og disse var veldig uenige med ja-

avisene. Allerede her ser vi at media ikke er en entitet som styrer folket. Dette er med mindre 

man strekker definisjonen til at en enkelt avis prøver å styre folket. Det er riktig at en enkelt avis 

har lyst til å få sin mening ut og endre andre folk sine meninger. Jeg har vist at de fire avisene jeg 

har sett på kom med propaganda. Dette at en avis eller flere aviser prøvde å endre folk sin 

mening er ikke grunn nok til å påstå at Norge hadde et radikalt medianarrativ.  

 
145 Bailey 2009 s.191 



54 

 

Norsk avismedia var som sagt dominert av partiaviser, og aviser knyttet i en viss grad til 

partiene. Dette fremmet partienes syn, men også medlemmene av partiene. Man kan trekke linjer 

til hvordan landet styres med representasjon. Det gjør at media burde ha representert folket på en 

god måte. Men det var ikke saken. Det var 90% - 10% av ja-aviser til nei-aviser. På stortinget ser 

man at det var 47 mandater fra nei-partier, hvis man inkluderer hele venstre. Det var 103 

mandater fra ja-siden. I prosent blir det 68.6% ja mot 31.3% nei. Her er det ikke tatt med 

splittelsen av venstre og den delen av AP som var motstandere. Det viser at ja-siden hadde mer 

representasjon på stortinget, og i media. Det er derimot en mye større variasjon i media og 

stortinget.  

NRK var det media som ga informasjon til folket, og greide å holde seg nøytrale. NRK hadde 

monopol på både tv og radio. De var, i motsetning til alle avisene jeg har sett på, nøytrale. En 

stor grunn til denne nøytraliteten var deres monopol, og deres objektivitetskrav. De hadde 

kritiske øyne på seg fra begge sider, og hvis ett program hadde preg av å være partisk så ville 

kritikken hagle. Kringkastingssjef Torolf Elster sa tidlig i debatten at:  

"Fellesmarkedet skal i disse månedene behandles på samme måte som vi behandler partipolitisk 

stoff i tiden foran et Stortingsvalg: ubetinget nøytralt og balansert, med full oversikt og kontroll 

over alt vi gjør."146 

NRK var så strenge på dette kravet at da Arne Altern og Bjørn Nilsen skrev under på et opprop 

så ble de fratatt muligheten til å lage reportasjer om EF frem til valget.147 Nilsen mente dette gikk 

imot ytringsfriheten hans. Etter valget fikk NRK kritikk av Kåre Willoch for at Høyre var 

underrepresentert på tv.148 Elster hadde allerede i sommeren inngått en avtale med Jörgen 

Westerståhl fra Göteborgs Universitet om å undersøke NRKs balanse fra 1. august til valgnatten. 

Både fra TV og radio. Undersøkelsen viste at ja-siden fikk 51.5 prosent av sendetiden, og nei-

siden fikk 48.5 prosent. Dette var veldig jevnt. Westerståhl begrunnet det lille ja overtaket med at 

ja-siden hadde regjeringsmakt og hadde derfor mer nyhetsverdi. Det var også riktig at Høyre ble 

underrepresentert, men det var fordi NRK ikke behandlet dette som et vanlig partipolitisk valg. 

De behandlet det som to sider, ja og nei, hvor begge var likeverdige. Stein Ørnhøi, tidligere 

 
146 Hans Fredrik Dahl, Henrik Grue Bastiansen, & Bente Rannveig Hansen (1999) Over til Oslo: NRK som monopol 

Cappelen. s.461  
147 Dahl, Bastiansen & Hansen 1999 s.464 
148 Dahl, Bastiansen & Hansen 1999 s.469 



55 

 

program sekretær i NRK, beskrev Elster sin beslutning som en av de viktigste grunnene til at nei-

siden vant.149 Mye kunne ha endret seg dersom Elster valgte å følge debatten basert på partiene i 

Stortinget. Hvis det hadde skjedd ville ja-siden fått mer sendetid, og hadde med stor 

sannsynlighet vunnet valget.  

Med dette mener jeg ikke at NRK som monopol var det som "reddet" valget for nei-siden. Et 

monopol kunne like gjerne tapt valget for nei-siden. Alt bare basert på hvordan Elster reagerte. 

Hadde han tatt valget og vurdert EF-saken som en partisak så ville det nok blitt en ja-seier. Det 

som faktisk hadde noe å si var reglene som NRK måtte følge. De var pålagt å være nøytrale, og 

dette er noe jeg tror kunne skjedd selv om de ikke var et monopol. Spørsmålet er selvfølgelig om 

NRK ville hatt de reglene hvis de ikke var et monopol. I dag er ikke NRK et monopol lengere, 

og de har vedtekter som sier at de skal være balansert over tid, og har som formål å oppfylle 

demokratiske behov.150 Jeg tror dermed at NRK ville hatt lignende regler selv om de ikke var et 

monopol under EF-debatten.  

  

 
149 Dahl, Bastiansen & Hansen 1999 s..471 
150 https://info.nrk.no/vedtekter/#utfyllende 

 

https://info.nrk.no/vedtekter/#utfyllende


56 

 

Kap 7.Konklusjon 

EF-debatten i avismedia var ensidig. Hver avis hadde sitt synspunkt og skrev artikler ut ifra dette 

synspunktet. De ga lite informasjon, men mange profetier. De avisene jeg har sett på fokuserte på 

forskjellige saker i debatten. Arbeiderbladet prøvde å samle Arbeiderpartiet ved bruk av press fra 

kabinettspørsmålet. Aftenposten prøvde å overbevise leserne om at en handelsavtale med EF 

ville være dårlig for Norge økonomisk sett. Nationen skremte med union og dårlige kår for 

distriktene, dette var saker Senterparti-velgere brydde seg om. Dagbladet skrev om hvordan det 

gikk med EF-debatten på grasrota, og prøvde heller å samle nei-siden i et slags fellesskap.  

Hvis man skulle rangert avisene etter hvor mye propaganda de skrev ville jeg sagt at Nationen 

skrev mest, deretter Aftenposten, og så Arbeiderbladet, og til slutt Dagbladet. Aftenposten og 

Arbeiderbladet er på nokså lik linje, men Arbeiderbladet hadde ett viere perspektiv enn 

Aftenposten. Dagbladet var ikke like preget av propaganda, men de hadde likevel en sterk nei-

stemme. Det må sies at dette er basert på de to sakene jeg så på, og det kan hende at forskjellige 

saker ville gitt forskjellige resultater. 

Dagbladet hadde nok relativt lite propaganda fordi de ville treffe et stort publikum. De var 

avhengig av å selge aviser hver dag fra kiosker og butikker. I motsetning til Aftenposten som 

solgte aviser via abonnement. De hadde en mye sikrere posisjon. Arbeiderbladet og Nationen var 

partiaviser som hadde en veldig spesifikk målgruppe, og hadde ikke veldig mye konkurranse.  

Det at avisene skrev propaganda kan selvfølgelig argumenteres basert på hva man definerer som 

propaganda. Jeg har brukt Bakir et al. Sitt OPC-rammeverk og Zollmann sin definisjon på 

propaganda for å finne ut om avisene skrev propaganda. Det var fordi disse definisjonene var nye 

og hadde klare rammer. Den mest brukte metoden for propaganda var bedrag, og deretter kom 

press og insentiver. Ja-siden var den siden som brukte press mest, siden regjeringsspørsmålet var 

et stort press på a-velgere. Insentiver ble brukt mindre, men man kan finne dem i argumenter om 

økonomisk vekst.  

Curran sine mediehistoriske narrativer passer ikke inn i en norsk kontekst, i hvert fall ikke i EF-

debatten. Ingen av narrativene tar for seg ideen om at en statlig institusjon kan fremme den 

demokratiske prosessen. De tar heller ikke for seg et medielandskap som er basert på partiaviser. 

De to mest relevante perspektivene, det liberale og det radikale, bygger på premisser vi ikke ser i 



57 

 

Norge på denne tiden. Det liberale mener at et frigjort media styrker demokratiseringsprosessen, 

men i Norge ser vi at det eneste media som styrket demokratiseringsprosessen var det statsstyrte 

NRK. Imens skrev avisene lite som styrket demokratiet. NRK kunne like gjerne hjulpet ja-siden 

ved å se på EF-saken som en partisak, og det var bare kringkastingssjefen sitt valg som bestemte 

det. Det radikale narrativet mener at media ville stå på samme siden som staten, eller eliten. I 

Norge hadde man partiaviser. Hvert parti hadde dermed noe motstand i forskjellige aviser. De to 

største avisene Aftenposten og Dagbladet var knyttet til Høyre og Venstre. Hvis de to partiene 

dannet en koalisjon så fantes det også Arbeiderbladet og mange andre lokale Arbeiderblad som 

fungerte som en kritisk røst i media. Den statlige pressestøtten gjorde det også lettere å få utgitt 

egne aviser.  

EF-debatten viser hvor skjør media sin integritet kunne være. Dette var som sagt en av Norges 

mest opphetende debatter. Dette var en sak som ble satt på spissen, og testet Norges media. Dette 

viste at media ikke var så liberale, eller åpne, som man kanskje tenkte, og at mer åpen debatt 

burde funnet sted. Aftenposten, og kanskje VG og Dagbladet burde hatt høyere standarder enn 

andre aviser på grunn av deres store markedsandel og opplag. 

  



58 

 

Litteraturliste  

Allen, H. (1979) Norway and Europe in the 1970s (s.289) universitetsforlaget. 

Auerbach, J., & Castronovo, R. (2013). The Oxford handbook of propaganda studies. Oxford 

University Press. 

Bailey, M. (2009). Narrating media history (pp. XXIII, 275). Routledge. 

Bakir, V., Herring, E., Miller, D., & Robinson, P. (2019). Organized Persuasive 

Communication: A new conceptual framework for research on public relations, propaganda and 

promotional culture. Critical Sociology, 45(3), 311–328. 

https://doi.org/10.1177/0896920518764586 

Calmeyer, B., & Mathisen, K. O. (1974). Aftenposten (p. 147). Pax. 

Claes, D. H., & Førland, T. E. (2015) EU: Mellomstatlig samarbeid og politisk system (5,236) 

Gyldendal 

Curran, J. (2002). Media and power (pp. X, 308). Routledge. 

Dahl, H. F., Bastiansen, H. G., & Hansen, B. R. (1999). Over til Oslo: NRK som monopol 1945-

1981 (Vol. 3, p. 629). Cappelen. 

Dinan, D. (2014) Europe recast: a history of European union (2nd ed, s.409) 

Ellul, J. (1968). Propaganda: the formation of men's attitudes (pp. xxii, 320, vii). Vintage Books. 

Gleditsch, N. P., & Hellevik, O. (1977). Kampen om EF (Vols. 29–5, p. 339). Pax. 

Gleditsch, N. P., Østerud, Øyvind, & Elster, J. (1974). De utro tjenere: embetsverket i EF-

kampen (Vol. 384, p. 95). Pax. 

Halse, K. J., & Østbye, H. (2003). Norsk kringkastingshistorie (p. 287). Samlaget. 

Herman, E. S., & Chomsky, N. (2002). Manufacturing consent: the political economy of the 

mass media (pp. lxiv, 412). Pantheon Books. 

How to Detect Propaganda. (1938). Bulletin of the American Association of University 

Professors, 24(1), 49–55. 

https://doi.org/10.1177/0896920518764586


59 

 

Jowett, G., & O'Donnell, V. (1992) Propaganda and Persuasion (2nd ed, vii, 294) Sage 

Köber, L. K. (2005). "verre enn unionen med Sverige": unionsbegrepet i norske EEC/EF/EU-

debatter 1961-1994: Vol. nr 3 (p. 142). Voksenåsen AS. 

Meland, Øystein, & Bastiansen, H. G. (2001). Fra Eidsvoll til Marienlyst: studier i norske 

mediers historie fra Grunnloven til TV-alderen (p. 300). Høyskoleforl. 

Silverstein, B. (1987). Toward a Science of Propaganda. Political Psychology, 8(1), 49–59. 

https://doi.org/10.2307/3790986 

Zollmann, F. (2019). Bringing Propaganda Back into News Media Studies. Critical Sociology, 

45(3), 329–345. https://doi.org/10.1177/0896920517731134 

Kilder 

Arbeiderbladet 15.juli-25.september 1972 

Aftenposten 15.juli-25.september 1972 

Dagbladet 15.juli-25.september 1972 

https://info.nrk.no/vedtekter/#utfyllende 

Medlemskap eller handelsavtale? 1972 utenriksdepartementet hentet fra: http://www.pdf-

arkivet.no/eec/medlemskap_eller_handelsavtale.PDF  

https://naob.no/ordbok/propaganda  

Nationen 15.juli-25.september 1972 

NSD.no/meningsmalingsarkivet 

Orientering 15.juli-25.september 

https://www.ssb.no/a/histstat/iu/iu_23.pdf 

VG 15.juli-25.september 1972 

 

https://doi.org/10.2307/3790986
https://doi.org/10.1177/0896920517731134
https://info.nrk.no/vedtekter/#utfyllende
http://www.pdf-arkivet.no/eec/medlemskap_eller_handelsavtale.PDF
http://www.pdf-arkivet.no/eec/medlemskap_eller_handelsavtale.PDF
https://naob.no/ordbok/propaganda
https://www.ssb.no/a/histstat/iu/iu_23.pdf

